Olyckor med häst

Sv: Olyckor med häst

Jag hade tidigare bara råkat ut för ”småskador”. Innan sommaren 2012 då…

Har ett sto med mycket eget huvud. Red i manegen, det hade varit en del konfrontationer mellan oss tidigare under passet, som vi tagit oss igenom. Tillslut flyger jag dock av. Fastnar med foten i stigbygeln på vägen ner (blir inte hängandes). Jag blir liggandes på marken och känner att jag har väldigt ont i foten.

Mamma på läktaren väntar bara på att jag ska resa mig upp (hon sa att det bara såg ut som att jag gled ner på marken). Tillslut går hon fram till mig. Jag sätter mig upp på en pall, men får snabbt lägga mig ner på marken igen då jag håller på att svimma. Min enda tanke är att foten är stukad.
Det beslutas att vi ska åka till sjukhuset, blir utburen till bilen. Då känner jag hur foten bara dinglar löst och inser att nja, den är nog inte bara stukad…:crazy:

Ca 2 mil till sjukhuset, liggandes i baksätet – den längsta bilfärden i mitt liv. Väl på sjukhus får jag äntligen smärtstillande, då var kroppen i chock och jag var i ganska dåligt skick.
Operation (som tog 2,5 tim istället för 1,5 tim) . Det visade sig att fotleden var av på två ställen. Vid ena brottet var det helt krossat, blev skruv och platta då det ben som fanns kvar inte räckte till.

Nu, snart 6 månader senare, jobbar jag med att få tillbaka styrka och rörlighet i foten. Jag satt för första gången på en häst 5 månader efter olyckan, men kan fortfarande inte ”rida ordentligt”. Min egen häst är utlånad och lär vara det några månader till, minst…:(

Det löjliga var att det var en så ”enkel” avramling. Slog mig ingenstans, om jag inte hade fastnat med foten hade jag bara borstat av mig och suttit upp igen.

Jag har tidigare varit en ganska orädd ryttare och hade inga problem med att rida igen efter olyckan. Dock känner jag att jag inte fixar att hamna i samma situation som när jag åkte av (hästen reste sig). Jag har inte suttit upp på min häst ännu och är därför lite nervös över hur det kommer att fungera (vilket inte hjälper direkt). Jag tycker väldigt bra om min häst, så jag hoppas att det kommer att fungera för oss i framtiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Olyckor med häst

* 2006. flyger av en häst och landar på axeln och får en spricka i nyckelbenet. blev några veckor i mitella innan det läkte, men axeln har liksom "sjunkit ner" och är i helt olik höjd jämfört med den andra.

* ett halvårr senare bröt jag armen när jag trillade av samma häst som tvärvände och kastade sig runt. blev gipsad och efter två veckor upptäcker dom att det är snett så får bryta upp brottet och operera in skruvar. har fortfarande svårt att böja handleden med belastning.

* 2012- fastnade på något sett i linan när jag longerade en unghäst som kastade sig. bröt lillfungret på 3 ställen och dom opererade ihop mig med lite skruvar. fortfarande svårt att böja och greppa ordentligt, men det har ju inte ens gått ett år än.

*och i oktober så fick jag min värsta smäll hittills...
Blev sparkad en en häst i ansiktet och slog ut 9 tänder och flera sprickor i käken och fick kraftig hjärnskakning och lite diverse andra skador som känns oviktiga i samanhanget:grin:. tänder går att ersätta, värre är det med hjärnskakningen. kämpar med yrsel och minnsesförlust fortfarande


anledningen till att jag var skadefri 2007-2011 är nog endast för att jag slutade med hästar:devil:
jag är inte mer oförsiktig än någon annan, jag är bara väldigt bra på att göra illa mig! :D
(lyckas även få en spricka i fotleden bara för att jag hoppat ner från sargkanten i ridhuset)


dessutom så har tre av mina närmaste stallkompisar brytit ryggen och två har brytit bäckenbenet :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Olyckor med häst

*KL

Är mycket tacksam över att jag inte råkat ut för något allvarligt. Kanske beror på att jag har så dålig balans att jag alltid flyger av innan det blir riktigt farliga situationer..? :angel:

Mina "värsta" skador:
2009 eller 2010 - Travar utan stigbyglar på volt, hästen går jättesnällt i önskat tempo och i ganska trevlig form. Jag tappar helt plötsligt balansen helt utan anledning, glider av och landar på något sätt under hästen på min axel. Hade förbannat ont i axeln två månader innan det gick över av sig själv.

2011 - Rider hoppclearround (20-30 cm) på min hyrhäst som är ganska speciell i huvudet så fort hinder dyker upp, oavsett höjd. Klarar väl ett par tre hinder i lugnt tempo innan det slår slint i huvudet på hästen och det blir bock-uppvisning istället. Flyger av framför hästen och får någon hov i huvudet. Fick dock inte vidare ont, men lätt hjärnskakning.

Och det är enda gångerna jag fått några "men" utöver blåmärken i samband med hästar. Mycket tacksam som sagt :D
 
Sv: Olyckor med häst

Jag har aldrig ramlat av och skadat mig men fick en spricka i ett revben när jag blev sparkad av en unghäst, skulle ta ut 2st i hagen, ösregn och den ena hade tydligen inte haft täcke innan :/. Kunde inte andas och vaknade på marken :p, stallägarens man kom dock ut och hjälpte mig med hästarna och körde mig till vårdcentralen.
Sen var det när jag last tränade min häst, skickade in henne och hon beslut sig gör att gå rätt över mig, trampa mig på foten och vrida till. Blev lite lagom sur på henne och foten var svullen i flera veckor. Var antagligen en spricka eller ngt lätt brutet, man gör ändå inget med sanna skador.

Annars har jag fått många tjuvnyp och blåmärken, ramlat av under hästen, ramlat av in i hinder och slagit mig illa, men oftast har det bara varit blåmärken.
 
Sv: Olyckor med häst

Jag har däremot kraschat med cykeln på vägen till stallet och fått fraktur i handleden och fick sy ihop hakan. Vägen till stallet är farligare än hästarna :devil::D
 
Sv: Olyckor med häst

Jag har varit med om lite olyckor under den lilla tid jag hållt på hästarna, därför jag går under namnet av min släkt som "störtkrukan" :)

6 år första avramlingen och hästen klev mig på foten = stukad

10 år - sköthästen blev rädd för något i stallgången och trampade på min fot med brodd - resulterade i en spricka i foten mot lilltån.

12 år - min första riktiga hoppträning på storhäst, galopperar mot en oxer, jag tvekar lite vilket gjorde att hästen också tvekade och slog på en tvärnit och svängde sen åt höger, jag for rakt fram i hindret och ramlade så tokigt att jag fick en bom över mina handleder och bröt dom båda två. Blev då rädd för hästar samt hoppning.

13-14 år hemska år med en elak ponny som sparkade, högg och kastade av mig varje dag, men jag kämpade på, även om han lyckades fixa ett x antal hjärnskakningar på mig så dom sista två månaderna så var han riktigt trevlig innan jag bestämde mig för att sluta med honom.

15 år - Red ut med en kompis på min medryttar häst och hon hade sin häst, hela turen hade gått bra och på hemvägen skulle vi bara gena över en åker (som vi alltid gjort) min häst fick fnatt och började tokbocka och mitt i åkern finns det ett dike som hon såklart satte fart emot, det kändes som att hon tänkte hoppa så jag gjorde mig beredd på detta, men hon tvärvände och jag for av, landade illa på en sten och tappade känslen och rörelse förmågan från midjan och ner. I tre dagar låg jag och kunde inte röra mig, det som hände var ( enkelt förklarat) att en nerv hade trasslat in sig i kotorna som resulterade i känsel bortfall och förlamning.

sen var det faktiskt väldigt lugnt efter detta, har ju åkt i backen ett flertal gånger efter detta men inte skadat mig särskillt allvarligt. Det har inte varit förräns nu när jag skaffade min treåring som det har börjat med skador igen..

2 veckor sedan så bet han mig i den vänstra axeln och sparkade mig i den högra och i onsdags så sparkade han min högra axel ur led, det gjorde ont!

Det jag har märkt med mig själv är att jag inte har varit rädd för någon av det tidigare nämnda hästarna, det är nu efter att 3 åringen sparkade mig som jag för första gången känner mig riktigt osäker och nästan rädd för hästar i allmänhet. Speciellt hästrumpor! Men det går väl över får vi hoppas :)
 
Sv: Olyckor med häst

Jag funderar på om det kanske kan vara så att (beroende på hur man funkar psykiskt iofs) att man blir stärkt av att vara med om saker?

Det kan säkert stämma. Jag räknar mig som en feg ryttare som vill ha koll på läget och hästen. Jag är inte direkt rädd för att ramla av, även om jag undviker att försätta mig i situationer där risken att ramla av är stor, utan snarare för att hästen ska springa iväg och skada sig ifall jag tappar honom. Jag började på ridskola 1990 och fick min första egna häst 1996 och har således varit med i hästsvängen ett tag. "Vanliga" avramlingar har jag säkert fått min beskärda del av, men i övrigt har jag varit lyckligt förskonad från olyckor.

Nuvarande hästen knäckte mitt långfinger för några år sedan, när han fått för sig att det gick bra att springa ut i hagen vid utsläpp och jag fick för mig att "i helsicke heller" och höll emot. Yttersta leden på höger långfinger tog stryk av att dra i grimskaftet och är fortfarande tjockare än de andra lederna på fingret.

Var ute och galopperade med samma häst på en stubbåker och lät hästen trava av sig på långa tyglar. Lutade mig fram för att klappa honom på halsen ungefär samtidigt som han fick syn på en dödligt farlig kaninhåla och kastade sig fem meter åt sidan och bakåt. Jag flög av men höll kvar i tyglarna och när hästen backade i 190 så slets tyglarna genom min hand tills spännet tog stopp och gick sönder. Blev fina brännmärken av tygeln i handflatan och jag lyckades dessutom pajja axeln i fallet. Inte för att jag landade på den, utan för att jag kastade ut med den fria armen (som inte höll tygeln) för att återfå balansen eller nåt. Drog sönder ett senfäste eller liknande och hade ont länge.

Min förra häst hoppade på min fot i stallgången en gång för länge sen. Stod och borstade honom i godan ro när stallägaren plötsligt kommer gående med en ny ventilationstrumma till taket. Trumman var av plåt och lät som åskan när han ställde ner den på marken. Min häst blev rädd och hoppade jämfota upp i luften. Landade tyvärr mitt uppe på min fot. Foten blå och svullen ett bra tag och 6 månader senare hade jag fortfarande ont vid beröring, även om blåmärket försvunnit.

Förra hästen kanade omkull på en isfläck en gång när jag precis hade fått honom. Han stack och jag fick inte stopp på honom. När vi kom till en korsning så visste han att hemåt var åt vänster, men han missade att det var isgata på vägen... Kanade fint omkull med ingen av oss blev skadade. Jag var dock smått förtvivlad över vilket monster till häst jag hade fått i 15:årspresent och ville lämna tillbaka honom direkt. Sekunden senare ångrade jag mig och tänkte att eftersom jag nu fått hästen efter flera års tjat på föräldrarna så fick jag banne mig se till att ta mig i kragen och lösa problemen. Funkade finfint och hästen var min bästa vän i 8 år sen. :D

Har även ramlat ner från rampen till gödselkontainern en gång. :p Det var vinter, rampen var av trä och glashal. Jag kom nästan ända upp innan jag halkade och ramlade ner på asfalten under. I fallet slog jag i insidan av foten på rampen. Foten svullnade till dubbel storlek och gjorde svinont att gå på i ett par dagar, men det gick över av sig självt.
 
Sv: Olyckor med häst

kl

Ursh vilka olycker ni har varit med om! :crazy:

Det värsta som hänt mig, hände för två veckor sen: unghästen stegrade och slog över. Är bara glad att hon inte krossade hela mig utan bara foten som är bruten och håller på att läka nu.

Spelade liksom ingen roll att man sitter med klister i sadeln när hästen gör en bakåtvolt. Annars har jag faktiskt bara fått två lättare hjärnskaknigar, och svimmat en gång trots att jag ridit alla möjliga luriga hästar. Haft en jävla tur helt enkelt. Ridlärarna satte mig också jämt på de värsta bock-hästarna (som senare alltid såldes ändå...) för att jag var orädd, och blev därmed helt enkelt bra på att sitta kvar på dem tillslut och om jag flög av "landar du ju alltid på fötterna med tyglarna i handen ändå". vilket jag iofs oftast gjorde (var lika förvånad varje gång när jag efter en volt i luften stod med tyglar i handen och hästen brevid) men ärligt talat... nu i efterhand tycker jag inte de borde försökt slussa in de där hästarna på en ridskola öht... :crazy: och jag skulle heller inte idag sitta upp på sådana hästar frivilligt.
 
Sv: Olyckor med häst

Vad ska man börja? :P haha..
1999 ska hämta mitt fbl i hagen, blir sparkad 2cm från armbågsspetsen av en sur märr = spricka i armen och en bula idag pga pålagringar..

2005 rider in en unghäst som under en träning får för sig att leka rodeohäst, reser sig rakt upp har otroligt nog balans nog att inte slå över, sen bockar hon jävlar i havet, tillslut åker jag av och landar framför hästen som trampar på mig över revben/mage, hej ambulans. På någon vänster klarar jag alla revben men de har blivit uttöjda till bristningsgräns så kan idag i visst läge inte ligga på vänster sida och har två bulor pga pålagringar även där. + att jag hade ett STORT skrapsår över revbenen..
Går sedan denna olyckan regelbundet till kiropraktor med ryggen.

2005 praktik i Holland, rider ut på en ganska grön 5åring tillsammans med en annan tjej, vi möter en galopphäst i skogen, jockey säger bara "I have to do a fast work" och försvinner i full 90, vi hinner knappt reagera, men min häst vill väldigt gärna hänga med, vilket resulterar i att hästen bockar och studsar åt alla håll med sin relativt dåliga balans och jag åker av, landar lite snyggt på häcken med tyglarna i handen och hästen står helt still och tittar frågande på mig, jag bryter en led i ena fingret. Bara att bita ihop, nästa dag är jag i stallet igen och mockar och rider på som vanligt! :)

2007 kelar med mammas häst i hagen, det är sommar och jag är "civilklädd" och har converse skor på mig. Hästen lägger av misstag mulen mot eltråden, får världens stöt och gör ett snyggt avstamp innan hon galopperar bort, bara det att min fot var precis där hon gör sitt avstamp.. = spricka i ett ben i foten och snygga blåmärke..

2009 longerar min unghäst och på något jävla vis fastnar jag i longerlinan när hon drar en repa för att det är kul, jag bryter ett annat finger..

2011 ska jogga en unghäst så att hon får göra av med lite energi, plötsligt exploderar hästen i en serie bocksprång som jag inte är beredd på, hamnar i bakvikt och åker med ryggen före ner i den frusna ridbanan. På andra försöket kommer jag upp på fötter och kan stänga till ridbanan. Hänger en stund över staketet och sen på något vis får jag av alla grejer på hästen, täcke på och ut i hagen, ringer pappa som kör mig till akuten, hade stora problem med att komma in/ur bilen pga smärta. Röntgen visar frakturer på tre ländkotor i ryggen = jag borde inte ha kunnat resa mig upp med den skadan, men jag var ensam och kunde ju inte låta hästen sticka ;)
Behöver jag säga att min kiropraktor inte är så glad på mig? :P

2012 Rider ut med en vän på en av dennes hästar, hästen jag rider vill trava, jag håller igen och PANG hästen hoppar rakt upp i luften utan förvarning följt av ett antal bocksprång, jag ca 2m upp i luften rakt ner i en torr, hård grusväg.. = Spricka i andra armbågen/armen och två totalt uppskrapade fingrar (rider sällan/aldrig med handskar).

Sen har jag som många andra blivit sparkad, biten och trillat av utan att det blivit någon större skada! :)
 
Sv: Olyckor med häst

Den enda allvarliga olyckan jag varit med om var när jag som barn red i ett ridhus utan sarg. Galopperade runt fyrkantspåret när hästen plötsligt drog ut mot väggen vilket resulterade i att jag krossade knäet mot en stålbalk. Så gott folk, rid inte i ridhus utan sarg...

Sen bidrar jag med en tragisk händelse som inträffade här i Estland i höstas (jag var inte inblandad, läste om det i tidningen). Det var en tjej som hade varit ute och promenerat med sin häst. Av någon anledning orkade hon inte hålla grimskaftet utan hon knöt det om magen med en dubbelknut... Hästen blev skrämd av något och drog iväg med tjejen släpande efter. Hon fick så svåra skador att hon avled.
 
Sv: Olyckor med häst

Fy så hemskt, vilken panik hon måste ha känt.:crazy:

Mina egna bravader:
*Sprickor i fot, tår, fingrar, knä.
*Broskbildning i ena knät efter en dejt med ett hinder som hästen hoppade medan jag glömdes i luften..:angel:
*Bruten rygg med krossade diskar som jag känner av dagligen (4år sedan) och det kommer troligen bli värre med åren. *yaaay*
*Minnesförlust på några månader i samband med härligheten ovan.
*Lättare problem med balans och koordination, även det i samband med ovanstående två.
*Liiten, men ack så frustrerande, knöl på sidan av näsan.
*Stukningar och vrickningar, som för alla andra, hehe.
*Omvridet långfinger som kan domna bort till och från.

Hm.. tror det var allt!
 
Sv: Olyckor med häst

kl

Efter att ha läst igenom tråden så börjar man ju fundera över vad man utsätter sig själv för när man umgås med våra stora vackra och livsfarliga djur.

Det var någon som skrev att hon förändrats sen hon blev mamma. Samma här, jag har fått en mycket högre självbevarelsedrift sen dottern kom.

Ett antal avramligar har det blivit, har man haft en sprallig och tokig häst i halva ens liv så har man (R.I.P).

Har ingen extrem olycka att berätta om, den värsta var nog när hästen plötsligt kastade sig in på en annan grusväg, den lutade nedåt och hästens fötter sveps bort av gruset så kan går omkull med mig fortfarande på ryggen. Jag (mitt högerben) landade på en sten, och hästen landade på mitt ben. Så benet blir både uppskuret av stenen och mosat av hästen. Klarade mig utan benbrott men musklerna från knä ned till tårna (tack stålhätta) blev skadade och ca 3 dm skärsår.

Annars har jag cyklat in i en bil på vägen till stallet, knäna fick ta smällen när jag for in i asfalten.
Iofs, där hade jag nog skyddsängel eller bara en jäkla tur för det kom en bil efteråt som missade mitt huvud med några cm. Otäckt var bara förnamnet.
 
Sv: Olyckor med häst

Hej!

Jag har satsat mer på skador på mina hästar än på människor och andra hästar.

De värsta sakerna jag varit med om är nog en enkel avramling in i en vägg- där ryttaren faller så illa att hon bryter en eller 2 kotor i ryggen. Tack gode gud för min fjolliga ridlärare som envisades med ambulans- ryttaren kunde blivit förlamad och hade knappt ens ont!

En körolycka med körläraren på skolan- hästen fick panik (trots mycket rigorösa säkerhetsåtgärder), skenade upp i skogen, läraren ramlar av och lyckas slå huvudet (den lilla del av huvudet som INTE täcks av hjälmen) i en sten och få en hjärnskada. Jag var inte med vid olyckan, men tog hand om hästen och var med i kaoset i stallet efteråt.

Ett antal armbrott har såklart hänt när jag jobbade på ridskolan, men inget jätteallvarligt vad jag kan minnas. En tant åkte i backen på axeln och fick ut både bil och helikopterambulans. Fick åka bilen in och röntgas men inget hittades. Några månader senare efter ytterligare en avramling hittades ärr i axeln efter tidigare fraktur (om man nu kan säga så).

Och en bunt stegringar som gått över när en av tränarnas hästar inte ville jobba mer (han hade troligtvis nåt fel i ryggen, men det här var på den tiden man inte kollade sånt).

Jag ser mig som ganska förskonad

/Lavinia, 1 bruten handled, 2 ordentliga sparkar i magen med efterföljande sjukhusvård, ett avslitet ledband i knät och gissningsvis lite sprickor i foten, annars inga större problem. Glömde: Min travare blev rädd för nåt och hoppade upp i famnen på mig. 500 kg travare mot 50 kg Lavinia, gissa vem som fick mest ont??
 
Senast ändrad:
Sv: Olyckor med häst

Jag tror helt seriöst att "änglavakterna" har glömt mig totalt, eller använder mig som något att skratta åt ;) .
Jag har räknat ut att jag bryter/stukar/krossar någonting 2ggr per år?! under dem senaste åren inom endast ridsporten.
Totalt har jag hunnit med:
-Vänster handled bruten 6ggr.
-Vänster båtben sprucken.
-Vänster fot en gång stukad och en gång kross-skada.
-Höger handled stukad en gång.
-Höger fot har bara varit med om en kross-skada.
-Svanskotan spräckt.

Och den senaste gången var faktiskt höft och rygg som fick ta skiten... Jag är 16år, ridit i 10år och hunnit med alla dessa smärtor. Ussch, det gör ont när jag tänker på det. Jag fått min första häst som jag nu har ägt i 7månader, men även om min häst har bockat och stegrat och sparkat en liten del så har jag aldrig ramlat av honom.

Jag har bara skadat mig på andras hästar jämt...
Men den senaste gången var faktiskt obehaglig, jag har oftast hoppat upp och avslutat ridpasset även om jag visste att det var något fel, jag har aldrig blivit rädd för händelserna tidigare men det var när jag och en kompis red ut barbacka och jag fick ta en 4årig nordsvensk som har varit jätteduktig och guda-snäll under inridningen, men aldrig galopperad så jag och min kompis antog att det skulle gå bra att ta en liten galopp. Det gick bra dem 4-5 galopp stegen och det är endå såpas lång tid så man tänker "gud vad duktig och redig hon är" men då sa den *BOCK*BOCK*SKUTT*SPAMP*STANP* och jag smälldes ner på grusvägen med rygg först och huvud sedan. Jag försökte ställa mig upp men det gick inte, jag kom inte upp?! Vänster höft var nästintill obrukbar och det var första gången jag faktiskt tänkte "Jag kommer aldrig komma upp på hästryggen igen" .

Den känslan när man känner att mellersta delen av ryggen är bultande sned och svider av uppskrapad rygg och rinnande blod med grus i såren. Att inte kunna använda benet utan det hänger som en tung sacko-säck som kändes som att ett lejon slet och ryckte allt han hade för att få av det så fort jag försökte rörde på mig. Huvudet bultade.

Som tur var körde min kompis mamma straks framför oss med bilen och märkte detta och hon visste hur man skulle göra jag fick ringa mamma lugnt och stilla och säga att hon var tvungen att köra mig till närmaste akut-mottagning, (Hon var ju lugn, det var ju inte precis första gången som hon kör mig till sjukhuset, HAHA) Vi kom till akuten, det var lite hemskt att det var fullt inne på mottagningen och vissa som hade suttit där i timmar för att få hjälp och jag kom in på 10sek. Dom la mig på bår och fick fem läkare över mig, jag fick dropp och en riktigt snygg läkare, hehe. dom klippte upp mina kläder och jag fick massa konstiga sladdar överallt och ett hemskt beckene-bälte på mig. Dom hade koll på mig hela tiden och tjata om att jag inte fick röra mig, jag hade ju det bra! , morfin och grejjer. Jag åkte in i en stor konstig röntgen var där en stund och det dom sa till mig att jag skulle stanna kvar över natten och under natten så tvättade dom rent mina sår och på morgonen fick jag beskedet att ryggen hade klarat sig, bara att vänster ryggmuskel var mörbultad och att höft muskeln hade slitits av. Detta var bara för någon månad sedan och jag rider som vanligt nu men med lite ömhet i höften.

Jag fick till slut komma hem igen och jag fick hoppa sakta på kryckor och käka morfin, men detta gick över på bara några veckor.
Men det var endå det som har gjort ondast hittills. Rygg och höft är endå det man är i störst behov utav.

Men det är nice att veta att man lever!
NEJ! jag är inte slarvig eller galen på något vis, men allt händer bara mig. You Only Live Once!
Jag glömde skriva att jag har haft 3 hjärnskakningar också :D
Mhv!
 
Sv: Olyckor med häst

"..när jag och en kompis red ut barbacka och jag fick ta en 4årig nordsvensk som har varit jätteduktig och guda-snäll under inridningen, men aldrig galopperad så jag och min kompis antog att det skulle gå bra att ta en liten galopp. Det gick bra dem 4-5 galopp stegen och det är endå såpas lång tid så man tänker "gud vad duktig och redig hon är" men då sa den *BOCK*BOCK*SKUTT*SPAMP*STANP* och jag smälldes ner på grusvägen med rygg först och huvud sedan. Jag försökte ställa mig upp men det gick inte, jag kom inte upp?! Vänster höft var nästintill obrukbar och det var första gången jag faktiskt tänkte "Jag kommer aldrig komma upp på hästryggen igen" .

Jag tycker nog att du får skylla dig själv för denna incidenten.. Alla gör vi misstag men detta var en dum idé redan i teorin..
Tur att du inte skadade dig värre!
 
Sv: Olyckor med häst

Har tack och lov varit enormt förskonad från olyckor. Tog sönder mig för första gången för 2 veckor sedan.

Galopperade på en jämn och fin grusväg i lugn tempo när hästen bangbom går omkull. Helt utan någon som helst anledning. Fattar fortfarande inte hur det kunde hända
Han gör en kullebytta och jag skjuts iväg som en torped. Trodde först inte jag hade skadat mig och var på benen snabbare än hästen. Går fram för att hjälpa honom då han håller på att trassla in frambenen i tyglarna och då ser jag att min tumme gått av och pekar åt ett håll inga tummar skall peka åt. Får panik och drar den till rätt plats men den ”trillar” av igen. Sätter den på plats igen och håller fast den med de andra fingrarna.

Samlar ihop stigläder och kollar hästen, försöker leda hästen hem men börjar svimma. Går tio meter och får jag sätta mig ner- håller på så en stund innan jag inser att i den här farten kommer jag aldrig hem. Hästen, som är en rätt stökig kille annars, är hellugn och följer bara med. Går utan diskussion ner i ett dike så jag kan kravla upp från kanten och sen travar jag rask hela vägen hem. Sen piggnar jag till och kan sadla av honom, rykta, släppa ut och kör mig själv till akuten.

Så nu spenderar jag sommaren i värsta gipspaketet..
 
Sv: Olyckor med häst

Har hittills inte varit med om någon seriös olycka.
Men min första skräckupplevelse va när jag va ca 4-5 år. Min pappa skulle ut och köra en häst och vi barn skulle få följa med. Allt va frid och fröjd, hästen stod fastspänd och pappa skulle kliva i vagnen. Ivrig som få skuttade jag och min ett år äldre bror på vagnen. Något händer och hästen får panik och drar. Pappa ramlar av och tappar tömmarna och hästen drar i sken längs vägen. På en kurvig, mindre väg och den gången ingen trafik. Tömmarna gick inte att nå och vi vågade inte hoppa av.
Som tur va så kroknade hästen efter nån kilometer och stannade själv. Vagnen va rätt tung att dra i den hastigheten i flera backar. Min bror och jag lärde oss att aldrig sätta oss i en vagn om inte kusken sitter stadigt på plats först.....

En annan gång hade pappa byggt en vagn som han skulle ha på sitt bröllop. Den hästen fick oxå panik och drog ut i skogen med den. Plockepinn av vagnen. Ingen av gångerna skadade sej hästarna.

Jag själv som ryttare har oxå ramlat av rätt illa men aldrig skadat mej. Tror nästan mitt skelett består av stål..
 
Sv: Olyckor med häst

KL

Jag har inte gjort så himla hemska saker.

Jag skulle ta in min häst för att rida. Hagen gick ända till stalldörren, där det var som ett steg upp. Jag gick ut i hagen och tog hästen, stannade till för att öppna dörren då de två andra hästarna i hagen börjar sparka på min häst. Ena sparken träffade mig mitt på låret. Min häst fick då väldigt bråttom därifrån så hon bara klev över mig där jag stor i dörröppningen. Jag hamnade på stengolvet och såg henne komma klivandes. Som tur var träffades jag inte av några hovar och hon knuffade till dörren så den stängdes innan de andra två klev in. Det slutade med en bruten handled och gigantisk lårkaka.

Jag var på ridläger och vi skulle galoppera på volt. Allt frid och fröjd tills jag och hästen plötsligt kommer i total otakt. Jag var på väg ner när hästen var på väg upp och där frakturerade jag ett par kotor och tryckte ihop två diskar. Var aldrig in till sjukhuset då, det märktes senare. Helt sjukt ont gjorde det i alla fall.

Red min medryttarhäst som tyckte att ett gäng blåsande löv på marken var skitläskigt. Gigantisk brukshäst tvärvänder och drar iväg i full fart. Jag hann inte reagera alls utan kanade bakåt och landade på ryggen. Det blev ambulans och några brutna revben

Skulle hålla en häst som skulle sadlas. Jag stod lite snällt framför hästen och höll i. Tydligen missade ägare att informera om att hästen kan vara tjurig vid sadling. När hon drog åt gjorden tog hästen därför ett rejält tag i mitt bröst :eek: Det gjorde nåt inåthelvete ont. Bröstet var svart i stort sett. Jag blödde där i tandavtrycken och han var mindre n en cm från att träffa bröstvårtan. När jag kom hem och skulle byta om hade bh´n torkat ihop med blodet. Aj!! Mest glad över att han inte bet av hela bröstvårtan.

Sen har jag en kollega som förut tävlade på hög nivå inom fälttävlan. Han var på läger för blivande landslagsryttare när oturen är framme. Han och hästen ska hoppa ett hinder, men misslyckas så hästen slår runt. Hästen fick avlivas på plats. Min kollega hamnade i koma i 3 månader. Läkare fick borra hål i hans skalle för att ge rum åt hjärnan som svullnade så. När han vaknade kom han inte ihåg någonting av olyckan.
Han har egen häst idag, men håller sig mest till dressyr nu för tiden.

Var också med och hittade kompisens häst i hagen med hela hoven av. Den dinglade i några senor bara, gått rakt av vid kotan. När hästen stödde på benet låg hoven liksom vid sidan av benen. Det var så så vidrigt. Vet inte riktigt vad hon gjort men hon var jordig och jättesvullen på ena sidan ansiktet så måste gått omkull. Efter en evighetsväntan i hagen kom äntligen veterinär och kunde avliva henne.
Hennes överlevnadssystem hade dock trängt bort det hela när vi stod där. Hon kunde inte gå utan blev att hon snurrade runt när hon försökte beta så jag sprang runt och hämtade gräs till henne, hon fick en hink vatten och blev omklappad så gott det gick. Var väl i chock eller hade ett enormt adrenalinpåslag som tog bort smärtan. Hemskt var det i alla fall och bilderna av den hoven som bara sladdrar kommer jag aldrig glömma :cry:
 
Sv: Olyckor med häst

Åkt till sjukhus med hjärnskakning 23 gånger.
Brutit/fått sprickor i revben 5 gånger.
Blivit av med ett halvt finger en gång.
Fått nya fingerleder en gång.

:crazy:
 
Sv: Olyckor med häst

Kl

Men Gud va ni varit med om grejer!

Jag har ridit sen dagisålder, mer än 20 år, jobbar heltid med hästar sen många år tillbaka, har ramlat av max 10 gånger, aldrig gjort illa mig. Blivit biten kanske...två gånger? Alltså räknar inte nyp, men inte blivit värre än blåmärken. Och kan inte komma på att jag nånsin blivit sparkad. Kanske är jag som är konstig? Haha
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 732
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp