Olika serum till ansiktet, barn

Nej, det är säkert inget nytt, men skönhetsen generellt i samhället har knappast minskat, snarare är det ju tvärtom.

Vettefan, är inte det enda som hänt att fler samhällsklasser har råd att köpa skönhetsrelaterade produkter och tjänster?

Jag tycker snarast det blivit mer accepterat att inte behöva följa skönhetsnormer.

Man behöver inte ens ha BH nuförtiden 😛.
 
Nej, det är säkert inget nytt, men skönhetsen generellt i samhället har knappast minskat, snarare är det ju tvärtom.

Nja... det är väl uttrycken som ändrat sig men nog sjutton var det en hets över hur en "skulle" se ut under mina tonår (vilket är länge sedan nu!). Sedan är det ju lite väl enkelt att koka ner det till "skönhet" för det är ju faktiskt mycket mer än så. Det handlar ju om hur en definierar sig själv gentemot sin omgivning (eller gör uppror mot den) via hur en sminkar sig (eller inte) samt vilka kläder en använder. Jag tycker att det personliga uttrycket inte ska banaliseras eller överförenklas.

Det är väl snarare så att det på många sätt blivit mer tillåtande vad gäller variationer i ens personliga uttryck, även om det givetvis inte är så på alla ställen.
 
Det är säkert sant, men just nu orkar jag inte vara upprörd över hela mänskligheten.
Att ungdomar laborerar med smink etc är för mig inget att bli upprörd över.
Jag började sminka mig, färga håret etc i mellanstadiet. Det var inte direkt ovanligt. Även om vi då, för över 30 år sen, inte hade tillgång till kunskap om hur man sminkar sig eller så mkt bra smink som finns idag. Så vi såg ju inte så där jättepiffiga ut direkt. 😅
Smink kan faktiskt vara kul, tro det eller ej. Jag känner ingen hets att jag måste ha smink. Kan absolut vara osminkad. Men jag tycker det är kul att hålla på med smink, hudvård etc. Utan att jag för den sakens skull känner tvång eller saknar andra djupare intressen.
Så är det ju för de flesta.
I dag upplever jag en större öppenhet i hur folk uttrycker sig via smink. Skönhet har breddats både vad gäller hur man sminkar sig, kroppsideal, klädstilar etc.
 
Ja som konstaterat kan vissa sorters avancerad hudvård vara skadlig om den används på fel sätt.

Avancerad hudvård för barn som inte har problemhy är väl i grunden att betrakta som ren konsumtion för konsumtionens skull, eftersom barns hy generellt inte har några sådana behov. Det går inte riktigt att jämföra med äldre människors intresse för hudvård, även om det heller kanske inte alla gånger fyller någon bevisad funktion så är det ju ändå oftast vuxen hy som avancerad hudvård är utvecklad för. Källkritik är bra att ta upp, sedan också kanske en diskussion om varför man gör saker. I ett intresse ingår ofta att man lär sig om ämnet, men köper man tvärtom planlöst saker utan någon tanke på vad det gör för att någon säger att man ska göra det är det kanske inte alltid så mycket ett genuint intresse som en vilja att passa in. Då kan man kanske prata om sådant också, att man behöver inte göra som andra alltid, eller man behöver inte göra det som samhället eller influencers uppmuntrar en att göra.

För nog för att det är ett legitimt intresse att ha, särskilt för vuxna som kan ha både hy med andra krav, större inkomst samt mer av ett konsekvens-tänk, men jag tycker inte man ska sticka under stol med att det finns aspekter som kan leda till ohälsa hos unga. Det finns forskning på hur orealistiska ideal och skönhets-hets kan få unga att må dåligt, så även om det finns värre saker här i världen så hade jag nog inte heller bara ryckt på axlarna åt det hela. Kanske diskuterat vilken nytta det gör att en tolvåring utan något konkret behov av det konsumerar avancerad hudvård som i bästa fall knappt gör någon större skillnad på en barnhy och i värsta fall gör saker värre. Någon vinner förstås på det, men det är knappast barnet i dagsläget. Även hållbarhetsaspekten kan vara intressant att ta upp, eftersom många barn är mycket mer miljö/klimat-intresserade än vuxna. Sedan är all den sortens samhällskritik kanske inte alltid så tillgänglig för barn, men jag tror inte heller på att bara åka med i skönhets- och konsumtionshets utan att väcka ett slags ifrågasättande av status quo, även om det kan vara svårt.
 
Är det inte bättre att helt enkelt skippa skitprodukterna då och låta huden vara? Dvs inte lägga på något alls. Det är ju inte sagt att alla ungdomar försöker täcka/dölja/bota, alternativet ”låt det vara” finns ju också.
Jag har alltid valt att i första hand följa och lyssna in, snarare än motarbeta och förbjuda. Nu blev hon nyfiken och tyckte det här med smink och hudvård var roligt och spännande. Inget konstigt med det tänker jag. Men hjälpte henne mer än gärna att få lite mer koll på sitt nya ”intresse”. :)
 
Tycker oxå det verkar så. Bara idén med serum till barnhy :cautious:
Använde du aldrig hårinpackning eller hårserum som tween/tonåring? Hade du inga finnar? Som tolvåring är det inte alls säkert att man har "barnhy", en del är redan tre år in i puberteten. Vad är det för fel på att börja ta hand om sin hud i den åldern?

Serum är bara en konsistens/form egentligen, det är inget speciellt eller avancerat. De flesta serum, faktiskt speciellt de från dyra märken, är mestadels vatten, glycerin, konsistensmedel, och parfym.

De bättre (och det har noll med prisnivån att göra) har även aktiva ingredienser.

Tycker snarare det är många vuxna som har noll koll på hudvård och går på vad som helst utan att kolla ingredienslistan. Faller för att det är ett dyrt märke och heter serum liksom.
 
Är det inte bättre att helt enkelt skippa skitprodukterna då och låta huden vara? Dvs inte lägga på något alls. Det är ju inte sagt att alla ungdomar försöker täcka/dölja/bota, alternativet ”låt det vara” finns ju också.
Det är inte så himla lätt att”låtandet vara” när din 10-årings ansikte är fullt av pormaskar och finnar. Ja, det är natur.ungt men nog fasen sticker det ut och kids idag är grymma. Nu köper inte jag dyra serum till min dotter, mennonit tusan kommer jag hjälpa henne att hitta produkter som hjälper. Bara att pejla huden gör stor skillnad.
 
Det är inte så himla lätt att”låtandet vara” när din 10-årings ansikte är fullt av pormaskar och finnar. Ja, det är natur.ungt men nog fasen sticker det ut och kids idag är grymma. Nu köper inte jag dyra serum till min dotter, mennonit tusan kommer jag hjälpa henne att hitta produkter som hjälper. Bara att pejla huden gör stor skillnad.
Jag vet inte. Jag har själv ett barn i just den sitsen, finnar och pormaskar hör ju tyvärr till i den åldern, och ”kids idag” verkar inte särskilt grymma. Vad jag vet är det ingen som sagt nånting, och vi använder inga produkter. Det hör ju liksom åldern till med finnar tyvärr, och det är väl likadant för kompisarna.

Jag tycker nog snarare att när jag var liten, då skulle det hållas på med concealer etc, så det är skönt att det verkar mycket mer avslappnat nu och man får vara som man är.

Eller så är det en könsfråga - tjejer förväntas fixa huden så att finnarna försvinner, men det är ok om en kille har dem.
 
Som född med atopisk hud som kräver dagligt "underhåll" har mina föräldrar först ägnat sig åt att smörja in min hud (inklusive ansiktet), och därefter jag själv.

Jag började sköta min egen hudvård när jag var 8-9 år. Först med bara bassalvor, men med stigande ålder var det klart att det var kul att testa mammas produkter. Ibland med lov/tillsammans och ibland utan att hon var hemma.

Hur huden ser ut inverkar på måendet! Den som är obrydd över t.ex eksem eller finnar ska givetvis inte se sig tvungen att göra någonting. Men den som tycker det är jobbigt bör få hjälp och rätt produkter för rengöring och återfuktning.

Huden är faktiskt kroppens största organ och att ta hand om huden på ett bra sätt, ser jag inte som något negativt.

Blir dessutom lite less på att det framställs som ytligt och onödigt att bry sig om sitt utseende. (Inte bara i den här tråden). Som om det fanns en motsats mot att ta hand om sig själv och att vara kapabel på andra vis.
 
Som född med atopisk hud som kräver dagligt "underhåll" har mina föräldrar först ägnat sig åt att smörja in min hud (inklusive ansiktet), och därefter jag själv.

Jag började sköta min egen hudvård när jag var 8-9 år. Först med bara bassalvor, men med stigande ålder var det klart att det var kul att testa mammas produkter. Ibland med lov/tillsammans och ibland utan att hon var hemma.

Hur huden ser ut inverkar på måendet! Den som är obrydd över t.ex eksem eller finnar ska givetvis inte se sig tvungen att göra någonting. Men den som tycker det är jobbigt bör få hjälp och rätt produkter för rengöring och återfuktning.

Huden är faktiskt kroppens största organ och att ta hand om huden på ett bra sätt, ser jag inte som något negativt.

Blir dessutom lite less på att det framställs som ytligt och onödigt att bry sig om sitt utseende. (Inte bara i den här tråden). Som om det fanns en motsats mot att ta hand om sig själv och att vara kapabel på andra vis.
Det finns ju nyanser… Min personliga åsikt är att som tidigare nämnt verkar vara en hype just nu som många hakar på.
 
Det finns ju nyanser… Min personliga åsikt är att som tidigare nämnt verkar vara en hype just nu som många hakar på.

Jag antar att det väl handlar om varseblivningseffekten. När man blir medveten om något så ser man den saken "överallt".

Håller följaktligen inte med om att hudvård/"serumtrenden" är något speciellt nytt. Folk har väl hållit på med sina utseenden i alla tider. Metoderna bara varierar.

Barn och unga kommer alltid att ha sina forum/källor som föräldrar inte riktigt fattar. Som dessa influencers. De flesta föräldrar har noll koll på sånt, men ungdomar fattar och följer.
När jag var tonåring (1990-talet) var det alla möjliga tidningar, och nätet så småningom.

Min farfar har berättat om när pappa var tonåring och den fåfänga som rådde då, och hur mina konservativa farföräldrar hade svårt att förlika sig med ödet att deras son ville använda jeans och brylcréme (farfar använde enbart kostym).

Jag tror att man ska _prata_ med sitt barn, fundera tillsammans med barnet på vad som är bäst i situationen, och givetvis ha rimliga gränser. Att rakt av förfasa sig för att man inte förstår eller inte håller med, tror jag personligen inte är den bästa vägen framåt.
 
Jag antar att det väl handlar om varseblivningseffekten. När man blir medveten om något så ser man den saken "överallt".

Håller följaktligen inte med om att hudvård/"serumtrenden" är något speciellt nytt. Folk har väl hållit på med sina utseenden i alla tider. Metoderna bara varierar.

Barn och unga kommer alltid att ha sina forum/källor som föräldrar inte riktigt fattar. Som dessa influencers. De flesta föräldrar har noll koll på sånt, men ungdomar fattar och följer.
När jag var tonåring (1990-talet) var det alla möjliga tidningar, och nätet så småningom.

Min farfar har berättat om när pappa var tonåring och den fåfänga som rådde då, och hur mina konservativa farföräldrar hade svårt att förlika sig med ödet att deras son ville använda jeans och brylcréme (farfar använde enbart kostym).

Jag tror att man ska _prata_ med sitt barn, fundera tillsammans med barnet på vad som är bäst i situationen, och givetvis ha rimliga gränser. Att rakt av förfasa sig för att man inte förstår eller inte håller med, tror jag personligen inte är den bästa vägen framåt.
Jag antar att det väl handlar om varseblivningseffekten. När man blir medveten om något så ser man den saken "överallt".

Håller följaktligen inte med om att hudvård/"serumtrenden" är något speciellt nytt. Folk har väl hållit på med sina utseenden i alla tider. Metoderna bara varierar.

Barn och unga kommer alltid att ha sina forum/källor som föräldrar inte riktigt fattar. Som dessa influencers. De flesta föräldrar har noll koll på sånt, men ungdomar fattar och följer.
När jag var tonåring (1990-talet) var det alla möjliga tidningar, och nätet så småningom.

Min farfar har berättat om när pappa var tonåring och den fåfänga som rådde då, och hur mina konservativa farföräldrar hade svårt att förlika sig med ödet att deras son ville använda jeans och brylcréme (farfar använde enbart kostym).

Jag tror att man ska _prata_ med sitt barn, fundera tillsammans med barnet på vad som är bäst i situationen, och givetvis ha rimliga gränser. Att rakt av förfasa sig för att man inte förstår eller inte håller med, tror jag personligen inte är den bästa vägen framåt.
Du missförstår, det handlar inte om någon varseblivningseffekt. Jag är fullt medveten om att trender kommer och gå, jag förstår verkligen inte att du skrev detta till mig. Jag har verkligen inte förfasat mig men är troligtvis mer (käll)kritisk och kanske mer vetenskapligt utbildad inom ämnet än vad du är.
 
Fast tonårshy är hormonellt, inga yttre krämer i världen kan bota el hindra ärrbildning. Endast lindra symtomen. Att påstå annat är bs

Som jag skrev så kan dessa lindra…. Inte att de inte inverkar….

Tycker oxå det verkar så. Bara idén med serum till barnhy :cautious:

Det finns ju nyanser… Min personliga åsikt är att som tidigare nämnt verkar vara en hype just nu som många hakar på.
Du missförstår, det handlar inte om någon varseblivningseffekt. Jag är fullt medveten om att trender kommer och gå, jag förstår verkligen inte att du skrev detta till mig. Jag har verkligen inte förfasat mig men är troligtvis mer (käll)kritisk och kanske mer vetenskapligt utbildad inom ämnet än vad du är.

Här är dina inlägg i tråden.

Du får ursäkta men jag kan varken urskilja någon högre utbildning eller källkritik i dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp