Olycksfallsförsäkring

Jag har noll koll på detta.. :o
Vad behöver man? Vad gör en försäkring som inte samhället redan gör när man blir sjuk eller skadad? Tillför den något utöver hemförsäkringen? Jag fattar att det kan variera lite mellan bolag, men generellt.
Det känns fett ovärt att betala för något som ersätter mindre skönhetsfläckar. Finns det någon bra, opartisk information om detta någonstans?
Försäkringar är inte enkelt men dock värt det om man sätter sig in i det. Men det gäller att ha koll på villkoren då tex de flesta olycksfallsförsäkringar inte gäller utanför antingen Sverige eller norden.

Jag skadade mig i alperna för snart två år sedan. Blev påkörd backifrån i skidbacken och drog korsbandet. Kostnader? Jodå, det var ett antal - allt från transporten ner från backen (200 euro), till sjukhuskostnad till kryckor och kläder och detta endast i Italien. Hemma var det ju patientavgifterna, taxiresor till olika sjukhus för röntgen, rehabsutrustning osv.

Det var i samband med denna skada jag upptäckte att min olycksfallsförsäkring INTE gäller utanför norden. Som tur var gällde dock min hemförsäkring där jag har extra reseförsäkring. Denna försäkring har tagit mina kostnader i Italien, förutom dock kostnaden på 200 euro ner från skidbacken då mitt försäkringsbolag ansåg att Försäkringskassan skulle ta detta. Kan nämna att Försäkringskassan inte gör det så nu hopas jag ändå att försäkringsbolaget ska ersätta mig.

Gällande ärr så kommer jag absolut att kräva ersättning från mitt försäkringsbolag (opererade knät pga av korsbandet). Har även vid den andra operation jag har gjort (halsen) krävt och fått ersättning för ärr. Frånsett det har jag ju även angivit att jag vill bli ersatt för den förlorade förmåga skadan innebar för knät. Alltså mitt knä är idag bra MEN det kommer aldrig att bli som det var innan skadan, dvs jag har en nedsatt förmåga i knät även om den inte direkt märks till vardags men dock när jag tränar sporter som skidåkning, löpning, ridning samt att knät är känsligare för kyla. Jag skulle väl säga att ersättning för detta är en av de främsta orsaker jag har försäkringen.

Olycksfallsförsäkringar tecknas hos bolag och jag betalar ju in premie varje år för denna tjänst. Jag kommer såklart därför uttnyttja försäkringen/tjänsten till fullo om skada uppstår.
 
Jag har varit inne på vårdcentral och sedan röntgat, så det finns röntgenplåtar och allt. Det var dock 3 veckor sen nu så vet inte om jag måste in igen för att kunna bevisa att tån fortfarande är trasig.

Ibland vill försäkringsbolag ha utlåtande ett år efter skadetillfället för att kunna avgöra eventuella men av skadan.
Tre veckor - knappast.
Men kanske komplettering senare.

Ta kontakt med dem och fråga.
 
Men det gäller att ha koll på villkoren då tex de flesta olycksfallsförsäkringar inte gäller utanför antingen Sverige eller norden.

Jaså? Jag bröt tån i Indonesien. Skickade in ansökan i förmiddags och de ställde inga sådana frågor, bara "beskriv hur olyckan gick till" och det gjorde jag.
 
Kanske lite glidning från trådämnet, men vad har ni för försäkringsbolag? Jag fick spunk på mitt och sa upp den när de ansåg att jag var i högsta riskgruppen pga "lantbruk" och höjde premien med över 1500:- utan förvarning...

Jag har Bliwa via Unionen. Ska erkänna att jag har dålig koll och har inte jämfört med andra :o
 
Ett ärr behöver inte alls bara vara kosmetiskt utan kan ge stora problem med smärtor, inskränkningar i rörelser och irritation i huden för att inte tala om nervskador. Mjölka systemet förstår jag inte ens vad du menar med? Att få ut på sin privata försäkring har inget med systemet att göra. Köper man en tjänst ska man givetvis kunna utnyttja den när behovet uppstår. Det är som att säga att man utnyttjar systemet när man använder mjölken man har köpt.
Precis jag är några procent invalid i min arm efter olyckan. Inget som direkt påverkar mig (tror jag är ”2 procent invalid” i armen) men jag har ingen känsel på halva baksida överarm där ärret är, jag har ont av och till även om det inte är något som jag låter begränsa mig så är det ju så att jag har ont ibland. Och även fortare blir trött i den armen, lite osmidigt när jag är högerhänt.
 
Jag har noll koll på detta.. :o
Vad behöver man? Vad gör en försäkring som inte samhället redan gör när man blir sjuk eller skadad? Tillför den något utöver hemförsäkringen? Jag fattar att det kan variera lite mellan bolag, men generellt.
Det känns fett ovärt att betala för något som ersätter mindre skönhetsfläckar. Finns det någon bra, opartisk information om detta någonstans?

För mig som rider är det självklart att ha en bra olycksfallsförsäkring.
Har Folksam med tillägg hästsäker, kostar inte många kronor och jag har använt den en hel del.

När jag föll av och fick hjärnskakning fick jag 7000 i engångsbelopp samt att de betalade besök på sjukhus, resor och en ny hjälm.
 
För mig som rider är det självklart att ha en bra olycksfallsförsäkring.
Har Folksam med tillägg hästsäker, kostar inte många kronor och jag har använt den en hel del.

När jag föll av och fick hjärnskakning fick jag 7000 i engångsbelopp samt att de betalade besök på sjukhus, resor och en ny hjälm.
Jag rider också, en stor, bockig häst och brukar ramla av och slå mig en del. Får man fråga vad pengar för en hjärnskakning är tänkt att gå till? Och vad kostar sjukhusbesök och resor? Är inte vården typ gratis? :)
 
Jag rider också, en stor, bockig häst och brukar ramla av och slå mig en del. Får man fråga vad pengar för en hjärnskakning är tänkt att gå till? Och vad kostar sjukhusbesök och resor? Är inte vården typ gratis? :)

Sveda och värk kan man väl kalla det. Det täcker några dagars frånvaro från jobbet tex.
300 tror jag det kostar på akuten och resor beror ju på hur långt man har.
Det är inget måste med försäkring men jag tar gärna emot ett extra tillskott om jag slår mig och behöver betala någon att ta hand om min häst, köpa ny utrustning osv.
 
Fick sveda och värk från en bilförsäkring när jag krockade för 10 år sedan för att jag hade ont i nacken någon vecka. Jag visste inte ens det, utan anmälde skadan mest iom att det kan bli problem i framtiden just med sånt. Så vart positivt överraskad när jag fick ett par tusen.
 
Sveda och värk kan man väl kalla det. Det täcker några dagars frånvaro från jobbet tex.
300 tror jag det kostar på akuten och resor beror ju på hur långt man har.
Det är inget måste med försäkring men jag tar gärna emot ett extra tillskott om jag slår mig och behöver betala någon att ta hand om min häst, köpa ny utrustning osv.

Det är ju småpotatis, ungefär som nu när jag lär få mina läkarbesök betalda (400 kr) och kanske lite ersättning för smärtan. Det är ju väldigt tacksamt! Men framför allt har jag ju olycksfallsförsäkringen på grund av att det kan ske betydligt allvarligare olyckor. Längre sjukhusvistelser, sjukskrivningar som ger inkomstbortfall eller i värsta fall den grad av skada som gör att man inte kan arbeta heltid för resten av livet. I sådana fall gör det ju stor skillnad med privat försäkring eller inte. Vill inte leva i fattigdom p.g.a att någon idiot skulle krascha in i ens bil eller dylikt.
 
Jag rider också, en stor, bockig häst och brukar ramla av och slå mig en del. Får man fråga vad pengar för en hjärnskakning är tänkt att gå till? Och vad kostar sjukhusbesök och resor? Är inte vården typ gratis? :)

Förutom ersättning för kostnaden för läkarbesöket och får du också ersättning för eventuella läkemedel som ordineras (tex voltaren). Framför allt får du också ersättning för din skadade utrustning - hjälmen, i de allra flesta fall av hjärnskakning, och ibland är det mer som stryker åt i händelsen. I vissa fall ingår också ersättning för t.ex inkomstbortfall, förutom övrigt som nämnts i tråden.

Jag är mycket tacksam över det ekonomiska bidraget (eller ”återbetalningen” av det jag betalt i premie om man hellre vill) i samband med mina x-antal hjärnskakningar. Blir ju en del hjälmar... :angel:
 
Jaså? Jag bröt tån i Indonesien. Skickade in ansökan i förmiddags och de ställde inga sådana frågor, bara "beskriv hur olyckan gick till" och det gjorde jag.
Va skönt! Har olycksfallsförsäkring via Moderna (tidigare hos Skandia men de flyttade över alla privata försäkringar till Modrna), och där - åtminstone för min försäkring - gäller den bara inom norden.

Vilket bolag har du? Har funderar på att byta just för att olycksfallsförsäkring jag har inte gäller utanför Norden.
 
Förutom ersättning för kostnaden för läkarbesöket och får du också ersättning för eventuella läkemedel som ordineras (tex voltaren). Framför allt får du också ersättning för din skadade utrustning - hjälmen, i de allra flesta fall av hjärnskakning, och ibland är det mer som stryker åt i händelsen. I vissa fall ingår också ersättning för t.ex inkomstbortfall, förutom övrigt som nämnts i tråden.

Jag är mycket tacksam över det ekonomiska bidraget (eller ”återbetalningen” av det jag betalt i premie om man hellre vill) i samband med mina x-antal hjärnskakningar. Blir ju en del hjälmar... :angel:

Jag med! Min försäkring har betalat sig många gånger om.
Sist fick jag åka till akuten två gånger på samma dag eftersom jag började må väldigt dåligt under natten.
600 är inget jag snyter ur näven så jag var glad att få tillbaka de pengarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 845
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp