Olja till läder?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Jag har hört att man skall lägga typ nya träns och grimmor (läder) i en hink olja ex över natten för att det ska bli mjukt och fint, och sen torka av innan man anväder det. Men jag har glömt av vilken olja! (En vanlig olja utan färgningseffekt)

Någon som vet??

Sv: Olja till läder?!

Skulle gissa på att det är Ekol olja du tänker på? Finns i de flesta ridsportaffärer, både svart och ofärgat.

Jag har använt vanlig rapsolja utan bekymmer
/Sessiagh

Neatsfoot oil är helt överlägsen till läder. Jag har hört att man ska undvika all mineralolja och tyvärr så är det ju mineralolja i Ekololja. Den stora skillnaden som jag märker med Neatsfoot oil är att lädret får en snyggare finish än med Ekol. Det blir gärna lite matt av Ekol även om det blir mjukt. Jag skulle inte använda rapsolja då jag misstänker starkt att det kan härskna och då luktar det ju inte så gott..:crazy:

Neatsfoot oil är helt överlägsen till läder. Jag har hört att man ska undvika all mineralolja och tyvärr så är det ju mineralolja i Ekololja. Den stora skillnaden som jag märker med Neatsfoot oil är att lädret får en snyggare finish än med Ekol. Det blir gärna lite matt av Ekol även om det blir mjukt. Jag skulle inte använda rapsolja då jag misstänker starkt att det kan härskna och då luktar det ju inte så gott..:crazy:

Okey okey, har du använt den själv? Inköpställe??

Japp jag har använt båda och jag är jättenöjd med Neatsfooten, som sagt det har ju blivit mjukt med Ekol oxå men finnishen blir mkt sämre. Tyvärr har den butiken stängt där jag köpte min Neatsfoot, får väl googla när det blir dax att köpa igen eller be kvarvarande ridsportsaffär att ta hem den. :idea: Det enda som är tråkigt med Neatsfooten är att den är ganska dyr.. tror jag betalade ca 120:- för en halvliter. :cool:

Japp jag har använt båda och jag är jättenöjd med Neatsfooten, som sagt det har ju blivit mjukt med Ekol oxå men finnishen blir mkt sämre. Tyvärr har den butiken stängt där jag köpte min Neatsfoot, får väl googla när det blir dax att köpa igen eller be kvarvarande ridsportsaffär att ta hem den. :idea: Det enda som är tråkigt med Neatsfooten är att den är ganska dyr.. tror jag betalade ca 120:- för en halvliter. :cool:

Okey men det låter ju bra :) Ska kolla om dom har nån sån ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 190
Senast: Amha
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 610
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Eurovision 2025
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur