Olycksfågel

T

Tess82

Detta klimat säger jag bara. Hagen är superlerig och ser ut som den är upplöjd. Men vips kommer snön och kylan och det fryser på.Hur tror ni hagen ser ut då:mad:
Till saken hör då att mitt stackars varmblodssto med sina smala fina ben gör illa sig. Ena bakbenet är lite svullet men ingen hälta. Bra så jag tänkte då kurerar vi med lite Back on track. Men vad ser jag då...jo då är det andra benet svullet. Suck jaha och ett litet sår på det oxå.
Det går ju knappt att gå i den här hagen, tycker så synd om henne :(
Någon mer som har detta problem med skador just pga hur hagarna ser ut just nu?
Ska man låte henne ha skydd i hagen under den här perioden för att skydda benen?
 
Sv: Olycksfågel

Kan bara hålla med, suck!
Det börjar kännas helt hopplöst att släppa ut dem nu! Det blir ju aldrig torrt! Idag är det iofs snö så de blir ju bättre att gå på än knaggel.
Vet inte heller vad man skall göra, vill ju inte ha hästarna inne! Då får de psykbryt!
Sår, mugg och annat elände läker aldrig i leran! Har aldrig haft så mycket lymfagit som denna vintern :mad:

Ville bara gnälla av mig lite! förlåt! men det har verkligen varit en tålamodsprövande sommar/höst/vinter och hittils vår!
 
Sv: Olycksfågel

Nu är hon bra i ena benet, men ser ut som en elefant i det andra benet där såret var. Nej inte så drastiskt men hon är bra svullen iaf. Hon fick ha coldpack en stund igår och lammulls paddar på över natten. Ganska tjock imorse igen.Hon får ha mjuka skydd på sig i hagen nu för att slippa riskera fler skador :bump:
Blir man trött eller vad :confused:
 
Sv: Olycksfågel

Vi har fruset geggaknöggel här :crazy: Klumpiga pollen får ha boots fram och skrykkappor bak nu, för han har inte riktigt insett att man inte ska springa runt på knögglet :crazy: Och så fort det blir plusgrader igen blir det bara gegga överallt.... Han har en torr upphöjning i hagen, men där vill han inte vara? :confused: Knashäst.

Jobbigt med din häst, hoppas hon blir bättre! :D
 
Sv: Olycksfågel

Hej
Lider med dig. Min ena häst är också skadad nu, troligtvis har hon sträckt sig i den mysiga leran... Nu är det -som du säger- knöggel. En nödlösning: (som jag gjorde förra vecka) banka ut knögglorna med en gummiklubba (modell stor)... Slitigt men det blev hyfsat plant så vi kunde göra en sjukhage. Har du möjlighet att köra en traktor på de knöggligaste områdena och platta till? (Marken kanske inte är tillräckligt frusen för att hålla för detta).
Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Olycksfågel

Ägarna till hästen jag tar hand om hade precis samma problem. Men dom löste det genom att slänga ut träflis i hagen där det såg ut som värst och där det vart som mest lerigt. När det sen frös till så var det ett jämnt underlag även om det var hårt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 076
Senast: clovergirl
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 757
Senast: Boj
·
E
Hästvård Först vill jag säga att jag vet att man ska ta ut veterinär om hästen har ont men med största sannolikhet hade veterinär gjort precis...
Svar
10
· Visningar
1 613
Senast: Kallebus
·
Hästvård Min häst är opererad för en lös benbit i kotleden, höger fram, och har nu under konvalecensen fått en tokstor galla i sin vänstra has...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp