Sv: Öllöv skor
Hej. Jag skodde min häst med Öllöv i flera år för flera år sen

Jag tyckte att det funkade jättebra och att hästen kändes fräsch och mjukare än med järnskor (det kan också ha berott på dåvarande hovis jag hade då). Jag själv kände stor skilland i ryggen på mig själv, speciellt om jag red på hårdare underlag. De höll en skoning (med dåvarande hovslagare ca 5 veckor).
Stora nackedelar är väl att de är dyra, de minskar glidmomentet på underlag som tex asfalt och så går de inte att använda vintertid. Då måste man byta till järnskor igen. Hästen kan (blir oftast) också bli snubblig efter nyskoning med gummi. De är ganska tjocka, och kan nog jämföras med att få på sig en mindre platåsko själv, om man är van vid en tunn sula. Ofta brukade jag få rådet att ta det lugnt det två första dagarna efter skoning för att han skulle vänja in sig vid höjden på de nya skorna.
Varför jag inte använder dem nu är för att jag fick bara en fnys från nuvarande hovslagare (mkt duktig) när jag första gången frågade honom om just gummi. Han påpeekade främst stabiliteten i dem, och så glidmomentet då som går förlorat på vissa underlag. Svårt att veta vad som är rätt. Jag har inte kunskap att ifrågasätta honom.
Han varmskor så resultatet blir fantastiskt. Visst, skulle jag vilja prova gummi igen men det lär inte ske med min hovis och jag vill ändå behålla honom. Och där jag bor får man ändå ha järnskor på halva året nästan så, tja..