Olika typer av foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smurfis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 064
S

smurfis

Sitter och funderar över alla typer av foder som finns ute i butikerna. Är inte helt lätt att som "nybörjare" få en översikt på vad som skall ges och varför.:confused:
Varför ges t.ex Lucern eller betfor?
Låter som jättedumma frågor, men kan inte någon som känner sig manad knåpa ihop några rader om de olika fodertyperna?
Har ett sto som blivit väldigt tunn över ryggen. Har gått på den foderstat hon hade då vi köpte henne vilken bestod av havre, korn och hö. Är ett lätt kallblod.
TAck på förhand:banana:

Sv: Olika typer av foder?

För att ta en del av frågorna, eftersom jag inte känner mig kvalificerad för alla så kan vi ta lucern. Det är ett grovfoder (att jämställa med hö och halm etc). Lucern är proteinrikt varför det skulle kunna vara bra för din häst som blivit tunn över ryggen. Det är alltså inte ett kraftfoder utan du kan introducera det snabbare än exvis annat pelleterat kraftfoder.

Lucern finns i två varianter, som pellets eller hackad strå. Melassfri (kan vara bra för fångisar) har jag bara hittat i pelleterad form. Strået använder jag själv Green Power. Även Krafft har men deras är mera melass i och den innehåller stora klumpar som min store häst faktiskt fick foderstrupsförstoppning av.

Vad gäller annat kraftfoder håller jag mig till havre. Min gamling far väl och får energi av krossad havre. Lite Krafft groov på morgonen får han för att hålla hullet bättre.

Betfor tycker jag personligen är jättebra. Jag vet att många tvekar inför melassen och min fångis får inte betfor. Annars är den fiberrik, smaklig och man kan blöta ordentligt så att hästen får i sig värdefull vätska. Lite förvirrat kanske men jag gjorde ett försök. Det kommer fler och bättre svar. Lycka till!

Nu vet jag ju inte om du har nån analys på ditt hö men det kan ju vara så att samma mängd hö ger betydligt mindre energi och/eller protein som hon fick innan du köpte henne. Därför skulle det som sagt kunna vara idé att prova med tex lusern. Nu kommer det ju dessutom gräs så om den klarar att gå på det så löser sig ju problemet strax...

Sara

Nu vet jag ju inte om du har nån analys på ditt hö men det kan ju vara så att samma mängd hö ger betydligt mindre energi och/eller protein som hon fick innan du köpte henne. Därför skulle det som sagt kunna vara idé att prova med tex lusern. Nu kommer det ju dessutom gräs så om den klarar att gå på det så löser sig ju problemet strax...

Sara

Hej!
Är inte ute efter någon ny foderstat till min häst. Utan ville bara veta vad de olika fodertyperna"är bra för". Varför ges de olika maträtterna till våra fyrbenta vänner.

Vissa foder har en hög kvot, andra har en låg kvot. Man väljer det som bäst kompletterar det grovfoder man ger hästen, så att foderstaten är i balans. Hästens mage och tarm behöver viss mängd grovfoder för att fungera (1 kg ts/100 kg häst är minimum). Har man ett bra grovfoder med vettig kvot mellan smrp/mj, kan man i de flesta fall nöja sig med just bara grovfoder.

Om det saknas protein får man hitta ett foder som har högre kvot, t ex lusern, sojamjöl eller liknande produkter. Behövs det mer energi får man välja t ex olja, betfor eller spannmål.

Man ska alltid sträva efter att ge hästen så stor del grovfoder som är möjligt, det är vad hästen är konstruerad för att äta. Men om det inte är tillräckligt bra grovfoder måste man kanske begränsa givan till minimum och komplettera upp med kraftfoder.

Kraftfoder finns sedan efter tycke och smak (hästens och ägarens), pellets, müsli, spannmål är ett par exempel. Viktigt är att räkna på varje hästs behov och inte bara följa kraftfoderproducentens generella riktlinjer och råd, de vet ju inget om värdena hos hästägarens hö och de råd som står på säcken kan vara helt fel.

Hej!
Är inte ute efter någon ny foderstat till min häst. Utan ville bara veta vad de olika fodertyperna"är bra för". Varför ges de olika maträtterna till våra fyrbenta vänner.

Men man bör göra en ny foderstat varje gång man byter GROVFODER. Eftersom ni köpte hästen bytte ni väl grovfoder också? Erat hö/silage kanske har sämre/annorlunda värden än det han fick innan? Så ÄR det oftast vid fall som ditt när hästen tappar hull och/eller muskler. Största problemet är att proteinmängden kan variera avsevärt mycket i olika grovfoder partier och därför bör man analysera varje nytt parti för att veta vad som ev. behöver ges i kraftfoder eller tillskott. DÄRFÖR tjatar vi om analys och beräkning. Det är genom DET du väljer kraftfoder! ;)
Man ger t ex lusern om det aktuella grovfodret är lite proteinfattigt, man ger starkare proteinmedel som t ex sojamjöl om grovfodret är mycket proteinfattigt, man ger betfor och/eller spannmål OM grovfodrets energimängd inte räcker till osv. Olika färdigfoder har olika värden också, en del är proteinrika och andra mer energirika, och vilken man väljer beror på vad man vill tillsätta i foderstaten.

I din beskrivning av hästen så låter det som att den helt enkelt har fått proteinbrist och det beror i sånna fall på att ert hö är proteinlågt och du enbart gett den spannmål som är energifoder och innehåller inte speciellt mycket protein.
Du skulle behövt ge t ex lusern i första hand och förmodligen också något annat proteinfodermedel.

Sen är lusern och betfor väldigt fiberrika och bra för magen på hästarna. Spannmål innehåller mycket stärkelse och ska undvikas att ges i större mängder (hästar har svårt att smälta för stora mängder stärkelse och kan få problem med magen).

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har...
Svar
8
· Visningar
1 549
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 790
Senast: axel
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 088
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025