Olika serum till ansiktet, barn

"Oklart innehåll" får inte säljas inom EU.

Och serum behöver inte alls vara dyra, oftast är de dyra produkterna bara dyra pga namnet på märket, och innehållet är mer skräp än de billigare som satsar på innehåll istället för att vara ett Välkänt Dyrt Märkesnamn.

Själv använder jag grejer från som jag köper via Lyko. Extremt rena ingredienslistor utan tjafs, fokus på aktiva ingredienser. Tillexempel denna retinol för... 65kr!
https://lyko.com/sv/revuele/revuele-revox-b77-retinol-eye-gel-anti-wrinkle-concentrate-3

Vilken av de mer kända influensers som finns på tex tiktok gör reklam för the ordinary eller liknande istället för någonting dyrt eller sitt egna (ofta skräp)-märke?
 
Hur vet du vilka influencers TS barn kollar på? Finns ju flera miljoner.
Det vet jag förstås inte men med tanke på att algoritmerna i princip gör det omöjligt att undvika de med flest views så är sannolikheten rätt stor att de finns med bland det som ses.
 
Till en ungdom hade jag nog köpt rengöringsprodukter och hudkrämer från apolosophyserien och sensitive oil serum från samma märke. Verkar vara snälla produkter, som ändå gör sitt jobb.

Ser liksom ingen poäng eller nytta med olika syror i den åldern.
I dom flesta rengörings-produkter oh hudkrämer så finns det syror (bla i det märket du rekommenderar.)
 
Det vet jag förstås inte men med tanke på att algoritmerna i princip gör det omöjligt att undvika de med flest views så är sannolikheten rätt stor att de finns med bland det som ses.
Jag är inte på just tiktok, men kollar en del på hudvårdsvideos på youtube. Och även om jag är betydligt äldre än ett barn, så det finns ju mängder av konton som gör det till sin grej att tipsa om billiga, lättillgängliga och bra serum. Och även lyxigare konton brukar kunna tipsa om grejer från the ordinary.
 
I dom flesta rengörings-produkter oh hudkrämer så finns det syror (bla i det märket du rekommenderar.)

Det är ju lite skillnad på att dom innehåller lite citronsyra för konservering vs "blodmasken"...

När vi säger syror inom hudvård brukar det menas 2% och högre koncentration.

Det här är "blodmasken" för övrigt, den borde fan inte vara laglig att sälja till privatpersoner 😂. 30% AHA kan du få rejäla hudskador av, som kräver akut sjukvård.

1000007294.jpg
 
Det är ju lite skillnad på att dom innehåller lite citronsyra för konservering vs "blodmasken"...

När vi säger syror inom hudvård brukar det menas 2% och högre koncentration.

Det här är "blodmasken" för övrigt, den borde fan inte vara laglig att sälja till privatpersoner 😂. 30% AHA kan du få rejäla hudskador av, som kräver akut sjukvård.

Visa bifogad fil 127299
Jag håller med om att den är extrem. Jag använder den dock på benen, fungerar jättebra för att få bort död hud. Men i ansiktet skulle jag inte ha den. :D
 
Det är hemskt hur illa däran vårat samhälle är.

Vad menar du?

Jag har extremt torr och känslig hy och tar jag inte hand om den kommer den att börja spricka och flaga, dvs hudbarriären blir sämre. Sedan är hudvård ett intresse för mig samt att när jag tar mig tid och gör ansiktsmask osv så mår jag bra just för att jag tar hand om mig själv lite extra samt att det blir en avkoppling. Jag tycker om att köpa lite lyxigare produkter som dels fungerar bra för min hud och dels blir lite extra "pampering" av mig själv.

Vi människor har laborerat med våra utseenden sedan urminnes tider så det här är inget som är nytt. Jag experimenterade också som tonåring men då främst med smink (jag såg, som så många andra tonåringar, inte riktigt klok ut men det hör till!).

Är en totalt ointresserad av hudvård är naturligtvis det ok också men se inte ner på oss som har det som intresse och avkoppling.
 
Jag har dålig koll på hudvård så där har jag ingen åsikt. Däremot känns det läge för en lektion i källkritik, hur influensers och reklam fungerar så att barnen inte tror på vad som helst. De är gamla nog att själv leta fakta på internet, att veta att en del influensers som gör reklam faktiskt får betalt för det, öppet eller dolt.

Kanske du kan motivera det genom att köpa produkter till dem som de genuint letat upp fakta om?
 
Jag har dålig koll på hudvård så där har jag ingen åsikt. Däremot känns det läge för en lektion i källkritik, hur influensers och reklam fungerar så att barnen inte tror på vad som helst. De är gamla nog att själv leta fakta på internet, att veta att en del influensers som gör reklam faktiskt får betalt för det, öppet eller dolt.

Kanske du kan motivera det genom att köpa produkter till dem som de genuint letat upp fakta om?

Klokt. Jag hade nog också tagit barnet till någon duktig hudterapeut (tror det nämndes tidigare i tråden också?) där hon kan ställa frågor om de serum hon sett, få tips om vad som passar hennes hy osv.
 
När hormonerna ställer till det och ungdomarna till följd av det försöker täcka/dölja/bota med skitprodukter kan det bli sju resor värre än det annars hade blivit. Att tro att huden inte reagerar olika beroende på vad vi lägger på den är bs…
Är det inte bättre att helt enkelt skippa skitprodukterna då och låta huden vara? Dvs inte lägga på något alls. Det är ju inte sagt att alla ungdomar försöker täcka/dölja/bota, alternativet ”låt det vara” finns ju också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp