Sv: Olja

kl.

Konstigt att rapsolja anses bättre att steka i eftersom den i jämförelse med olivolja innehåller ännu mer av fleromättade och enkelomättade fettsyror och därmed borde oxideras lättare när man steker. Någon kanske vet svaret?

Hrm.. Är det verkligen oxideringen som gör den vedervärdiga lukten?

För egen del tror jag mer på förändring av själva doften/smaken av oliv. Olivolja i stekpanna luktar verkligen så vedervärdig att jag - som annars knappt alls besväras av lukter - blir illamående.

Het olivolja stinker. Rapsoljan luktar ...ingenting.
 
Sv: Olja

Har pratar man om temperaturen nar oljan borjar ryka, nar den ryker ar den "rancid". Har anvander vi mycket jordnots olja, den tal hog temperatur och har ingen egen smak egentligen ... det ar den vanligaste oljan till 'deep frying'.

smoke points for oils
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 559
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
897
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp