Olja i maten

Ainon

Trådstartare
Har hört att om man vill höja energin per volymenhet så ska man tillsätta olja i hundens mat.
Vilken sort olja?
Hur mycket är lämpligt (nuvarande vikt=1,8kg)?

Fodret han får nu är 30/20 (fett/protein) men det räcker fasiken inte till :crazy:

Sv: Olja i maten

Till min magra vinthund fick jag tipset om fiskolja när jag var på en stor hundbutik. På min lilla flaska jag köpte står det 0,5 tsk/dag för hund som väger 0,5-4 kg och att man ska börja med en fjärdedel och sedan trappa upp successivt.

Jag trådkapar lite om det är okej? Min uppfödare tyckte att oljor var dumt och att dom lättare får problem med öronen då. Jag vette sjutton hur mycket det ligger bakom det, så nu vet jag inte om jag vågar använda det. Någon som hört något liknande eller märkt av det själv? Jag har afghan och dom har ju rätt täthängande öron med massa päls. Frågan är om olja i maten verkligen påverkar? :confused:

Jag har gett olja till många hundar, och aldrig märkt av öronproblem.
Ingen av mina hundar har förvisso någonsin haft öroninflammation eller annat ens, oavsett foder och tillskott.

Jag skulle byta foder. Man ska inte tillsätta saker till ett fullfoder.

Jag ger laxolja till min hund. 1 pumpslag (hur mycket det nu är) ska man enligt min förpackning ge till hund som väger upp till 12 kg.

Visst det hade varit det bästa, men det går inte att hitta något med mer än 30/20 fett/protein, jag har inte hittat något i alla fall...

Övriga: Tack :) Fiskolja alltså, har även fått förslaget ister från ett annat forum. Ska bara hitta något av det i den här stan. Öronen har han nog minimal risk att få problem i, de är stora och minst sagt luftiga :p

Ister vet jag flera med vinthundar som ger. Det brukar fungera särskilt bra när hundarna är lite petiga med maten.

Testa att ge honom ett högenergifoder ett tag de brukar väl ha en halt på 30/30 fett/protein.

Har du testat färskfoder, många tycker att hundarna tar sig mer på det.

Om jag minns rätt så åt hennes lilla kille ett högenergifoder förut, 30/32. Men som jag har fattat det så har hon flyttat (Köpenhamn?) och det kanske inte finns att köpa där.. Eller nåt sånt :p Bara en gissning.

I brist på just det fodret duger olja alldeles utmärkt.

Min har fått olja i perioder och har inte alls haft några problem av det. Jag har mest gett olja av den anledningen att hon inte gärna äter när det händer massa saker runt omkring och vet jag med mig att vi har många timmar borta så är det ju bra om hon äter på morgonen, med lite olja på maten så får man henne att äta vilken tid på dygnet som helst:)

Liknande trådar

Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 386
Senast: Stinaxkatt
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?