olika skydd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare roodbetan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 225
R

roodbetan

Kan någon skriva om olika skydd? varför har man de? Vad har de för syfte? Hur ser man vad hästen ska ha för någon sort? :confused:
Tex teknikskydd, skrapskydd, senskydd...
Tack :rofl:

Sv: olika skydd

teknikskydd är väl för att hästen ska få "bättre" steg, dvs lyfta mer på benen eller så.
Senskydd för att skydda senorna på ytsida och insida.(fram tror jag)
Bakstrykkappor för att skydda kotorna och isida skenben för att hästen inte ska slå hovarna mot motsatta ben.
Skrapskydd har jag inte hört talas om :)
Boots för att skydda ballarna mot att de trampar med bakhovarna på framhovarna(ballarna)
kotringar samma som boots.
hasskydd för att skydda hasen mot sår och annat.
damasker är väl samma som bakstrykkappor tror jag.
Dressyrskydd ger väl mer stöd än andra benskydd, som lindor. (tror jag, inte säker alls)

var väl de flesta. Dock är jag inte 100% på alla, men kan gissa utifrån avd de ser ut /vad jag typ vet :)

Damasker och lindor används oftast enbart för syns skull. Damasker är mjuka skydd som kan skydda något mot strykningar. Lindor har jag svårt att tänka mig ge stöd över huvud taget i rörelse.

Det fanns en diskussion i en annan tråd för ett tag sedan och man kom fram till att om lindor ska ge något stöd ö.h.t måste man linda så hårt att det i övrigt blir direkt ohälsosamt och att man nästan stryper blodcirkulationen.

Tack, men hur ser man vad hästen ska har för någonting ? :D

Det beror på hästens behov. Min häst har strykkappor bak för att skydda insidan av kotorna mot slag och strykningar, senskydd fram för att skydda senorna och kotorna mot slag och gummiboots fram för att skydda ballarna på framhovarna mot slag och tramp från bakhovarna. Boots hjälper också till om hästen har en tendens att trampa av sig skorna på framfötterna.

Vad det gäller att veta vad hästen ska ha för skydd så handlar det främst om att vara uppmärksam så man märker om hästen slår i benen i varandra eller trampar sig på ballarna. Däremot är det vanligt att många använder benskydd för säkerhets skull ifall hästen skulle slå sig någon gång, vissa använder det även för att de tycker det är snyggt.

Benskydd som är korrekt tillpassade, inte för hårt spända och är rena när man sätter på dem skadar inte hästen. Så om du misstänker att hästen kan behöva skydd är det inget som hindrar att du använder det, så länge du är noga med att hålla dem rena och att rengöra hästens ben noggrant innan du sätter på dem. Finns det lera och annan skit under kan det fort bildas skav

Man kan kalka in/krita in hästarnas insida av benen och sedan rida. Då ser man om hästen behöver skydd :)
Om hästen trampar sig själv på ballarna märker man ju det av sår.

alla skydd är till för att skydda mot att hästen slår i sig själv,
- hoppskydd/senskydd är till när hästen slår i magen med frambenen vid höga hopp. med en magplatta på sadelgjorden skyddar de hästen bäst.
- damasker & lindor är till för att skydda om hästen skrapar i benen när den rids. damasker finns för banken också och är högre än strykkappor.
strykkappor/ bakbens skydd, skyddar insidan av bak benets kota och är öppen utåt. kortare än damasker men med samma funktion.
- teknik skydd är för att få hästen att lyfta mer på benen, de är oftast tyngre än vanliga bakbens skydd men finns som lätta också. skyddar insida och utsidan av bak kotan och är öppen fram.
-terräng bakbens skydd ser ut som senskydd fast de sitter på bakbenen och är högre, detta för att de ska skydda benet maximalt från slag då det är fasta hinder.
de skydd som oftast behövs för hobby ryttaren är strykkappor, frambens skydd behövs främst när hästen hoppar högre eller rids i snårig terräng(eller om hästen är jäkligt klantig). lindor har många bara för att det är fint att matcha till shabraket :p

Jag har kört med lindor ibland när jag tränar i padocken i tron om att de ska ge stöd men det hjälper alltså inte? Har du lust att länka till den diskussionen? Skulle nog vara bra att läsa igenom..

För övrigt kör jag alltid utan skydd, förutom i allt för snårig skog där jag använder mig av damasker för att undvika skador på benen från utstickande grenar och liknande.. Min häst verkar ha koll på sina egna ben men inte så mycket om miljön runt om..

Fast senskydd är väl snarare till för att skydda baksidan av hästens framben, dvs där böjsenorna är, mot slag från bakhoven (när hästen trampar över för mycket). Hästens framben tar nog inte så mycket skada av att nudda magen vid hoppning? ;) Däremot skyddar ju magplattan magen från att skorna slår i, vid högre höjder och bra frambensteknik!

Fast senskydd är väl snarare till för att skydda baksidan av hästens framben, dvs där böjsenorna är, mot slag från bakhoven (när hästen trampar över för mycket). Hästens framben tar nog inte så mycket skada av att nudda magen vid hoppning? ;) Däremot skyddar ju magplattan magen från att skorna slår i, vid högre höjder och bra frambensteknik!

skyddet skyddar benet = senan mot när den slår i magen vid höga hinder och bra frambens teknik, magplattan skyddar magen mot skorna.

har sett hästar som riktigt smäller upp benen vid högre höjder(140-160cm), och en oskyddad sena mot magplattan kan gå illa om man har otur. låga höjder (0-115) är det många hästar som inte behöver skydd eller magplatta men man har det för säkerhets skull.

har aldrig sett en häst som lyckas trampa över så mycket att den rör vid senan :confused:(skulle vara om hästen går omkull i så fall), trampar hästen över mycket brukar det räcka med boots.

Något OT

Min D ponny är uppe med benen i magplattan vid redan så låga höjder som 80 cm. Han har iof en bra frambensteknik och hoppar inte mer i höjden än vad han behöver och det tror jag inte är allt för ovanligt.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 896
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka