Olycksfallsförsäkring

Voeux

Trådstartare
När en vän för några år sedan råkade ut för en allvarlig olycka så tecknade jag alla möjliga försäkringar för egen del, bland annat just olycksfallsförsäkring. Jag fick se på nära håll vad som kan hända i livet helt enkelt och ville skydda mig själv.

Nu bröt jag tån för 5 veckor sen och den är fortfarande tjock som en falukorv i jämförelse med den andra likadana tån och det gör fortfarande ont som tusan. Jag har alltid tänkt att en olycksfallsförsäkring är till för när man inte kan jobba och får utebliven inkomst, eller får höga läkarkostnader. Men en vän sa igår att jag kanske kan kolla om jag kan få nåt från försäkringen eftersom de ger ”Ersättning för sveda och värk under den akuta behandlings- och läketiden” (formulering från min försäkring). Jag tycker att det låter skitkonstigt att man ska få pengar för att man har ont? Eller är det så det funkar? Det har ju minst sagt varit funktionsnedsättande att halka runt i det här skitvädret på bruten tå och ont gör det som sagt, väldigt ont.
 
Olycksfall gäller ju just olycksfall (inte t.ex sjukdom). Sen är det ju olika vad de täcker. Sjukvårdskostnader, trasig utrustning, inkomstbortfall är ju bara några saker. Så det är ju bra att läsa villkoren ordentligt och/eller prata med någon på bolaget för att vara säker på vad försäkringen täcker. De flesta har väl en grundförsäkring som man sen kan bygga på med mer/större skydd.
 
Olycksfall gäller ju just olycksfall (inte t.ex sjukdom). Sen är det ju olika vad de täcker. Sjukvårdskostnader, trasig utrustning, inkomstbortfall är ju bara några saker. Så det är ju bra att läsa villkoren ordentligt och/eller prata med någon på bolaget för att vara säker på vad försäkringen täcker. De flesta har väl en grundförsäkring som man sen kan bygga på med mer/större skydd.

Jag har tecknat just olycksfallsförsäkring som ger ersättning för ”sveda och värk”. Jag är bara osäker på vad det innebär i praktiken :confused: Får kanske ringa dem och fråga.
 
Det är som du beskriver, man får pengar för sveda och värk :) Jag fick de när jag var med i en bussolycka som yngre och skadade mig, inte så allvarligt men tror jag fick typ 6000kr för hela grejen.
 
Fick ersättning för ett ärr + sveda och värk när jag var 19. Men för att få ut det var jag tvungen att ha varit in till vårdcentral och fått det dokumenterat. Det hade jag såklart varit då det var min arm som jag slagit i och fått ett jättesår som jag fick stafylokocker i, härliga tider.
 
Själv tycker jag det är skitkonstigt att få ersättning för tex ärr. Jag menar, vafan? Okej om du måste amputera ett ben eller en arm men ett litet ärr? Det är ju inget annat än kosmetiskt.... okej om det sitter i ansiktet och det kan orsaka jobbansökningar, ny kontakter med människor osv... men läste för inte så längesen här på buke om nån som fick ersättning (över tusen spänn eller mer) för nåt litet ärr på handen?

Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.


Sorry ot. Inte menat till dig personligen ts
 
Själv tycker jag det är skitkonstigt att få ersättning för tex ärr. Jag menar, vafan? Okej om du måste amputera ett ben eller en arm men ett litet ärr? Det är ju inget annat än kosmetiskt.... okej om det sitter i ansiktet och det kan orsaka jobbansökningar, ny kontakter med människor osv... men läste för inte så längesen här på buke om nån som fick ersättning (över tusen spänn eller mer) för nåt litet ärr på handen?

Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.


Sorry ot. Inte menat till dig personligen ts
Fast vadå? Betalar man premie för att få de villkoren är det väl inte konstigt att få ersättning? Några tusenlappar är ju ingenting för försäkringsbolagen i regel. Jag har använt min olycksfallsförsäkring till ersättning för sjukvårdskostnader och utrustning, jag har betalat in betydligt mer än vad jag fått ut hittills i livet. Klart att jag hade kunnat betala en ny ridhjälm själv och de hundralappar varje sjukhusbesök kostar, men jag har ju betalat hela livet för en tjänst som ska täcka det åt mig, så varför ska jag låta bli att ta ut min ersättning?
 
Själv tycker jag det är skitkonstigt att få ersättning för tex ärr. Jag menar, vafan? Okej om du måste amputera ett ben eller en arm men ett litet ärr? Det är ju inget annat än kosmetiskt.... okej om det sitter i ansiktet och det kan orsaka jobbansökningar, ny kontakter med människor osv... men läste för inte så längesen här på buke om nån som fick ersättning (över tusen spänn eller mer) för nåt litet ärr på handen?

Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.


Sorry ot. Inte menat till dig personligen ts
Mitt ärr täcker halva höger överarm. Tycker det är fullt rimligt att jag fått ersättning för det.
 
Fick ersättning för ett ärr + sveda och värk när jag var 19. Men för att få ut det var jag tvungen att ha varit in till vårdcentral och fått det dokumenterat. Det hade jag såklart varit då det var min arm som jag slagit i och fått ett jättesår som jag fick stafylokocker i, härliga tider.

Jag har varit inne på vårdcentral och sedan röntgat, så det finns röntgenplåtar och allt. Det var dock 3 veckor sen nu så vet inte om jag måste in igen för att kunna bevisa att tån fortfarande är trasig.
 
När jag har skadat mig har jag anmält detta till mitt försäkringsbolag när skadan inträffat.
Sist var det när jag föll av och bröt näsan. Fick akutersättning samt ersättning för följande sjukhusbesök.
 
Själv tycker jag det är skitkonstigt att få ersättning för tex ärr. Jag menar, vafan? Okej om du måste amputera ett ben eller en arm men ett litet ärr? Det är ju inget annat än kosmetiskt.... okej om det sitter i ansiktet och det kan orsaka jobbansökningar, ny kontakter med människor osv... men läste för inte så längesen här på buke om nån som fick ersättning (över tusen spänn eller mer) för nåt litet ärr på handen?

Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.


Sorry ot. Inte menat till dig personligen ts
Ett ärr behöver inte alls bara vara kosmetiskt utan kan ge stora problem med smärtor, inskränkningar i rörelser och irritation i huden för att inte tala om nervskador. Mjölka systemet förstår jag inte ens vad du menar med? Att få ut på sin privata försäkring har inget med systemet att göra. Köper man en tjänst ska man givetvis kunna utnyttja den när behovet uppstår. Det är som att säga att man utnyttjar systemet när man använder mjölken man har köpt.
 
Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.
Själv har jag inte heller några större problem med ärr, så länge de inte är uppenbart vanprydande t ex i ansiktet. Men jag har svårt att se att det innebär att mjölka systemen. Som @Emtherlia, @Hedinn och @TinyWiny säger är ju sådana ersättningar baserade på affärsmodeller, där inbetald premie överstiger sannolikt utbetald ersättning varpå försäkringsbolaget över tid gör vinst.
 
Själv tycker jag det är skitkonstigt att få ersättning för tex ärr. Jag menar, vafan? Okej om du måste amputera ett ben eller en arm men ett litet ärr? Det är ju inget annat än kosmetiskt.... okej om det sitter i ansiktet och det kan orsaka jobbansökningar, ny kontakter med människor osv... men läste för inte så längesen här på buke om nån som fick ersättning (över tusen spänn eller mer) för nåt litet ärr på handen?

Snacka om att mjölka systemen till de som faktiskt behöver ersättning.


Sorry ot. Inte menat till dig personligen ts

Men samtidigt är det något som ingår i försäkringen.
Jag har ett ganska stort ärr längs med fotleden efter mina frakturer. Det fick jag ersättning för.

Kommer söka för de jag har i ansiktet efter att jag bröt näsan.
Tycker inte det är att mjölka systemet.
De har tydligt angivet vad de ersätter och hur mycket.
 
När jag råkade ut för en olycka med sjukhusvistelse för ett par år sen och sjukskrivning så fick jag ersättning för merkostnader varje dygn på sjukhuset 200 per dygn en fast summa, en akutersättning för ambulans alltså en summa utöver vad man får betala för själva ambulanstransporten. Sen förstörda kläder, sveda och värk var sjukskriven i tre månader och fick gå med kryckor . Fick även kostnader för hjälpmedel i hemmet, mediciner, sjukhusbesök, besök hos sjukgymnast och ersättning för förlorad inkomst.
 
Jag håller på att fylla i ansökan om ersättning nu, och då finns det en spalt där det står:

"Specificera vad du vill ha ersättning för och hur mycket. Ange även datum för respektive utlägg. Exempel:
*Läkekostnader 120 kr 1 januari 2018
*Patientavgift 200 kr 1 februari 2018"

Där skriver jag såklart in vad mina läkarbesök har kostat, men jag kan ju inte skriva in en specifik summa för sveda och värk? Vad hade ni skrivit?
 
Jag håller på att fylla i ansökan om ersättning nu, och då finns det en spalt där det står:

"Specificera vad du vill ha ersättning för och hur mycket. Ange även datum för respektive utlägg. Exempel:
*Läkekostnader 120 kr 1 januari 2018
*Patientavgift 200 kr 1 februari 2018"

Där skriver jag såklart in vad mina läkarbesök har kostat, men jag kan ju inte skriva in en specifik summa för sveda och värk? Vad hade ni skrivit?
Sveda och värk brukar vara en summa som utgår från schablon så skriver du att du vill ha ersättning för sveda och värk så borde det räcka. Ring och fråga annars.
 
Kanske lite glidning från trådämnet, men vad har ni för försäkringsbolag? Jag fick spunk på mitt och sa upp den när de ansåg att jag var i högsta riskgruppen pga "lantbruk" och höjde premien med över 1500:- utan förvarning...
 
Jag har noll koll på detta.. :o
Vad behöver man? Vad gör en försäkring som inte samhället redan gör när man blir sjuk eller skadad? Tillför den något utöver hemförsäkringen? Jag fattar att det kan variera lite mellan bolag, men generellt.
Det känns fett ovärt att betala för något som ersätter mindre skönhetsfläckar. Finns det någon bra, opartisk information om detta någonstans?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp