Trådstartare
Ska man bara använda det på en sida av lädret eller på båda? Mörknar ljust läder mycket om man använder det? Kvittar det vilken olivolja man använder :confused: Vad ska man använda för olja om man inte vill att lädret ska mörkna?

Sv: Olivolja

Mandelolja har jag smöjt in min sadel (portugesa) med. Naturfärgad sadel blev bara lite mörkare. Tror jag smörjde på båda sidor. Mandelolja kan man köpa i hälsokostbutik och på apotek.

Cita skrev:
Ska man bara använda det på en sida av lädret eller på båda? Mörknar ljust läder mycket om man använder det? Kvittar det vilken olivolja man använder :confused: Vad ska man använda för olja om man inte vill att lädret ska mörkna?

Ajaj!! INTE olja på ljust läder!!!!!! :eek: Jag använder Passiers läderbalsam och Prestiges Leather Elisir. Rengör med vanlig sadelsåpa. Lite kommer lädret att mörkna, men jag tycker mina ljusa sadlar och lädergrejor håller sig snygga med dessa produkter!

hade ekol-olja på ett london-färgat träns för några år sen, det blev GRÖNT..... :crazy:

I en branchtidskrift från USA läste jag att sadelmakare brukar använda Extra Virgin Olivolja. Du kan olja båda sidor av lädret (om du kommer åt). Överdriv inte! Man läser att folk "marinerar" läder i olja, det är helt fel och kan göra lädret sladdrigt. När oljan sugit in och ytan är torr ska du toppa med ett bra fett, gärna lanolinbaserat, åtminstone ska det komma från endera vegetabilier eller djurriket, inte mineraloljebaserat som vaselin o d. Oljan skall smörja lädret "på djupet", fettet i ytskiktet samtidigt som det håller kvar oljan i viss mån.
Lädret kommer att mörkna något, mest beroende av påverkan av solljus eller ljuset från lysrör, ultravioletta strålar, samma som vi blir solbrända av, men det är oundvikligt och naturligt

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka