olika spö?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 031
T

thatshot27

Spelar det någon roll vilket spö man använder sig av, vanligt kort eller dressyrspö? Då gäller det vid allroundridning,jag gillar bäst dressyrspö men om man blivit tillsagd att använda vanligt spö gör det då något om man använder sig av dressyr?

Vad gör skillnaden igentligen?

Sv: olika spö?

Jag tycker man ska använda det som fungerar bäst!

Själv rider jag utan spö på banan då min bara blir stressad om man skulle använda spö, däremot när jag rider ut/hoppar brukar jag ha ett kort hoppspö:)

Så jag tycker du ska använda det som fungerar bäst för dig o din häst!

Beror ju på hästen.
Jag har dressyrspö till min stora kille för att få honom att aktivera bakbenen lite mer. Fungerar jättebra.
Har ett "allroundspö" vid hoppning.
Hoppspö är inget att ha till honom, som en tändsticka ju ;)

vilket spö man rider med beror ju på vad man själv trivs med och vad hästen har för synpunkter på det hela.

min häst går väldigt sällan att rida med dressyrspö eftersom han tror att han är kittlig då. Rider däremot oftast med ett hoppspö, eller ett allroundspö. Inte för att jag behöver det, men det kan vara bra att kunna peta på en del av hästen som man vill att den ska vara mer aktiv/uppmärksam på

Beror på vad ni trivs med. Men vid dressyr kan det ju vara en fördel med ett längre spö så du kan peta på baken utan att släppa tygeln. Vid hoppning får man ju inte tävla med längre än 75 så då kanske man borde träna med det oxå.

Jag har alltid en hoppspö på min unghäst för att kunna peta om han inte förstår/tar framåt drivning. Fast det räcker eg med att bara daska till honom med handen bakom sadeln eg om han fått för sig att han inte vågar gå fram (när jag känner att han visst hade kunnat), då går han. När vi ska börja träna lite på bana blir det nog ett längre spö så man lätt kan visa tydligare utan att tappa kontakten med munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 541
Senast: Rosett
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31