Olika inkomst

Behövde du inte klicka i att du var medveten om det? Den notisen och funktionen brukar ju finnas i gamla trådar, till och med såna som är under året. Inte säker på vilka listor du menar, men de jag tror att du menar brukar nog visa de mest aktuella i de olika underforumen :)

Under "liknande trådar" kan det ligga sånt som är flera år gammalt ibland. Fast det brukar ju stå en ruta om att det är en gammal tråd när man väl läst sig igenom och tänkte svara. O_o
 
Så var det dags för mig att starta min första tråd. :)
Först så vill jag säga att jag vet att detta kanske låter som ett lyxproblem/ i-landsproblem.. men i alla fall..

Jag har sen ca ett år tillbaka träffat en man som jag absolut vill leva med. Men- vi har riktigt olika inkomst. Han tjänar kanske 4 gånger mer än mig.
Jag tycker själv att jag har ett bra liv dvs jag har en bostadsrätt, häst, kan åka på semester ibland, spara en slant varje månad. Jag är alltså nöjd med mitt liv. :)

Nu har jag då träffat en man med större inkomst. Och detta har skapat funderingar för mig.
Dvs han vill ha ett liv och har råd med ett liv som innefattar saker som jag inte har råd med. Tex vill han åka på skidsemester varje år. Jag åker gärna på skidsemester men har inte råd med det då jag prioriterar att betala ca 6000 i månaden för hästen. ( Sthlm är dyrt!) Hans lösning är då att han betalar för resan.
Vi har även pratat om att flytta ihop. Jag är nöjd med bostadsrätt medan han absolut vill ha en villa. Jag pratade igen om att min ekonomi inte tillåter det. Hans lösning är då att vi kan ha delad ekonomi, Dvs ett konto där bådas löner går in och där alla utgifter dras ifrån. (boende, mat, intressen, sparande) Det skulle ju då innebära att han betalar en betydligt större del av vårat liv.

Och någonstans känns detta inte bra i min mage... Jag har lite svårt att säga varför..
Men .. jag tror att det handlar om att jag gillar att känna att jag kan försörja mig själv. Att kunna känna att jag nu kan köpa en ny sadel eller vad jag nu vill utan att det ska bli diskussioner...
Kanske är jag rädd för att det kan bli diskussioner i framtiden om att vad hästen kostar?

Är det någon som vill delge sina tankar?
Det måste ju vara många som har förhållanden där den ena tjänar betydligt bättre?
I tidigare förhållanden så har vi tjänat ganska lika så detta scenario har jag aldrig ens funderat kring.
Tänker att man har ett gemensamt konto. Inte gemensam ekonomi utan betalar gemensamt vissa vikta utgifter som el, vatten osv. Lån beror på om de finns och vem som står som ägare på fastigheten. Har man flyttat in till ett gemensamt hushåll och köpt tillsammans borde väl en 50/50 vara rimligt.
Bor man särbos behöver man ju ingen gemensam ekonomi alls men just när man delar samma ytor och bor tillsammans är väl viktiga att det inte bara blir så att en står för allt.
Men en helt gemensam inkomst nej det skulle jag aldrig vilja ha utan nåt sånt här system
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 099
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 772
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp