Om att Facebook äger bilder (eller ej)

Singoalla

Trådstartare
Jag vet att det redan finns trådar om detta ämne, men eftersom de skapades för så länge sedan så skapar jag en ny. Om jag har förstått det rätt så har användaravtalet ändrats sedan dess? Alltså helt nya förutsättningar.

Jag personligen struntar i om bilder på mig med ett glas vin i handen sprids eller används, men nu ska jag representera ett företag. Vi har skapat en fan-page på Facebook och vill kunna lägga ut bilder från olika produktioner. Riktigt fina bilder tagna av olika fotografer. På vår hemsida står det under bilderna att "Bilden får endast användas i samband med XXX föreställningsverksamhet. Otillåten exemplarframställning beivras" och så står det givetvis fotografens namn under varje bild. Nu vill vi använda dessa bilder på Facebook. Jag har läst en massa bloggstormar mot Facebook och artiklar som förvarar Facebook, men har fortfarande inte riktigt hajat grejen.

Är det någon skillnad mellan att lägga upp bilder på en egen hemsida eller blogg och på Facebook? Ger man då Facebook rätten att använda bilden i andra sammanhang än vår föreställningsverksamhet? Eller är det bara så att dom behöver rättigheter till bilden för att kunna automatiskt ändra format och publicera den mm.

Sv: Om att Facebook äger bilder (eller ej)

Det har jag, men förstår ändå inte exakt vad allt innebär.

Är det någon skillnad mellan att lägga upp bilder på en egen hemsida eller blogg och på Facebook? Ger man då Facebook rätten att använda bilden i andra sammanhang än vår föreställningsverksamhet? Eller är det bara så att dom behöver rättigheter till bilden för att kunna automatiskt ändra format och publicera den mm.
Det första ni behöver tänka på är om ni äger bildrättigheterna själva, eller om det finns avtal med fotograf(er) som begränsar er användning av bilderna.
Ifråga om vad FB förbehåller sig för rättigheter med uppladdat material så skulle jag råda er att ta kontakt med BLF (Bildleverantörernas Förening). De har stenkoll på den här typen av frågor.
Det går bra att ringa till deras kansli, eller om du vill (och PM:ar mig) kan jag förmedla en personlig kontakt.

Tja, om man läser TOS så står det:
"For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it."

Jag tycker det är rätt tydligt. Det fetstilta ger ju Facebook tillåtelse att använda alla bilder, texter och videos som läggs på FB helt fritt. Du ger dem tillåtelse att sälja dem vidare, använda dem fritt i sin egen marknadsföring, göra collage, ge andra tillåtelse att använda dem till vad som helst osv. I hela världen. Utan att fotografen har rätt till någon ersättning. Ja, inte bara vad du laddar upp FB, utan även i samband med FB står det, men vad de menar med detta sista känns lite amerikanskt luddigt. Men när du tar bort materialet från FB så förfaller samtidigt deras licens att använda bilderna. Så det är ju lite bättre än det var förr när kritikstormen var som starkast, då de skrivit in i TOS att allt som någonsin lagts upp på FB för alltid skulle vara fritt för FB att använda precis som de ville... :grin:

Nu har FB "lovat" att de inte tänker sälja några bilder och att de månar mycket om sina användares privata sfär, men om de skulle ångra sig så har de ju hållt alla vägar öppna.

JA det är skillnad att lägga den på FB jämfört med en egen sida när det gäller bildrättigheter. Om det är skillnad mot att lägga dem på en blogg beror ju på vilket avtal man har med den som erbjuder bloggtjänsten. Så ta ett snack med fotograferna hur de ställer sig gällande publikation på FB. För att få lägga upp bilderna på FB behöver du ha lov av fotograferna att sälja bilderna vidare fritt till vilket ändamål som helst och utan royalty, annars får du faktiskt inte lägga upp dem.

Man får ju vara lite realistisk också!!

Hur många användare finns det på Facebook som lägger upp bilder? Vem är det som har som jobb att gå igenom ALLA bilder som laddas upp för att se om det är någonting att ha eller inte? Det är ju ganska långsökt att tro att någon sitter och sållar så att Facebook ska kunna sälja bilderna vidare, speciellt eftersom scriptet gör så att kvaliteten på bilderna knappast blir den bästa.

Skulle vara ifall du lägger upp en bild på Princessan Victoria när hon är naken som det kanske är intressant för Facebook att sälja den vidare. Men då ska de ju hitta den först i myllret av alla andra användares bilder.

Så intressanta lovar jag att bilderna inte är att Facebook orkar leta igenom allt material som laddas upp. Det är en ren förlustaffär om man vill sälja bilderna vidare i alla fall.

Det är ju ganska långsökt att tro att någon sitter och sållar så att Facebook ska kunna sälja bilderna vidare, speciellt eftersom scriptet gör så att kvaliteten på bilderna knappast blir den bästa.
Det som främst diskuterats tidigare är inte att FB skulle sälja bilder vidare som något slags sidobusiness, utan att de vill förbehålla sig rätten att använda användarnas uppladdade material i sin egen marknadsföring. Då är det nog inte så långsökt att anta att de kanske håller ett extra öga på vad grupper och företagsliknande konton lägger upp.

Man får ju vara lite realistisk också!!

[...]

Så intressanta lovar jag att bilderna inte är att Facebook orkar leta igenom allt material som laddas upp. Det är en ren förlustaffär om man vill sälja bilderna vidare i alla fall.

Fast det behöver ju inte vara facebook som är initiativtagaren. Det kan ju vara någon annan som ser bilderna och blir intresserad av dem och därmed tar kontakt med FB för att få använda dem. Då har FB all rätt i världen att lova denna person att använda dessa bilder fritt - eller mot en avgift till FB. De har som sagt uttryckt offentligt att de inte har några planer på att utnyttja sina rättigheter så, men rent juridiskt så kan de göra som de vill. Så lägger man upp en fotografs bilder bör man vara överens med fotografen först, annars kan man själv bli stämd eftersom man då gett FB en licens att fritt förfoga över bilderna utan royalty, och att ge tredje person licenser på bilder man inte äger upphovsrätten på och utan tillåtelse kan faktiskt bli riktigt kännbart ekonomiskt vid en tvist.

Men oavsett om motiven är fina så tar inte Facebook emot bilderna i sitt orginalutsprung, vilket gör att vidareförsäljning eller kopiering inte är lämplig ifall man vill ha bilderna till någonting vettigt.

Men oavsett om motiven är fina så tar inte Facebook emot bilderna i sitt orginalutsprung, vilket gör att vidareförsäljning eller kopiering inte är lämplig ifall man vill ha bilderna till någonting vettigt.

'Vettigt' kan ju vara att publicera på webben. Det duger de förmodligen till. Det kostar ju en del att köpa bra bilder till webben också, generellt.

Om bilden föreställer en person så måste fotografen också se till att ha den personens tillåtelse att publicera bilden. Så att lägga upp bilder som föreställer någon som inte gett sitt medgivande kan bli ordentligt kostsamt.

Om bilden föreställer en person så måste fotografen också se till att ha den personens tillåtelse att publicera bilden. Så att lägga upp bilder som föreställer någon som inte gett sitt medgivande kan bli ordentligt kostsamt.

Så är det inte längre. Nu för tiden får man lägga upp bilder på personer utan deras tillstånd så länge man inte använder dem för att göra reklam för något. Tar du ett foto på din kompis när hon hoppar sin häst har du alltså alla rättigheter i världen att lägga upp den på din hemsida, sälja till tidningen för att de ska publicera den osv. Men du får inte använda den i en reklambild för ridbyxor utan att fråga henne om lov först.

Sen gäller naturligtvis att bildena man publicerar inte får vara kränkande, precis på samma sätt som man inte får skriva kränkande saker om personer. Men tröskeln för vad som räknas som kränkande på ett foto är ganska hög. Men det är ju en annan sak än ovan.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31