Sv: Olja

kl.

Konstigt att rapsolja anses bättre att steka i eftersom den i jämförelse med olivolja innehåller ännu mer av fleromättade och enkelomättade fettsyror och därmed borde oxideras lättare när man steker. Någon kanske vet svaret?

Hrm.. Är det verkligen oxideringen som gör den vedervärdiga lukten?

För egen del tror jag mer på förändring av själva doften/smaken av oliv. Olivolja i stekpanna luktar verkligen så vedervärdig att jag - som annars knappt alls besväras av lukter - blir illamående.

Het olivolja stinker. Rapsoljan luktar ...ingenting.

Sv: Olja

Har pratar man om temperaturen nar oljan borjar ryka, nar den ryker ar den "rancid". Har anvander vi mycket jordnots olja, den tal hog temperatur och har ingen egen smak egentligen ... det ar den vanligaste oljan till 'deep frying'.

smoke points for oils

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 139
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
879
Senast: Raderad medlem 142658
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka