Olja i maten!

Mysaan

Trådstartare
OM en häst i dag får ett dyrt fullfoder som innehåller 15% olja. Kan man då om man skulle byta foder helt enkelt lägga till 1,5 dl olja om dagen under förutsättning att foderstaten fortfarande har en bra kvot?

Sv: Olja i maten!

1,5 dl olja bör de flesta hästar klara av, men var försiktig med invänjningen.

Beror ju inte bara på kvoten, det beror ju också på energinivån i totalfoderstaten.

Frågan är ju varför du vill fodra just olja.

Anledningen till att jag frågade om olja är att hästen i dag går på ett fullfoder med olja i som fungerar men som ägaren tycker är dyrt.

Hon skulle kunna byta till korn och lucern pellets och hamna på samma energi nivå och allt men med undantaget att olja då inte finns i fodret.

Hästen har gått på lucern/korn foder tidigare men tappade lätt hull och vi kan bara konstater att det förmodligen berodde på avsaknad av olja. Därför vill hon gärna lägga in olja i foderstaten om hon bestämmer sig för att ge alternativet med lucern/korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 310
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31