Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag har insett att det inte är samma sak.

Det inser man när folk visar vad de menar är en bra skola mm. Skola som skola tycker de liksom:grin: Hej o hå.

Det är en stor skillnad o ska nog inte jämföras.
det finns inga som helst krav på att det ska vara på ngt bestämt sätt- bara lite si..Tro fasen att det låter plättlätt .
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag har insett att det inte är samma sak.

Det inser man när folk visar vad de menar är en bra skola mm. Skola som skola tycker de liksom:grin: Hej o hå.

Det är en stor skillnad o ska nog inte jämföras.
det finns inga som helst krav på att det ska vara på ngt bestämt sätt- bara lite si..Tro fasen att det låter plättlätt .

Som jag ser det (på filmerna som jag la ut)har man tagit bort det som är svårt alltså energin och ihopkopplingen för det är ju när det kommer till som det blir väldigt svårt och som få klarar av. Tar man bort det blir det jogg kvar som på filmerna och det är ju inte så särskilt svårt.
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Kan man tänka sig att det efter det här lite långsammare stärkandet (förutsatt att man anser att arbetet som du länkar till verkligen är stärkande alltså!) så småningom kan kompletteras med mer energi, OM man ville uppnå tävlingskriterier? Eller anser du/ni som tävlar på högre nivå, att det inte går att lägga på i "efterhand" så att säga - att den korrekta samlingen samtidigt innebär att hästens energi och "spänst" kommer igång?

Jag tycker kanske det mest slående är att ryggarna inte kommer upp? Men det är ju lätt att sitta här i soffan och tycka en massa. :o (Nu talar jag utifrån mitt eget soffperspektiv.)
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Vad jag tror är att skall det vara stärkande och användbart så måste man lägga på mer energi i joggen redan från början.

Förutsatt att det alltid ser ut såhär alltså slappt eller hur jag skall uttrycka mig så skulle det ju inte gå att lägga på energin och ihopkopplingen pang på och sedan gå ut och tävla tex Msv eftersom hästen skulle inte vara ett dugg genom-gymnastiserad och lösgjord i den mer ihopkopplade formen så det skulle ta emot och vara väldigt taskigt emot hästen.

Allt arbete skall ju ske succesivt och lösgjordheten kommer gradvis och mer och mer i de olika arbetsformerna och samlingsgraderna när du börjar koppla ihop hästen. Det är ju det som är gymnastiken och det som stärker och bygger upp.

Jag vet inte om det var detta du menade eller något annat :confused:


Men om jag fick den hästen alltså tjejens så skulle jag direkt börja lägga på mer energi och koppla ihop den mer (alltså om den skulle nå upp till tävlingskriterier) och börja arbeta med lösgjordheten i den formen , hästen är ju väldigt avslappnad och fin så det skulle inte vara några större problem att lägga på detta i efterhand , sedan arbeta på det och sedan ut och tävla ! Jag tror hästen skulle stärka upp sig väldigt snabbt eftersom den då är väldigt avslappnad i arbetet fastän den troligtvis inte skulle är så lösgjord om den var ihopkopplad och med mer energi.

Det kanske var det här du menade :)
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

det är som att tro att man träna sig för löpning genom att enbart träna vadmusklerna

hela hästen måste stärkas - med flöde upp till öronen med en hals ssm tänker framåt och en häst som jobbar omväxlande hö - vä

hela ryggen måste upp länd och bröstrygg och pannan tryckas fram

OM det inte vore så skulle inte alla ridläror värda namnet poängtera denna grund

Folk tror så mycket men hur hästen musklar sig säger allt :devil

jag var på en barockuppvisning på skokloster

Rumpa som en quarter, Ingen hals, inga ryggmuskler

Vad har man tränat hästen för då? inte samling i alla fall
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Det här håller jag helt med om att det är en av de största missuppfattningarna. Påskjut är inte detsamma som att skjuta emot handen som väldigt många tycks tro och dessvärre lär ut.


Även jag sällar mig till skaran och håller helt med.

susan: det du är inne på, dvs sk. punktträning : det är ju tillochmed bevisat i studier att sådan inte funkar. Man måste träna samtliga muskler under varierat arbete, för att kunna utnyttja hela registret. Därmed faller AR filosofin för mig, att man enbart jobbar i skritt för att befästa ngt innan man går vidare till traven, och sen travar i fem år, innan man lägger till galoppen osv. För mig är faktiskt nyttjandet av hela registret hemligheten, och att även om man då övar grunder, MÅSTE våga nyttja samtliga gångarter - givetvis i en ändamålsenlig vettig form med anpassade övningar, beroende på ekipaget, för att stärka. Men att utan nyttjandet av hela skalan på den nivån som passar, har man som sagt mkt svårt att tänja vidare på gränser och stärka upp hästen och komma vidare mot arbetet mot en trevlig och ergonomisk form för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är spännande och intressant att läsa det du skriver och att bolla tankar och teorier med dig. Jag har stor respekt för dig och dina kunskaper, tro inte något annat. Vi har olika tankar om ridning, och det är mycket spännande tycker jag. Du gör så att jag får tänka lite till, och jag måste vända och vrida på mina egna kunskaper för att se hur jag tänker och känner. Det värdesätter jag oerhört i våra "samtal". Glöm inte det nu när du läser vidare.. :)

Något jag verkligen skulle uppskatta, är om du försökte resonera på ett sätt där vi pratar ridning objektivt, och där du gärna får ställa frågor istället för att anta. exempel:
Och det som du gör med denna vibration [...] Det du vill ändra är hur det känns i din hand [...] etc..
Först - hur kan du vara så säker på att du vet vad jag vill med mina vibbrationer? Du greppar i luften här känns det som... Fråga istället vad det är jag vill. Eller formulera om dina meningar så att det blir mer objektivt utifrån ridning generellt. Det skulle uppskattas mycket mer.

Det jag upplever att vi pratar nu är handen, och bara handen och vad den gör. Naturligtvis behöver hela kroppen sitta ihop både hos häst och ryttare vid ridning - men nu var vi ju inne på handen, och då riktade jag in mig på bara den detaljen. Jag är fullt medveten om och har erfarit att det går att samla upp hästen med bara kroppen - i grimma och barbacka. Jag är helt med i ditt resonemang att själva samlingen sker utifrån intensiteten i kroppen på ryttaren - jag tror inte att jag har sagt något som skulle motsätta sig det, eller? Jag blir lite ledsen över att du inte tror mer om mig, faktiskt. Men jaja.

Hur jag rider i min vardag och hur det ser ut finns bara i din fantasi, så försök att inte låta dom bilderna etsa sig fast när vi diskuterar. Du placerar mig i AR-facket, och jag kan inte säga att jag hör hemma där. Som sagt, det skulle verkligen uppskattas :)

Påskjutet skall aldrig bort för det är det som håller ihop kroppen och låter hästen bära ryttaren. Om någon påstår det är det bara att isne att denna aldrig någonsin suttit på en självbärig häst och därmed aldrig någonsin kommit till korrekt samling
Jag skrev "förenklat" för det var precis det jag menade. Jag håller helt med dig om att påskjutet inte ska bort - för då kommer vi ju varken framåt eller uppåt. När hästen har rätt påskjut, som kommer underifrån magen, eller hur jag ska säga, så är påkjutet helt fantastiskt tycker jag. Det är inte förrän först DÅ som hästen bär, och inte förrän först då som ryttaren faktiskt kan sätta tyng på ryggen (enligt vad jag lär mig om ridning). Och det är även då hästen börjar tycka att det är lite jobbigt med påskjut. En häst som pinnar på i trav med mer påskjut än bärkraft bär inte ryttaren. Hästen behöver vila i steget. Det är kanske sättet på vilket vi alla jobbar med att få till detta vilandet i steget som skiljer sig och som skapar problem i diskussionerna? Påskjutet är det viktigaste vi har och det ska vi vårda ömt. Framåtbjudning är ju a och o. Påskjutet är ju livet för hästen för jeeze namn! Det är ju påskjutet som gör allt, om den är i vettig mängd utifrån bärkraften. Annars blir det ju platt på rumpan, eller fram på bogarna. Balans, balans.

Och det som du gör med denna vibration har ingenting med ridning att göra. För det är inte det man vill skall hända om man ser på ridning utifrån ett fysiologiskt perspektiv. Det du vill ändra är hur det känns i din hand. det ändrar du överhuvudtaget inte med din hand om du skal få till det ur hästens perspektiv - utan med din mellandel. Jag är hemskt ledsen. jag säger detta ur perspektivet - been there, done that
Om det inte har med ridning att göra, vad har det då? Du har förutfattade meningar om min ridning, det ser jag tydligt, svart på vitt här...
För det är inte det man vill skall hända om man ser på ridning utifrån ett fysiologiskt perspektiv.
Vad är det du syftar på?

Spännande att du känner att du har upplevt samma som jag, och som jag förstår dig så utgår du ifrån dina tidigare erfarenheter och gör upp en bild av mig efter dom. Det är helt naturligt. Men åter igen känner jag att du missuppfattar mig, eller kanske du drog förhastade slutsatser. Det händer oss alla titt som tätt. Kanske för att vi här pratade handen och jag utelämnade kroppen.

Det jag vill ska hända när jag vibbrerar i handen är att jag säger till hästen, "hallå hallå! är du där? är du redo för något nytt?", vibbrationen sker i kedjan om jag har stångbett/kapson - om jag har tränsbett pillar jag lite med fingrarna och det ger även det en liten vibbrationskänsla i bettet. Beroende på vad jag vill men här är ett exempel som leder mot ökad samling: När jag har hästen i balans så kan jag, tillsammans med min kropps intensitet (som sakta ökar efter vibbrationen), med vibbrationen göra att hästen börjar tugga bettet - vilket leder till att den lättare lossar i halsen/öppnar ganashen/vinklar något i nacken eller hur jag ska säga - rätar upp sig lite, minskar av sitt påskjut - eller snarare formar om sitt påskjut till att trycka mer uppåt ujderifrån magen - om jag har gjort rätt och har energin i hästen. Sen kan jag när hästen bär på detta sätt, släppa lite på min intensitet och signalera att jag vill få energin mer framår, kontakten i kapsonen och sänka handen och förhoppninsvis få en snygg och rund avslutning på min samlande övning. Energin är ju superviktig för att få till det bra - annars blir det ju bara en slapp hög som kortar steget och landar på bogen om allt vill sig illa, jag vill uppåt, med lite krääm. Här upplever jag min ridning lite annorlunda än den AR-ridning jag sett, jag skulle ibland önska mer energi i flera av ekipagen - men det är bara jag.

Det har inte med att göra hur jag vill att det ska kännas i handen - jag är inte ute efter en viss känsla i handen, jag får den känslan som jag får av hästen, den känslan vägleder mig i min ridning. Jag vill ha känslan i kroppen, men jag får ju även en känsla i handen som jag kan förhålla mig till. Det har att göra med kommunikation och förberedelse inför nästa uppgift att göra. Efter jag har vibbrerat blir hästen snabbt uppmärksam på min kropp och jag kan då säga till hästen vad jag vill. Efter en vibbration vill jag snabbt igen ha kontakten med kapsonen för att säkerställa påskjutet. Rider jag på träns gör jag allt i tränsbettet. Kedjan kan även, precis som du säger, lösgöra/vägleda nacken, på ett tycker jag annat sätt än tränsbettet, just för att kedjan sitter där den sitter. Jag upplever det som att du tycker att du rider annorlunda, därför skulle det vara intressant att höra:
Hur använder du kedjan? Varför?

"Sen, kombinationen stång-kapson gör det enklare för häst och ryttare att rida med ett system där kontakt i kapsonen betyder påskjut och vibbrationer i stången betyder bort med påskjut." Och det är här ni sabbar för er själva ochhästen "Förenklat. Påskjut-på sker mot nosen" Bara om man inte fått tag i hästens bäcken med sin mellandel . Om man löser det bakifårn med sitsen så är påskjutet nåot som trycker framhästens panna, en begränsinsg i ramen då - ger en förkortning av underlinjen och en längning av överlinjen = samling. Detta kräver detta påskjut som ett ständigt flöde genom hästkroppen. men hästen skall itne skjuta på mot handen utan flöda genomkroppen mot nacken personen som påstår det du skrsiver har missförstått detta med påskjut och aldrig ridit med detta flödepåskjut-av sker i munnen
Precis. Du gör mina ord baklänges. Vi säger nog egentligen samma sak, men från olika perspektiv. Jag menar inte att jag håller emot i kapsonen när jag vill ha påskjutet - men jag signalerar till hästen att genom att ha kontakten i kapsonen så vill jag ha mer påskjut. Hästen har lärt sig att kontakt i kapsonen betyder sökning fram och ner (detta vet hästen även ifrån stången - men det blir svårare att stämma av på stång tycker jag, för den verkar lite emot mig då tycker jag där jag står idag. Stången kan å andrasidan sätta takten ganska bra. Förhoppningsvis lär jag mig mer i framtiden), om jag då bara tillåter så mycket fram och ner i kapsonen kommer pannan att komma fram eftersom bekbenen då skjuter på mer i och med energin som finns i hästen. Finns inte energin får jag locka fram den med vift på spöt. Jag vill inte att hästen ska spjärna emot kapsonen, då har ju påskjutet tagit fel väg sas och jag får börja om.

fortsättning följer... hua va långt... :eek:
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

det "basic assumption" (grundantagande) som du gör är ju att du har koll på alla termerna ochhar upplevt alla kvaliteter och det du skriver sedan visar på motsatsen:confused:

Det tror jag alla här är fullt medvetna om.

ja, men det du missar här är att det inte är full skjutkraft eller ingen alls det handlar om. Det handlar om att kunna påverka ochvariera hästens påskjut. Man tar ju inte bort den helt i början. Då tar sig ju inte hästen framåt. Man vill ha mindre skjutkraft för att utveckla bärkraften mera. Sen när hästen bär lägger man till mera påskjut. När hästen kommer längre i utbildningen kan man variera bärkraft och påskjut beroende på vad man vill ha för tillfället. Ibland vill man ha mera ibland mindre av det ena eller det andra. Det här stämmer inte om hur en levande kropp "presterar" enligt vanlig rörelselära. Ni har så lite skjutkraft att ni inte kan uttnyttja kroppens konstruktion. Ni har så lite balans att hästen inte kan använda sitt kraftcentrum
Hästen måste ta i tillräckligt med bakbenen för att den skall börja "lyfta ryttaren" och hela rygg ochhalskotpelare måste var uträtad för att ryggen skall kunna röra sig naturligt. Det är sedan denna naturliga ryggrörelse som möjliggör träning. AR och även mången annan Dressyr kommer inte ens dit. Att man kan börja träna på ett effektivt och hälsobringande sätt


Nejdå. (det är ju bara att läsa) Det handlar alltså om att kunna påverka och variera kraften vare sig det handlar om påskjut eller bärkraft.
Dessutom så är det inte "våra" termer. De ska ju betyda samma sak oavsett hur man tränar. Bärkraft är bärkraft och påskjut är påskjut oavsett vilken disciplin eller träningsmodell man använder sig av.
jag skall vid tilfälle leta rätt på passagen i Podhajsky

men i allafall du beter dig som om jag inte förstår - jag är rätt säker på att det är du som inte förstår, och det beroende på ditt Grundantagande

men du är långt ifrån ensam om det
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

jag hackar

Först - hur kan du vara så säker på att du vet vad jag vill med mina vibbrationer?
jag kan bara tolka din text utifrån min kunskap och erfarenhet. Jag har lärtmig att "vibrera" men frångått det
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Fortsättning....
det du skriver skriver du ju utifrån din erfarenhetsbas. det är din förklaringsmodell utifrån hur du förstår saker nu. det bygger på vissa "basic assumptions" ( jag tror du vet vad det är ?)

Ja, men även du utgår ju ifrån dina basic assumptions. Hoppas inte du tror något annat? Du är ju där du är, även du. Precis som jag.
Men jag måste säga att det är mycket intressant att läsa det du skriver. Du öppnar upp för mig att hitta fram bland mina tankar. Jag tycker bara det är så synd att du ska behöva känna sån frustration, för det tycker jag mig kunna utläsa ur det du skriver. Upplever du att jag inte förstår dig? Eller känner du dig maktlös inför den okunskap du upplever hos andra?
Det är dessa basic assumptions som är felatktiga. i det här fallet att problem löses med ett bett - nej lösningen finns i din mittdel att inverka annorlunda med den - så behövs inte ens en diskussion om bett. du kan rida i grimma enbart
Jag tror inte att några problem löses med ett bett. Har jag sagt det någonstans? Problem löses genom att ryttaren lär sig mer om sin kropp. Men nu pratade vi ju bett, och hur det användes osv. Så varför inte tillåta den diskussionen? Finns inte den diskussionen är risken mycket större att stångbettet används fel - vad vi nu alla menar med det.
SEdan ett annat basic assumption som är fel är vad skjutkratt är - Skjutkraften är det som för hästen framåt
med bibehållen skjutkraft jobbar hästen fysiologiskt genom kroppen
Skjutkraft tas bort endast i levad
Jag vet inte om du har uppfattat mig som att jag inte vet vad skjutkraft är och vad den leder till, och vad som händer om vi inte har skjutkraft, isf är jag ledsen för det och jag hoppas att jag nu kanske har gjort det klarare för dig hur jag tänker ang detta.
Det kanske kan vara så att många har fått det där om bakfoten, men tänk då va bra att du finns här! Som tar upp diskussionen! :laugh:

Den som pratar om "era" termer ang skjutkraft har helt enkelt missförstått sin Podhajsky
Snälla... vaddå "era"?? Jag vet faktiskt inte vad du tror att jag menar med skjutkraft, men nu kanske du förstår mig mer? Jag älskar skjutkraft - när den är i proportion till bärkraft och i proportion till vad jag vill ha ur hästen. Jag antar att du inte mena att du tycker att en häst, som trycker på som attans i traven och hamnar på bogarna sviktar bättre än en som travar sakta och flackt och på bogarna (krökt nacke eller ej på båda)? Nä, för båda är ju lika illa. Proportion, proportion, proportion. Balans, balans, balans. Energi, energi, energi. Det måste få finnas ett mellanting mellan mega och micro - och det vet jag att du tycker! För det är ju det du pratar om, eller?

Hur vi som ryttare lyckas hitta denna proportion eller balans måste få vara var och ens frihet att välja. Alla behöver sätt som skapar förståelse och inspirerar. Om det finns olika sätt att lära sig detta, olika vägar, så tycker jag att det är helt okej. För i slutänden är det ju ändå det majoriteten har häst till - att lära sig rida. När ryttaren lär sig mer och mer, kommer hästen att bli bättre och bättre, och med tiden få en bättre ryttare som bättre kan se till att sin häst blir mer avslappnad och tränas på ett sätt som gynnar hästen. Vi kan inte begära av alla att fixa alla grejer på en gång, eller få förståelse för allt de gör på en gång.

Alla måste få hitta vägen själv, känna känslan själv, uppleva! Det går inte att förstå något förrän hjärnan och kroppen och känslan är redo att förstå. Om någon får förståelse genom att rida med stången, och dessutom har en tränare som hjälper, så måste de få göra sin resa - hur jobbigt det än må kännas för andra som kanske kommit längre. Det bästa sättet att få någon annan att ta till sig kunskap är att skapa en aha-upplevelse. Det är oxå det svåraste! Så där har vi här på Buke verkligen ett äpple att bita i. Om inte andra får denna aha-upplevelse så tycker jag det är budbäraren som har misslyckats, inte den som försöker förstå. Alla bitar faller på plats i olika ordning hos olika individer. Hästägaren äger sitt djur och det finns ingen lag som säger att ryttare (AR eller vanliga) som rider med stång är djurplågare. Vi kan alla tycka vad vi vill om allas ridning - och yttrandefriheten sträcker sig så långt men förbjuder kränkningar.

Det är alla ryttares tränare som vägleder egentligen, vi sitter ju bara här o snackar, teoretiserar eller vad vi ska kalla det. Spelar roll hur folk rider! (hårt draget). Teorier är bara teorier, och måste få vara det, och de måste få vara tillåtna för alla. Sen hur varje person tillämpar dessa teorier i praktiken är något bortom våra möjligheter att kontrollera.

Nu blev det kanske en utsvävning som du inte får ta personligt, jag bara var tvungen att få det ur mig :D
Jag hoppas och tror att du förstår.

ps... utan skjutkraft, ingen capriolle - och det är ju mitt mål :D
 
Senast ändrad:
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Hur jag rider i min vardag och hur det ser ut finns bara i din fantasi, så försök att inte låta dom bilderna etsa sig fast när vi diskuterar. Du placerar mig i AR-facket, och jag kan inte säga att jag hör hemma där. Som sagt, det skulle verkligen uppskattas

point taken

Visst är det min fantasi ihop med din text som skapar en "bild av din ridning" också spelar in det jag lärt om stång och mina egna riderfarnheter

men jag är idel öra
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Det skulle vara intressant att höra din kommentar om filmerna som jag la in ?

Är det nog eller inte nog för dig angående energi och ihopkoppling?

Ja la ju in dom bara för att påvisa att det visst är skillnad på kriterierna mellan AR och tävling (efter biggans påstående att det inte var det )sen är det ju upp till var och en att rida på sitt sätt men det är ju ändå intressant att höra hur du (som inte är AR) ser på det?

Jag har ju kommenterat hur jag ser på det utifrån hur jag vill ha det.
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Det har inte med att göra hur jag vill att det ska kännas i handen - jag är inte ute efter en viss känsla i handen, jag får den känslan som jag får av hästen, den känslan vägleder mig i min ridning. Jag vill ha känslan i kroppen, men jag får ju även en känsla i handen som jag kan förhålla mig till. Det har att göra med kommunikation och förberedelse inför nästa uppgift att göra. Efter jag har vibbrerat blir hästen snabbt uppmärksam på min kropp och jag kan då säga till hästen vad jag vill. Efter en vibbration vill jag snabbt igen ha kontakten med kapsonen för att säkerställa påskjutet. Rider jag på träns gör jag allt i tränsbettet. Kedjan kan även, precis som du säger, lösgöra/vägleda nacken, på ett tycker jag annat sätt än tränsbettet, just för att kedjan sitter där den sitter. Jag upplever det som att du tycker att du rider annorlunda, därför skulle det vara intressant att höra:
Hur använder du kedjan? Varför?
Men om hästen inte sover emellanåt är den ju observant på ens energi o kroppspråk.:confused:
Den ä'r redan redo.

om man inte åker, inte rider runt runt i monotont tempo- är de vakna o med en. Annars är halvhalten just till för att säga- NU ska det ske ngt nytt- förbereder för förberedelse- om man kan säga så.:confused:

Sen blir ju hästar som man gör dem.
Om man alltid måste rassla till- ja då vet den det.

Hur löst har du kedjan? Det är dock i själva bettet som själva vibben blir- prova själv:grin: Kedjan sitter ju inte nere vid tygeln.
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Eller... susan...

Nu när jag sitter o tänker efter... så vet jag inte vilket som kommer först. Vibbration eller tonus. Vibbrationen kanske är mer som en förstärkning av min kropp - om jag inte får svar på den. Finurligt detta med att tänka och tänka. Om jag upplever att jag inte får tillräckligt svar utifrån min kropp kan vibbrationen hjälpa till. För nu när jag tänker efter så när vi är i komplett balans så behövs inte vibbrationen för att samla - om jag inte vill ha extrem samling till trampet.
hmmm...
funderar o känner o tänker....
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

ojojoj... nu kommer det...
Jag är inte sån stor fan av BB :crazy: hoppas inte jag får halsen avhuggen nu... Men jag tycker hans ridning är pinsam på vissa filmklipp och utöver det en urusel ridpedagog. (HJÄLP! Kniper ihop ögonen hårt, håller om mitt huvud med armarna för att skydda mot eventuella slag...)

Men för att vara ödmjuk... Han är duktig på att föreläsa! Ang filmen, jag skulle önska se vad som hände med lite mer energi... Men å andra sidan vet inte jag vad han vill uppnå just där... så jag kan nog egentligen inte säga så mycket. Kanske han övade på något annat än vad jag tror eller vad jag tycker det ser ut som?
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Spännande!!! :idea:
Ser mycket fram emot att få läsa detta! :laugh:

Tänk på att det är LÖRDAG. jag svarar så mycket jag hinner

så här skrev du

Det går ju egentligen att bara rida på tränsbett oxå, men ryttaren får då räkna med att när påskjutet ska bort kommer det att ta lite längre tid för hästen att omförma sin kropp.Ryttaren behöver ha en lika fin och känslig hand på träns som på stång - men handen jobbar annorlunda. Jag skulle nog säga att tränset kräver ett större spektra av handrörelser och ridkänsla (dvs ganska svårt) för att få till det som stången kan ge med bara lite vibration

jag får det till att du använder vibrationen till att få bort påskjut, eller omvandla det till bärkraft

Seda ärligt och det skall j ha lite smisk för - jag håller inte isär dig och Biggan. för jag kopplade ihop detta med det jag skrev att "skjuta mot handen" till henne

I alla fall när min häst skjöt mot handen så ombads jag vibrera. nu har jag inget behov av detta då jag rider i en stil som håller handen stilla och jag måste forma hästen med min mittdel - inte höja tonusen utan "tyska halvhalter" jag kallar dem tyska då min tränare lärt sig dem på tyska beridarutbilningen

jag sätter hästen på hjälperna med dem och är den på hälperna så skjuter den inte mot handen längre, annat än att den tappar balansen den återfår balansen när jag placerat den på hjälperna igen
 
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Jag tror vi hade lite telepatikontakt där... jag svarade till dig medans du skrev... :D

Fast du skriver så burleskt! Jag 'rasslar' inte till... vibbration och rassla tycker jag är otrolig skillnad.

Har du alltid din häst på hugget? Min lite yngre grabb är det då inte... än. Men han blir bara bättre och bättre och jag fasineras varje dag över hur lite mer vuxen han blir.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp