Står med bakbenen en bit under sig.

Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Ja,just därför jag skrev att om han tycker att något mer ska åtgärdas så åker vi naturligtvis till klinik där godkänd hovslagare jobbar,men i dagsläget kan jag aldrig tänka mig det eftersom hästen är hältfri,ingen värme,och är pigg och glad.

Han kommer få skor bak sen,men jag antar att den lilla gropen som blivit lär läkas ut helt först så det inte blir en ny böld snabbt igen..
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Men det gäller inte typ lägga om gips eller så? För det fick en annan, vanlig hovslagare göra på min häst, enligt kliniken där gipset lagts på från början.
Går det att läsa på jordbruksverkets hemsida om vad de olika sorterna får göra och inte göra?
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

På jordbruksverkets hemsida ser du bara vilka som är godkända av jbv,däremot så kan du se på hovslagarföreningen hur utbildad en hovslagare är genom att det har satts en bokstav/bokstäver efter deras namn:

P innebär att personen är lärlingsmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år.

U står för om personen är examinerad från hovslagarskola.

G innebär att hovslagaren även innehar ett Gesällbrev.

J innebär att hovslagaren är Godkänd av Jordbruksverket

F innebär att personen examinerats på SHF:s fortbildningsblock 1-5.

M står för om hovslagaren innehar Mästarbrev, den högsta yrkesskickligheten.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Tack! Men står det förklaringar på vad de olika nivåerna betyder att de kan då också?
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Men det gäller inte typ lägga om gips eller så? För det fick en annan, vanlig hovslagare göra på min häst, enligt kliniken där gipset lagts på från början.
Går det att läsa på jordbruksverkets hemsida om vad de olika sorterna får göra och inte göra?

Ja till höger på sidan av den länk som jag skickade med, olika menyer vad som gäller för vad.

Visst kan en gipsomläggning delegeras, det omfattar väl en del av eftervård och kan lika gärna åläggas hästägaren.

Att skära upp en hovböld te x får inte vilken hovis som helst göra, i varje fall inte utan att det står en veterinär bredvid. För att få klara sig utan veterinär krävs att hovis är godkänd av JBV.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp