olja i maten

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Natascha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 865
N

Natascha

har hört att hästar med vätskebrist kan få olja i maten. min ponny dricker dåligt o funderar på detta med olja, men vilken olja? :confused:

Det jag vet är att olja med mycket fleromättat fett ges till högpresterande hästar för att det hjälper till med att hålla sockernivån i blodet jämnare och på nått sätt så hjälper det det till med värme balansen i kroppen också...
Men att det skulle hjälpa vid vätskebrist....
Det förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna göra.

Betfor brukar många ge till sina hästar för att dom ska få i sig mer vatten, använder du det?

Det som brukar fungera bäst är ge ett tillskott av salt för att det gör hästen törstig.

MVH

Camilla :smirk:

Hej!

Vill du att din ponny ska dricka mer så är det nog smartare att ge betfor som är blött i mycket vatten, än att ge den olja!

Olja påverkar inte vätskebrist.
Det kan dock hjälpa att ge olja om man är rädd för att hästen ska få förstoppning som ett resultat av att den dricker för dåligt. Oljan smörjer tarmen.

Det bästa är om du får fram orsaken till VARFÖR din ponny dricker för lite. Smakar vattnet konstigt? Vill hästen ha ljummet vatten istället för kallt? Eller något annat.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 613
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 381
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka