Bukefalos 28 år!

olovlig ridning!

Sv: olovlig ridning!

Vad sjutton har skolan med det hela att göra? Ser sedan längre fram i tråden att det finns fler som anser att skolan även skall polisanmälas. Hur tänker ni egentligen? Anser ni att skolans lärare bör patrullera landsvägar, torg och gator för att kontrollera sina elever dygnet runt.

Det hela skedde under skoltid, då skolan hade någon form av aktivitetsdag.
 
Sv: olovlig ridning!

Det finns ju också hästar som blivit illa behandlade och som faktiskt aktivt skulle gå in och anfalla en sån här tjuvryttare.

För ett antal år sedan fick jag rida en dressyrhäst som var helt ok så länge du satt på ryggen och red den. Men det var bara ägaren som kunde hantera den på marken. Om man trillade av så hade hästen alltså gått på en med framhovarna. Den gick på folk i hagen också och var ganska aggressiv i boxen.

Sensmoral:

a/ man kan inte lita på att hästen i hagen är snäll...

Dessutom är hästar stora och mycket starka djur och kan av misstag döda en människa om olyckan är framme.

Men dessa ungar som tjuvred verkade vara i den åldern när man gör saker först och tänker efter sen....

Att lägga ut det hela på youtube vittnar ju också om hur obetänksamma dom är.

/KT

:confused: *förstår inte riktigt varför du svarade mig så*

:laugh:
 
Sv: olovlig ridning!

Oj vad ilsken jag blir av kommentarerna på youtube.. Kan bara konstatera att jag inte gillar folk som inte gillar djur :devil:
 
Sv: olovlig ridning!

Vad sjutton har skolan med det hela att göra? Ser sedan längre fram i tråden att det finns fler som anser att skolan även skall polisanmälas. Hur tänker ni egentligen? Anser ni att skolans lärare bör patrullera landsvägar, torg och gator för att kontrollera sina elever dygnet runt?


Hälsning Maja

Släpar man ut en hög med sk*tungar i skog och mark ska man banne mig ha koll på de små äcklen också.

(inte aggresivt menat åt dig, men jag blir så heligt förbannad :mad::mad::mad:)

Åh det riktigt kryper i fingrarna på mig, jag känner ett ohälsosamt behov av att slå ner dem riktigt hårt och länge :devil::mad:
 
Sv: olovlig ridning!

Oj vad ilsken jag blir av kommentarerna på youtube.. Kan bara konstatera att jag inte gillar folk som inte gillar djur :devil:

Jag har alltid tyckt att det måste vara något fel på människor som inte gillar djur. Det här bekräftar ju bara fördomarna.
 
Sv: olovlig ridning!

Vad sjutton har skolan med det hela att göra? Ser sedan längre fram i tråden att det finns fler som anser att skolan även skall polisanmälas. Hur tänker ni egentligen? Anser ni att skolans lärare bör patrullera landsvägar, torg och gator för att kontrollera sina elever dygnet runt?

Det såg verkligen inte kul ut för varken häst eller pojk. Först skrattade man åt idioten till kille, tyckte han fick skylla sig själv, men sedan när han bara låg kvar var det inte så kul. Tur att han inte blev skadad. Synd bara att han inte begriper bättre än att tycka det var ballt.

Tur att man har stora nog hästar, så att ingen skulle klara av att kravla sig upp som inte vet vad den håller på med.

Hälsning Maja


Nope men de hade ju friluftsdag med skolan... Alltså borde skolan ha lite koll på vad de gör...
 
Sv: olovlig ridning!

Ja tror ägaren faktiskt, de ja har hört så ja är inte säker. Förut var det iallfall om den inbrottstjuv halka på ens trapp så får då ägaren till huset stå för det. Lika så om någon går in i ens hage å blir nermejad av en häst. Dock är ja inte säker just med olovlig ridning. kan man bevisa att människan red så är det ju inte ägarens fel.
men ja är inte hundra säker :)

Du är inte hundra säker men det är jag. För att någon skall bli skadeståndsskyldig (=ansvarig) krävs vårdslöshet/oaktsamhet (culpa är den korrekta juridiska termen) i de fall då inte strikt ansvar föreligger.

Inbrottstjuven är ett hypotetiskt resonemang och det har hittills aldrig aktualiserats i svensk rätt - men i teorin kan det faktiskt bli så. Dock finns nog inte den tingsrätt som skulle döma så...

Blir någon nedmejad av din häst kan du bli ansvarig men bara i extrema fall. Till exempel om du har en häst som brukar meja ned folk och du trots det inte satt upp en varningsskylt.
 
Sv: olovlig ridning!

Någon går i min hage och rider min häst eller en av mina inackorderings hästar.
Personen trillar av och gör sig ordentligt illa.
Efter den galna "rodeoshowen" är hästen halt.

Vem är ansvarig?

Den som tjuvridit har genom sin oaktsamhet eller rent av sin brottsliga handling (egenmäktigt förfarande) skadat din häst. Skadeståndsskyldighet föreligger.

Du har ingen skadeståndsskyldighet gentemot "ryttaren" - du har ju inte varit oaktsam.

/Jenny, skadeståndsrättsjurist
 
Sv: olovlig ridning!

Visst, men du vet väl att du åker dit om hundarna ger sig på en människa? Du har strikt ägaransvar över dina hundar, även om någon rider på dina hästar så ger det inte dig laglig rätt att bussa hund/ar på dem. Moralisk kan man tycka, men ej juridiskt.

Bussa och bussa... man kan ju råka hinta bara :devil:

Jo för hundar har man ju ett strikt ansvar så även om man inte bussar hundarna på idioten så blir man skadeståndsskyldig för de skador hundarna åsamkar personen. Men det kanske det är värt?

(och ja, jag är nog lite ironisk där)
 
Sv: olovlig ridning!

Men du som är jurist, är det inte jäkligt svårt att komma åt ungar i den här åldern? Det tycker jag framgick i "Rödebyfallet".
 
Sv: olovlig ridning!

"ryttaren" svarar för både sin och hästens eventuella skador, enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer!

Jag tror att det du säger är fel? Busryttaren står för sina skador, jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget om det då jag red in unghästar åt andra människor, så det är busryttaren som står för egna skador. Dock är det din häst och du som är ägare och därmed närmast ansvarig. Men hästen är "stulen" för stunden... Det här blir vimsigt. Om man tänker på om någon stjäl en bil, det borde vara samma?
 
Sv: olovlig ridning!

Jo du som ägare är ansvarig enligt djurskyddsregler etc för att se till att djuret får vård om det är skadat. Då spelar det ingen roll hur skadan har uppkommit.

Den som har tjuvridit och därmed orsakat djuret skadan blir dock ersättningsskyldig i och med sitt handlande = skadeståndsrätt.

Så jag håller med hingstsugen helt och fullt vad gäller just det som jag tror diskuterades i det citerade inlägget - dvs skadeståndsskyldigheten.

Fejko, visst är det svårt att komma åt ungdomar rent straffrättsligt i vart fall. Under 15 = kan inte dömas... och ungdomar över 15 får oftast ett mycket lindrigt straff. Till saken hör väl att polisen inte riktigt har resurser för att prioritera sådana här lindrigare brott heller tyvärr.

Skadeståndsrättsligt kan man dock bli ersättningsskyldig från det att man fyllt fyra så just i en civilrättslig process rörande skadestånd har man helt andra möjligheter att "komma åt" en ung brottsling... dock väljer många att inte stämma i och med att processen blir kostsam, ofta handlar det om för små belopp för att man skall kunna använda rättsskyddsförsäkringen också och då får man betala allt själv. Sedan kan ju skadeståndet jämkas av olika skäl vilket innebär att man kanske inte får hela ersättningen i alla fall och sist men inte minst är det ju också så att den som fått en dom där det står att X skall betala ett belopp är ju inte garanterad att faktiskt få pengarna. X saknar ju ofta betalningsförmåga.
 
Sv: olovlig ridning!

Bussa och bussa... man kan ju råka hinta bara :devil:

Jo för hundar har man ju ett strikt ansvar så även om man inte bussar hundarna på idioten så blir man skadeståndsskyldig för de skador hundarna åsamkar personen. Men det kanske det är värt?

(och ja, jag är nog lite ironisk där)

Bättre då att ha stora hundar som bara syns (skräms som sagt ganska rejält med en stor svart schäfer och en ännu större rättecknad schäfer) men som aldrig skulle få för sig att bita.. Bitandet står en av mina åsnor för och då kan jag knappast åka dit på det ;-)
 
Sv: olovlig ridning!

Skolan är underrättad och killen har fått sänkt betyg i idrott!!!
det sorgliga i hela historien är att killens mamma rider och tyckte att det hela var komiskt!!!! Äpplet faller sällan långt från trädet!
 
Sv: olovlig ridning!

Skolan är underrättad och killen har fått sänkt betyg i idrott!!!
det sorgliga i hela historien är att killens mamma rider och tyckte att det hela var komiskt!!!! Äpplet faller sällan långt från trädet!

Är det det enda straffet?
Det är ju ta mig f*n inte ett korrekt straff ens. Nog måste det här väl få större konsekvenser?
 
Sv: olovlig ridning!

Släpar man ut en hög med sk*tungar i skog och mark ska man banne mig ha koll på de små äcklen också.

:bow::rofl::rofl:

Funderat på att jobba med ungar?

Allas våran Carolina Gynning tipsade häromdagen i tidningen under vinjetten sommartips att man kunde "sno hästar i hagar och rida barbacka" detta var ngt som fröken Gynning själv prövat på ett flertal gånger och kunde enligt henne varmt rekommenderas.

Ja vad ska man säga, känns det inte som att en del personer får lite väl mkt utrymme i media??
 
Sv: olovlig ridning!

Allas våran Carolina Gynning tipsade häromdagen i tidningen under vinjetten sommartips att man kunde "sno hästar i hagar och rida barbacka" detta var ngt som fröken Gynning själv prövat på ett flertal gånger och kunde enligt henne varmt rekommenderas.

Ja vad ska man säga, känns det inte som att en del personer får lite väl mkt utrymme i media??

Hon har nog inte alla hästar hemma. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp