Olika ljudnivåer och "citrongas"

magruder

Trådstartare
Jag är pensionär och tittar mycket på TV. Upplever att det är olika ljudstyrka på flera av kanalerna. Särskilt TV5 har svagare ljud. Undrar varför det är så.

I reklamen för Always bindor säger de något som jag tycker låter som "citrongaskonturer". Jag förstår att det inrte är vad de säger, men VAD säger de?
 
Ja, det är irriterande med olika ljudnivåer. Det är samma på radion. De lokala stationerna har nästan dubbelt så hög volym som tex P1.

Har inte sett reklamen så jag vet tyvärr inte vad de säger.
 
Jag är pensionär och tittar mycket på TV. Upplever att det är olika ljudstyrka på flera av kanalerna. Särskilt TV5 har svagare ljud. Undrar varför det är så.
Det finns flera anledningar. Först och främst kan distributionsvägarna för de TV-kanaler du tittar på se ut på oerhört många sätt idag, jämfört med för bara 15-20 år sedan. Det betyder att det finns väldigt många fler möjligheter för saker att bli fel. Redan i ett traditionellt större kabel-TV nät är det mer regel än undantag att kanaler inte är matchade mot varandra ljudmässigt. Som tittare kan man nås av tv-kanaler via många olika vägar, både enskilda kanaler och större utbud. De aktörer som tillhandahåller hela utbud kan ta emot varje kanal på olika sätt innan de vidarebefordras, o s v.

Historiskt har det också saknats entydiga standarder för ljudstyrka i tv-sändningar. Standarder och riktlinjer för signalnivåer som sådana har funnits, men beroende på hur "tätt" och komprimerat ljudet är kan två sändningar med samma signalnivå upplevas helt olika i ljudstyrka.
De senaste 5-10 åren har mätmetoder för upplevd ljudstyrka börjat implementeras och användas för att skapa en mer sammanhållen tv-ljudupplevelse, och är idag faktiskt reglerat i standard, men det tar tid att nå hela vägen och somliga aktörer är mer benägna/villiga att göra rätt än andra. I de flesta kanaler har t ex skillnaderna mellan programmaterial och reklam ändå blivit mindre de senaste åren, det är inte lika ofta så hysteriska språng som man var van vid tidigare.

/tv-ljudtekniker
 
@Snubbelfot

En följdfråga......Just skillnaden mellan reklam och program upplever jag är fruktansvärt stor skillnad mellan. Vi får hela tiden sänka vid reklam för att vi nästan kastas bak i soffan. Då är det alltså så att skillnaden är mindre numer?
Men, eftersom jag då sänker och höjer hela tiden så märker jag ju också att skillnaden är större på kvällen än på dagen mellan reklam och program. Varför? Är det aktörernas ovilja att hålla sig till standard alltså?
Att det är skillnad mellan kanaler kan jag ju ändå tycka är en faktor man kan leva med.

Jag har alltid trott att det är för att reklamen ska "höras" trots att man är och kokar kaffe eller går och kissar och jag tror det fortfarande med tanke på oviljan du nämner men ärligt talat så är jag övertygad om att det också ofta resulterar i att folk har alldeles för högt på teven i slutet av kvällen. Ohälsosamt högt. Detta beror då på att man lämnar reklamen på, trots ljudstyrkan och sedan höjer programmet för att höra det, lämnar reklamen på igen och måste höja programmet igen.

I praktiken så höjer man från volymstyrka 8 (för oss är det vanligast) till 15 eller över, när kvällen är slut (om vi inte skulle sänka för reklamen).
 
Just skillnaden mellan reklam och program upplever jag är fruktansvärt stor skillnad mellan. Vi får hela tiden sänka vid reklam för att vi nästan kastas bak i soffan. Då är det alltså så att skillnaden är mindre numer?
Ja, totalt sett har det blivit... mindre dåligt åtminstone, även om det skiljer mellan kanaler. Sedan har skillnaden inte alltid blivit himlastormande stor, men det går åt rätt håll.
Men, eftersom jag då sänker och höjer hela tiden så märker jag ju också att skillnaden är större på kvällen än på dagen mellan reklam och program. Varför? Är det aktörernas ovilja att hålla sig till standard alltså?
Kanalerna kör ofta olika reklamspotar beroende på tid på dygnet, det skulle kunna vara en faktor. Eller att man som tittare kanske har en mer ljudlig omgivning på dagtid än på kvällstid vilket skulle kunna påverka. Just oviljan, eller här och var oförmågan, att göra rätt tror jag inte spelar in just på skillnader mellan tid på dagen.
 
Ja, det är irriterande med olika ljudnivåer. Det är samma på radion. De lokala stationerna har nästan dubbelt så hög volym som tex P1.

Har inte sett reklamen så jag vet tyvärr inte vad de säger.

Och även på lokala stationerna är musiken högre än pratet. Väldigt tydligt när man sitter i ett fordon där radion sitter så jag inte når den med mindre än att ta av mig bältet och ställa mig upp :banghead:
 
Och även på lokala stationerna är musiken högre än pratet. Väldigt tydligt när man sitter i ett fordon där radion sitter så jag inte når den med mindre än att ta av mig bältet och ställa mig upp :banghead:
Där handlar det nästan uteslutande om oförmåga, orsakad av snålhet. Långt ifrån alla program i SR görs med ljudtekniker, och hos de kommersiella stationerna förekommer ljudtekniker i princip aldrig. Istället styr oftast programledaren själv balansen mellan tal och musik, och det säger sig självt att det är svårt att agera kompetent programledare och kompetent ljudtekniker samtidigt. Alternativt är balansen statiskt förprogrammerad, ett rätt dåligt upplägg, eller styrs av en mer eller mindre smart processor.
 
Där handlar det nästan uteslutande om oförmåga, orsakad av snålhet. Långt ifrån alla program i SR görs med ljudtekniker, och hos de kommersiella stationerna förekommer ljudtekniker i princip aldrig. Istället styr oftast programledaren själv balansen mellan tal och musik, och det säger sig självt att det är svårt att agera kompetent programledare och kompetent ljudtekniker samtidigt. Alternativt är balansen statiskt förprogrammerad, ett rätt dåligt upplägg, eller styrs av en mer eller mindre smart processor.

Okej! Jag tycker P4 är usla på det, så var det både i Örebro och nu Stockholm. Jaja, jag är rätt ljudkänslig, då hör kanske extra mycket.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 082
Senast: Silver Girl
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp