Olympic Jessica

cactuspower

Trådstartare
Letar efter en dressyrsadel till min pålla och har nu fått nys om en nästan ny Olympic Jessica till ett bra pris! :)

Undrar lite hur kvalitén är på denna? Är det någon som har den som kan berätta hur länge ni haft den, om den har hållit bra, är skön i att rida i osv.? Vad har ni för häst och hur ligger den på er häst?

Någon som har bild på den bruna Olympic Jessica..?

Är 31 motsvarande normal vidd när det gäller denna sadeln?

Tack på förhand... :bow:

Sv: Olympic Jessica

Putt! Jag vet att flera här på forumet har sådana sadlar! Vill gärna veta vad ni tycker!

Jag har nyss sålt min Olympic Jessika pga att unghästen väkte ur sin XW bom. Jag tycker att det är en mkt bra sadel i mellanklassen. Kvaliten är helt okej. Den passar bra på hästar med rak rygg. Den finns i stl 31,32 och 33 som motsvarar normal, vid och extra vid i bommen. Den XW bommen motsvarar ca: 105 grader. Sadeln är ganska flack i sätet dvs man blir inte så låst i den. Det är förstås en smaksak. Vill man sitta väldigt djupt och fast i sadeln så är denna inte något att satsa på. Om din häst är rak i ryggen kan den mkt väl passa. Prova den och kolla så att den är rak i bommen och fin i stoppningen. Är det en stl 31 i bommen så är risken att den blir för trång åt hästen eller så är hästen omusklad över ryggen och bakom bogbladen. De flesta hästar som jag provat ut sadlar på behöver en 33 i bommen eller mer, ett fåtal 32 och jag har aldrig provat ut en 31.

Lycka till och ta hjälp av någon kunnig om du behöver så att det inte blir fel.

Okej, tack för alla upplysningarna. Ska åka och kika på sadeln så fort jag har möjlighet,
samt ta hjälp utav en som kan det här med sadlar så att den ligger bra.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 285
Senast: Mogge
·
Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 307
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har försökt googla och letat i gamla trådar, men hittar inte det svar jag söker.. Jag har en Kieffer Lech Profi dressyrsadel som jag...
Svar
2
· Visningar
3 058
Senast: mollyphlox
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 993
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka