Olika inkomst

Nej-jag skrev tex mannen.
Jag skrev inte heller att jag tycker det är rätt. Bara att jag mött människor som har andra perspektiv på jämställdhet.
Att en kvinna är beroende av att hennes fd make försörjer henne
Kan aldrig vara jämställt, inte i något land
Det är inget vi vill ha i Sverige

Något som skulle gynna jämställdheten är om nyblivna föräldrar tvingades dela 50/50 på föräldraledigheten
På sikt skulle det innebära att båda parter tog lika stort ansvar för barn och hem. Lönen skulle jämnas ut mellan könen Båda föräldrar skulle helt naturligt också vabba utefter vem som har mest möjlighet inte pga vem som är mamma
 
Denna tråden handlar inte om en person som inte klarar sig själv (TS) på sin inkomst utan om ett par där inkomsterna är olika höga. Där är en viss skillnad... Tycker jag :)
Jo men jag svarade inte på TS första inlägg utan på vad du skrev om känslor vs ekonomi vid separation.
 
En Hemmafru har också alla möjligheter att utöva makt på olika vis.
Ja. Jag tycker det finns stora problem med att inte ha en egen inkomst. Och skulle aldrig vilja vara hemmafru.
Men jag tror också man måste se att det kan finnas annan makt också i en relation. I vissa länder har hemmafruarna stor makt i hemmet, barnen, relationen etc. Sen är det klart att den ekonomiska makten är också en väldigt stor bit.
 
Att en kvinna är beroende av att hennes fd make försörjer henne
Kan aldrig vara jämställt, inte i något land
Det är inget vi vill ha i Sverige

Något som skulle gynna jämställdheten är om nyblivna föräldrar tvingades dela 50/50 på föräldraledigheten
På sikt skulle det innebära att båda parter tog lika stort ansvar för barn och hem. Lönen skulle jämnas ut mellan könen Båda föräldrar skulle helt naturligt också vabba utefter vem som har mest möjlighet inte pga vem som är mamma
Nej jag vill inte heller ha det.
Men jag vet andra som inte ser något problem med det.
 
I vissa länder har hemmafruarna stor makt i hemmet,
Inom Islam så är Kvinnans pengar bara Kvinnans pengar och mannen har plikt att försörja sin familj.
Därför så är även Mannens pengar Kvinnans pengar.

Kvinnan har enligt reglerna makten över ekonomin och pengarna.
Vem är det som har den verkliga makten då?
 
Men det finns ju andra maktfaktorer än pengar.
Javisst, det finns andra maktfaktorer.

Men det betyder ju inte att pengar inte är en maktfaktor. Jag skulle nog säga att pengar är en ganska stor, viktig och tydlig maktfaktor. Om makten över pengarna i huvudsak ligger hos den ena parten, medan makten över vad det blir till middag ligger hos den andra, skulle jag inte betrakta det som en jämn maktfördelning.

Av någon anledning verkar många av oss vilja blunda för pengars betydelse för maktbalansen i de privata relationerna, vilket för mig är rätt konstigt mot bakgrund av att pengar har så stor betydelse för så många av maktobalanserna i samhället för övrigt.
 
Fast fördelen med denna typen av ojämställdhet är ju att ju att kvinnan åtminstonde får ett ekonomiskt erkännande för jobbet i hemmet, vilket är annorlunda och bättre än västerländska hemmafruar, som sällan har ett så formellt arrangemang och därför har mycket mer att förlora ekonomiskt vid en skilsmässa.
Därmed behöver man inte säga att det är ett eftersträvansvärt altetrnativ, men det är inte helt utan fördelar.


@stjarnhimmel Fast anledningen till att kvinnor får underhåll efter skilsmässa i andra länder är väl mest för att traditionen där är att kvinnan är hemmafru? Det är knappast en utveckling jag vill se i Sverige.

Givetvis är Sverige ojämställt. Hela världen är ju det. Men vi är långt framför de flesta, det går bara inte att argumentera emot.
 
@Stefffie Jag jämförde systemet med att kvinnan ska få underhåll efter skilsmässa jämfört med hur det fungerar i Sverige. Givetvis är det inte en bra grej att vara hemmafru i Sverige och riskera att bli satt på bar backe efter separation men då skulle i alla fall jag vilja arbeta för att vi har färre hemmafruar än att vi ska ha ett ekonomiskt incitament för att fler ska bli det.
 
Har en vän som lever i ett sådant. Hennes man är höginkomsttagare och hon är långtidssjukskriven med minimal inkomst. Hon får visserligen bo i fint hus och så, men utöver det så får hon klara sig bäst hon vill. Hennes man lägger massor av pengar på teknikprylar, hon själv fick gå i ett par byxor hela graviditeten när hon väntade deras gemensamma barn för att hon inte hade råd att köpa nya. En period hade hon ingen inkomst alls och för att klara det nödvändigaste fick hon ta ett lån av sin man.

Herregud, man tror ju inte sina öron. Vi har helt delad ekonomi - jag står för alla bostadskostnader (hyra, lån, parkeringar, försäkring, bredband, tv, tidning), maken för mat och bensin och sedan betalar var och en sina egna räkningar. Jag betalar mer än vad han gör, men jag tjänar betydligt mer också. Vi kör samma fördelning om vi åker nånstans - jag betalar i regel boende, han står för bensin. Äter vi ute betalar vi ungefär varannan gång. Vi har ett gemensamt konto där vi har en mindre buffert, och om vi är "skyldiga" varandra pengar betalas det i regel till det gemensamma kontot, där bufferten bygga på. Därifrån kan jag plocka pengar om jag köper nya påslakan, t ex, eller vi köper nya balkongmöbler.
 
Å andra sidan har han oftas
Inom Islam så är Kvinnans pengar bara Kvinnans pengar och mannen har plikt att försörja sin familj.
Därför så är även Mannens pengar Kvinnans pengar.

Kvinnan har enligt reglerna makten över ekonomin och pengarna.
Vem är det som har den verkliga makten då?
Å andra sidan har han oftast makt över barnen vid en separation, vad väger tyngre?
 
Nu verkar ju tråden ha dragit iväg lite från ursprungsfrågan, men jag svarar ändå :)

Min sambo tjänar mer än vad jag gör. Inga jättesummor, men jag är student. Vi delar på allt det gemensamma, förutom att hon betalar en större del av hyran. Jag har däremot mer tid hemma än vad hon har och det har naturligt blivit så att jag gör mest hemma, även om vi såklart delar på mycket av det också.

Jag tycker set är lite drygt att räkna kvitton osv i slutet på varje månad så vi lurar lite på att skaffa ett gemensamt bankkonto som vi sätter över lika mycket pengar på varje månad till de gemensamma inköpen.

Tycker det funkar bra.
 
Så var det dags för mig att starta min första tråd. :)
Först så vill jag säga att jag vet att detta kanske låter som ett lyxproblem/ i-landsproblem.. men i alla fall..

Jag har sen ca ett år tillbaka träffat en man som jag absolut vill leva med. Men- vi har riktigt olika inkomst. Han tjänar kanske 4 gånger mer än mig.
Jag tycker själv att jag har ett bra liv dvs jag har en bostadsrätt, häst, kan åka på semester ibland, spara en slant varje månad. Jag är alltså nöjd med mitt liv. :)

Nu har jag då träffat en man med större inkomst. Och detta har skapat funderingar för mig.
Dvs han vill ha ett liv och har råd med ett liv som innefattar saker som jag inte har råd med. Tex vill han åka på skidsemester varje år. Jag åker gärna på skidsemester men har inte råd med det då jag prioriterar att betala ca 6000 i månaden för hästen. ( Sthlm är dyrt!) Hans lösning är då att han betalar för resan.
Vi har även pratat om att flytta ihop. Jag är nöjd med bostadsrätt medan han absolut vill ha en villa. Jag pratade igen om att min ekonomi inte tillåter det. Hans lösning är då att vi kan ha delad ekonomi, Dvs ett konto där bådas löner går in och där alla utgifter dras ifrån. (boende, mat, intressen, sparande) Det skulle ju då innebära att han betalar en betydligt större del av vårat liv.

Och någonstans känns detta inte bra i min mage... Jag har lite svårt att säga varför..
Men .. jag tror att det handlar om att jag gillar att känna att jag kan försörja mig själv. Att kunna känna att jag nu kan köpa en ny sadel eller vad jag nu vill utan att det ska bli diskussioner...
Kanske är jag rädd för att det kan bli diskussioner i framtiden om att vad hästen kostar?

Är det någon som vill delge sina tankar?
Det måste ju vara många som har förhållanden där den ena tjänar betydligt bättre?
I tidigare förhållanden så har vi tjänat ganska lika så detta scenario har jag aldrig ens funderat kring.
Så har vi det och din kille låter lika generös som min. Han har aldrig sagt ett ord om vad min hobby kostar och skulle inte komma på tanken såvida jag inte började bränna hela kontot på sadlar.
Jag kan inte hjälpa att han har ett bättre jobb med en lön jag aldrig kan nå och jag skulle inte ens funderat på att avstå från honom pga det. Det är bara så skönt att veta att jag har honom i ryggen om hästen rätt som det är ska buköppnas.
 
Att en kvinna är beroende av att hennes fd make försörjer henne
Kan aldrig vara jämställt, inte i något land
Det är inget vi vill ha i Sverige

Något som skulle gynna jämställdheten är om nyblivna föräldrar tvingades dela 50/50 på föräldraledigheten
På sikt skulle det innebära att båda parter tog lika stort ansvar för barn och hem. Lönen skulle jämnas ut mellan könen Båda föräldrar skulle helt naturligt också vabba utefter vem som har mest möjlighet inte pga vem som är mamma
Ja, sant men jag ville vara med barnet jag fött. Hur hade det varit jämställt att jag inte fått det? Som jag ser det är största felet att vård och skola är så lågavlönat och alla manliga yrken välbetalda. Då hade man inte behövt fundera på föräldradagarnas fördelning om man inte levde så på marginalen. Männen har ju ofta ett konto fullt när de blir föräldrar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 339
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 543
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp