Olydig vovve!

Jozze

Trådstartare
Min pojkväns bror har en 10 månader gammal östsibirisk lajka. Han är stundvis otroligt olydig, vilket jag tycker att man borde fått någorlunda bot på vid det här laget...
När han sitter i kedja på gården (har lugnat ner sig betydligt sedan de började låta honom vara ute om dagarna) kan han fastna i att sitta och skälla i evigheter. Dels hatar han "farmors" pärlhöns, men ibland kan han skälla till synes utan anledning. Ingenting får tyst på honom förutom att gå ut och umgås, vilket inte är det han ber en om, eftersom han inte är särskilt intresserad när man kommer ut.

Han skäller även inomhus, slickar nästan alltid på ens kläder, kör upp nosen i baken på en om man ignorerar honom, brukar ibland bita sin husse på dito ställe samt mer ömtåliga områden... :o Han kan komma och "anfalla" en bakifrån genom att hoppa på en i ryggen med framtassarna. Han hoppar upp med framtassarna på diskbänken och slickar på disken i hon, tar diskborstar, tuggar sönder det mesta han kommer åt m.m m.m...
Jag kan inte förstå hur det blivit såhär när mina hundar, båda två, var så förhållandevis "enkla" att uppfostra. De var golden retriver, men i alla fall!
Tips! Tips! Tips! Tack! :bow:

Och en sak till som jag funderar på... hör inte kommandot "ligg" till standarden, och ofta grunderna, för vad man lär en hund..? :confused: Jag tyckte absolut att mina hudar skulle kunna det, men min pojkväns familj tycker uppenbarligen att det är överskattat. Och min kompis kommenterade det som "jätteduktigt" när en hund visade det "tricket" för henne... Har jag för höga krav eller..? :smirk: (Knappast...)
 
Sv: Olydig vovve!

Vad är jycken tänkt som? Jakthund?
Laika är en hund av spetstyp med stark jaktlust. Den skäller när den ser något den anser vara ett byte. Skallet används även när den är uttråkad.
Hur mycket motioneras hunden? Laikan behöver mycket motion både fysiskt och psykiskt för att den inte ska bli odräglig.
En hund på 10 månader som inte har någon form av grundlydnad kommer förmodligen inte att bli speciellt gammal, vid 1½-2 års ålder när den kommer i puberteten kan den bli direkt farlig och alternativet då är avlivning.
När jag läser ditt inlägg tycker jag att det låter som denna hund inte får tillräckliga utmaningar i tillvaron för att fungera.
Man får inte ha en hund på kätting enligt lag - bygg en hage!
Men framförallt aktivera hunden, rejält med motion och spår/sökträning av enkel karaktär för att trötta hjärnkontoret! En hund på 10 månader ska kunna sitt och ligg och framförallt stanna och hit, den ska också kunna gå i koppel utan att bråka.
Som du berättar att den beter sig inomhus kommer det aldrig att gå vägen i längden.
Två timmar per dag är nog det minsta som denna hund behöver och då är det bara hunden som ska gälla. Sen ska ju hunden uppfostras kontinuerligt under dagen.
Ta kontakt med Brukshundsklubben om ni har möjlighet de är jätteduktiga på sånt här som regel.
 
Sv: Olydig vovve!

Understimulerad?
En unghund av den rasen kan behöva en del stimulans för att vara nöjd...

Vad gör ni med hunden nu?
 
Sv: Olydig vovve!

Jozze skrev:
Min pojkväns bror har en 10 månader gammal östsibirisk lajka. Han är stundvis otroligt olydig, vilket jag tycker att man borde fått någorlunda bot på vid det här laget...
Inte nödvändigtvis. Han är säkert i värsta puberteten nu, och då brukar det vara mycket som "inte fungerar"... :rofl:

Jag hoppas verkligen att de har köpt honom som jakthund, då laikan är en utpräglad sådan! De borde väl vara ute i skogen och träna nu, inför den kommande älgjakten... Och då borde inte hunden vara så understimulerad som den verkar vara!
 
Sv: Olydig vovve!

Det är stor skilland på en Golden och en Laika. Laikan är som de flesta jaktspetsar otroligt självständiga. De måste kunde jaga själva en bra bit ifrån föraren. Som andra har skrivit här kräver Laikan mycket stimulans och motion. 1-2 timmar om dagen. De kräver också en fast men vänlig hand när man fostrar dem och man får ju inte glömma att vara konsekvent. För har man släppt på reglerna en gång så kommer de ihåg det. De flesta jaktspetsar tycker om att vara ute, de har ju så tät päls. Säg till honom att bygga en rejäl hundgård och motionera honom rejält ev börja på en Brukshundsklubb så kommer det nog att gå bra.
 
Sv: Olydig vovve!

Det är väl bäst att tillägga att ja, han är tänkt som jakthund. Främst vildsvin (vad jag vet).

Absoluta majoriteten av tiden går han väldigt fint i koppel, särskilt med mig. Han går inte exakt fot, men han drar inte och går med slack på kopplet, trots att man håller det kort. Han går tydligen att ha lös också, även om jag aldrig gått med honom lös. Han kan sitt, stanna och lyder oftast "hit". Han väntar alltid tills man säger varsågod innan han får gå ut genom dörren eller äta.
Det är de kommandon som jag känner till att han kan. Nu i sommar har jag förvisso bott hemma hos dem, men annars är jag där på helgerna och har alltså för närvarande ingen större koll på hur han aktiveras om dagarna.
 
Sv: Olydig vovve!

Husse är ett antal gånger i veckan, ibland varje dag, ute på långpromenader på uppåt två timmar. Han brukar få spåra en del vad jag vet. Hunden får åka med i bilen för att få lite omväxling och social träning, samt komma till andra platser och motionera. När husse jobbar (må-fre ca 05:30-17:00) tar hans föräldrar hand om hunden, och de promenaderna blir kanske på en kvart (att jämföra med mina kortaste golden-promenader som alltid varade minst en halvtimme, med innehåll av lek och spring) åt gången, så att han får kissa och bajsa. När han kommer hem hinner det bli antingen ca 4, 5 kortare promenader, eller kanske en riktigt lång och två kortare innan han lägger sig vid ca 22:00.

Det där med förbjuden kätting har jag glömt bort, men är tyvärr för tillfället enda alternativet om han ska få vistas ute utan att vara på promenad. En hundgård har planerats men inga planer är satta i verket än.

Attackerna inomhus lät nog värre än vad de är; jag antar att de är ett tecken på att han vill leka. Han gör det absolut inte för att göra illa någon, utan är för att han vill ha uppmärksamhet (vilket är illa nog). Problemet är att jag inte vet hur jag ska leka med honom! Han gillar inte pipleksaker, apportera är inte alltför kul heller. Ett tag hade han en dåligt pumpad fotboll som han tyckte var rolig, och numera har han en tom 1,5-liters PETflaska. Men den låter förjävligt när han slänger runt med den... :smirk: Och sistnämnda är väl det enda han inte lyckats tugga sönder.

Jag funderar på en sån här rund leksak som man stoppar godis/torrfoder i? Hunden måste rulla på bollen för att få en godis. Är det någonting att införskaffa kanske?

Jag som brukade leka som en tok med mina hundar! :crazy:
 
Sv: Olydig vovve!

"Absoluta majoriteten av tiden går han väldigt fint i koppel, särskilt med mig. Han går inte exakt fot, men han drar inte och går med slack på kopplet, trots att man håller det kort. Han går tydligen att ha lös också, även om jag aldrig gått med honom lös. Han kan sitt, stanna och lyder oftast "hit". Han väntar alltid tills man säger varsågod innan han får gå ut genom dörren eller äta."

Han verkar ju vara väldigt lydig för att vara helt omöjlig... Möjligtvis är han i värsta slyngel åldern och det går över om man är konsekvent och håller efter dem. Och kanske något understimulerad, men börjar de jaga snart så kommer han nog att lugna ner sig. Om de redan nu lägger spår, så tror jag nog att husse försöker så gott han kan. Ang korta promenader så är det inte speciellt skadligt för hunden att bara vara ut en en kort stund mot att inte komma ut alls... Antagligen skulle hunden må bättre av att få en hundgård och då får väl puscha för att den ska bli gjord. Men jag har för med att laijakan har väldigt låg skalltröskel så den skäller för minsta lilla retning eftersom den är fram avlad för det...
Det är en väldig skillnad mot en retriver som är fram avlad för att vara en tystjakthund som ska sitta stilla och vänta tills skottet är skjutet och sen hämta på komando. Laijkan ska hålla igång jakten och är "färdig" jobbad när skottet har fallit... Men då är det ofta ett nytt drec på gång.
 
Sv: Olydig vovve!

Att jag jämför med golden är för att de är de enda hundar jag haft, och således kan jämföra med ;) Jag vet att det är stor skillnad på golden och lajka, men jag tycker väl ändå att uppfostringsgraden ska vara ungefär samma vid tio månader. Eller?
Och för att återigen jämföra med mina goldens; vid tio månader var de mycket mer disciplinerade än vad den här hunden är. Han vet vad kommandona innebär, men lyder gör han inte alltid. Och det kan ju, som flera andra också påpekat, bero på att han är i "puberteten". Jag börjar nästan tro på den teorin... För motion får han ju, även om det inte är lika mycket som jag skulle ge honom om det var min sons hund (syftar på hussens föräldrar) och jag hade lika gott om tid som de har. Problemet är väl bristen på lek och psykisk stimulans.

Var dock med när han valdes ut på kenneln, och ingen av de vuxna hundarna skällde ens när vi kom upp med bilen på gården. Så han har ju iaf inga skälliga föräldrar att ärva efter... Om det nu går i arv? :smirk:

Det där med spår antog jag att de börjat med, men jag vet faktiskt inte. Förhoppningsvis blir han, precis som du sa, lugnare när han börjar jaga.

ALLA: Tack för alla synpunkter och idéer! :bow:
 
Sv: Olydig vovve!

I ena inlägget har du ingen koll på hur hunden aktiveras, för att i nästa veta att den får två timmars-promenader och spårträning... hur ska du ha det? :confused:

Vad är problemet egentligen? :confused:
 
Sv: Olydig vovve!

Laikor är ståndhundar och är ofta skälliga av sig. Jag har en jämte (som är ganska lik en laika till sättet) och han skäller också mycket. Vi försöker dock hålla efter det, men i skogen när han ställer en älg eller ett vildsvin så vill vi ju att han ska skälla och då helst med ca 80 skall/min eller mer. Jag brukar gömma korvbitar och så får våra hundar leta upp dem och de älskar den leken. Nu när jämten är över året så cykelmotioneras han också + promenader. Dock inte cykling varje dag. Han (laikan) verkar ju inte vara så jobbig ändå, min jämte hade också er period då han både var "blind och döv" dock kom dessa sinnen tillbaks med åldern. ;) Efter träningspass på Brukshundsklubben brukar han också sova gott.
 
Sv: Olydig vovve!

Jag menade att NU har jag ingen större koll på hur han aktiveras på dagarna. I SOMRAS var han ute på tvåtimmarspromenader ofta, samt fick åka med i bil. Det vet jag eftersom jag i princip bodde där. Jag vet ju inte hur det är nu... Så ang. promenaderna borde jag använt mig av imperfekt ;)
Och att han "får spåra en del vad jag vet" skrev jag för att jag antog att han borde få göra det. Jag har som sagt ingen erfarenhet av uppfostran av jakthundar, men killen har en jaktterrier sen tidigare, så ska en hund ha börjat spåra vid tio månaders ålder, så borde han ha börjat med det.
 
Sv: Olydig vovve!

Nej, han har nog faktiskt lugnat ner sig, eller så sammanfaller det bara med mina helgbesök... :smirk: Det vet man ju inte... Men i våras när jag bara kom på helgerna blev han helt galen, nu blir han bara märkbart glad, utan hopp och bett. Så förhoppningsvis har han lugnat sig!
Brukade leka en liknande lek med mina Goldens, samt kurragömma. De älskade det också ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ett lite märklig tråd kanske, men ett ack så jobbigt problem. Min hund är en cockblocker. Cockblock: A slang term for an action...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Hej! Ingen aning om detta hamnade rätt men det är så mycket som går under detta. Min pojkvän skaffade en hund som nu är 6 månader och en...
Svar
5
· Visningar
2 528
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Det fungerar inte att ha en schäferhane på lite drygt 1,5 år i en stor familj där alla ger olika kommandon och inte förstår att det är...
2
Svar
33
· Visningar
2 510
Senast: Saeta
·
Småbarn Jag skulle så gärna vilja få hjälp med hur vi skall hantera vår situation... Många här har ju vana med både barn och hund, och jag...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 687
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp