Öllöv skor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 212
M

maisan

Anv nån här Öllövs gummiskor? Hur är hållbarheten o hur har hästen reagerat på dom?

Sv: Öllöv skor

är det verkligen ingen här som provat på gummiskor åt sin häst??

Jag har haft dem till min föra häst å kan rekommendera dem.Gallorna försvann helt!
Nackdelarna är att de bara håller för en skoning, alltså ite 2 gånger för att gummit slits samt att de är väldigt hala på vintern!De gör iofs att man inte får snöstyltor under hovarna men jag vet en tjej som satt 6 broddar på skon å ändå höl hon å hästen på att slå ihjäl sig :eek:

men dom håller iaf för en skoning? min hovslagare påstod att dom bara håller 2-3 veckor vilket jag tyckte lät himla konstigt, ingen skulle väl köpa såna skor... :smirk:

Jag använde mina skor 2 skoningar första gången(skor med 8 veckors mellanrum) å de höll ca 13 veckor , sedan började stål skenan bli synlig.
Min hovslagare var oxå väldigt skeptisk men han fick ta tillbaka allt han sagt :smirk:
Skälet till att hovslagare är mer skeptiska är att det är svårt att forma skorna så hästens hov ska helst vara så lik skons form som det går.Men beställ en omgång så ser ni ju hur det går, pasar de inte så gör de inte det.

Hej. Jag skodde min häst med Öllöv i flera år för flera år sen :)
Jag tyckte att det funkade jättebra och att hästen kändes fräsch och mjukare än med järnskor (det kan också ha berott på dåvarande hovis jag hade då). Jag själv kände stor skilland i ryggen på mig själv, speciellt om jag red på hårdare underlag. De höll en skoning (med dåvarande hovslagare ca 5 veckor).

Stora nackedelar är väl att de är dyra, de minskar glidmomentet på underlag som tex asfalt och så går de inte att använda vintertid. Då måste man byta till järnskor igen. Hästen kan (blir oftast) också bli snubblig efter nyskoning med gummi. De är ganska tjocka, och kan nog jämföras med att få på sig en mindre platåsko själv, om man är van vid en tunn sula. Ofta brukade jag få rådet att ta det lugnt det två första dagarna efter skoning för att han skulle vänja in sig vid höjden på de nya skorna.

Varför jag inte använder dem nu är för att jag fick bara en fnys från nuvarande hovslagare (mkt duktig) när jag första gången frågade honom om just gummi. Han påpeekade främst stabiliteten i dem, och så glidmomentet då som går förlorat på vissa underlag. Svårt att veta vad som är rätt. Jag har inte kunskap att ifrågasätta honom.

Han varmskor så resultatet blir fantastiskt. Visst, skulle jag vilja prova gummi igen men det lär inte ske med min hovis och jag vill ändå behålla honom. Och där jag bor får man ändå ha järnskor på halva året nästan så, tja..

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring