Om BVC:s viktkurvor

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

smulis27

De gamla kurvorna som användes fram till slutet på 90-talet var baserade på en studie gjord på 212 personer födda i Solna 1954.

Källa: Karlberg, P., Taranger, J., Engström, I. et al. (1976). Physical growth from birth to 16 years and longitudinal outcome of the study during the same period. Acta Paediat Scand Suppl 1976; 258:7-76.


Dessa kurvor byttes alltså rätt nyligen ut mot kurvor gjorda på lite fler barn som är födda 1974. 1973 ammades 21% av alla tvåmånadersbebisar, så då kan man själv fundera lite över hur relevanta siffrorna verkligen är idag då amningsfrekvensen på tvåmånadersbebisar ligger på ungeför 96%

Här är en kurva för helammade barn: Viktkurva för helammade barn
Här kan man ladda ned dagens viktkurvor: BVC:s kurvor idag
Här är en länk där WHO jämfört ammade och flaskmatade barn: WHO:s jämförelse
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Jag tycker hela den här viktkurvamanin är fel. Jag vet många föräldrar inklusive mig själv som haft ont i magen varje gång de gått till BVC. MInsta lilla avvikelse från deras kurvor och man får en bekymrad blick från sköterskan och en kommentar om att ja, nu följer inte NN kurvan här ordentligt, äter han ordentligt? Eller för de som går upp för mycket, hur mycket äter han och vad? Du kanske ska ge med grönsaker eller nån anna käck kommentar.

Barn är olika, de äter olika mycket, de har olika förutsättningar osv. Visst är det bra att man håller koll så det inte barkar helt åt skogen men man ska ju också tänka efter noga innan man säger nåt. Då är det väl bättre att föra en diskussion om mat i allmänhet, motion och sedan se på barnet, hur det mår istället.

Jag tror inte heller att dessa kurvor är anpassade för hur man lever idag, men jag är glad över att kurvorna från 50-talet försvann, har för mig att de hade mindre spännvidd för vad som är ok.
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Håller helt med!

Det viktiga är ju barnets allmäntillstånd. Denna vikthets i kombination med bvcs ofta dåliga kunskaper om amning blir ofta det som tvingar mammor att sluta tidigare än de vil,l vid minsta amningsproblem eller tvivel, och ger dem dåligt samvete. Samtidigt är informationen om flaskmatning och bröstmjölksersättning samt stödet till dem som av någon anledning inte vill eller kan amma under all kritik. Ingen bra ekvation alls...
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Min Ella följer inte någon viktkurva som finns på pappret, men som tur är så går vi hos en jättegullig sköterska på BVC som inte tycker det gör nåt. Nu har vi ju iof inte hunnit gå så många gånger, men under de gångerna vi har gått har vikten fullkomligt skjutit i höjden! Hon vägde 3720g och vid 4 veckor vägde hon 5660g.

Jag låter mig inte bekymras över det. Ella får äta så mycket hon vill ändå. Det skulle inte falla mig in att neka henne nu när hon ju är så liten (till åldern - inte till vikten ;) ).

Och jag tror inte heller att man rättvist kan jämföra dagens barn med barn från 70-talet eftersom ju, precis som Smulis säger, det inte var samma syn på amning då som nu.

// K
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Ska man väga barnen :eek:
Ringde min BVC sköterska häromdagen och meddelade att vi kommit hem från förlossningen. Hon hade samma dag haft mottagningen öppen och var lite orolig för att det skulle gå 2 veckor innan den var öppen igen men hon kunde öppna den extra för vår skull nästa vecka. helt onödigt i min mening vilket jag även talade om för henne. Fick till svar att ja, du nötte iof inte ut tröskeln med förra barnet heller.
Varför denna viktnojja????? Nog kan man väl se om barnet mår bra och växer ändå utan att springa på BVC i tid och otid. Kan föstå dem med 1a barnet. Ett piggt glatt barn som kissar och bajsar och äter samt sover och växer ur sina kläder mår bra även om det inte öljer några larviga kurvor. Mina barn har alltid legat lågt på kurvorna men följer dem på nedre sträcket. Vad ska jag förvänta mig??? Jag 157 min man 175 = gigantiska barn eller?
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Ja precis! Här väger man inte tillnärmelsevis så ofta som i Sverige. Viktor är vägd två gånger sedan födseln och nu är han fem månader!
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Skönt att höra att det finns fler med minibebisar. Min dotter är också liten, betydligt mindre än "normalkurvan". Men hon är ruskigt pigg och vid ganska gott hull, så det verkar väl ok. Tycker ändå inte vikten har varit så hysterisk från BVC's håll. Dom har varit rätt lugna. Men hon vägdes ändå ganska ofta som liten, eftersom dom helst inte ville hon skulle tappa vikt, hon hade så låg födelsevikt. Så fort hon stabiliserade sig fint så har jag slutat springa till BVC. Hon är vägd betydligt mindre än grannens unge som ser ut som en Michelingubbe och äter för sju (väger väl 12 kg som 9 månaders, med hysterisk mamma som springer och väger för hon är rädd att ungen inte äter ordentligt). Irriterad blir jag över förmaningarna (dom få jag får) att se till att min lilla tjej äter ordentligt (hon äter så mycket det går att få i henne), medans ingen säger något om att den ungen stuckit iväg fyra kurvor, det är så bra så.
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Nej det blir så himla dubbelt. Å ena sidan är det så himla bra att amma och man ska vara lyhörda för barnen med fri amning osv, å andra sidan så blir det då ramaskri om man har en liten som inte går upp exakt enligt kurvan hela tiden utan kanske går stegvis med vissa tillväxtperioder då de äter mer och andra då de bara får i sig minimigränsen.

Dessutom ska man främja amning men inte ge de som inte kan amma dåligt samvete osv. Kluvet värre...

Nä skicka BVC sköterskorna på pedagogik och psykologikurser samt lär dem hur man pratar med folk på ett bra sätt istället.
Hmm märks det att jag har taskiga erfarenheter?
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Tobias som nu är 2 år 4 mån (12kg)väger mindre än vad ena arbetskamratens 1 åring gör. jag är så van vid mina små barn att jag tycker att michelinungar nästan är äckliga att se på. Mina tjejer är 9,7 år och väger runt 20 kg. Tänk om jag kunde väga som de gör :angel: tids nog blir även mina barn tunga om gumpen om man ska följa övriga familje traditioner. :smirk:
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Vidar är 3 och växer ur kläderna på längden (mellan 90 och 100 cl nu) men har stått still nåt år på 14 kg såg jag när han testade vår nya våg.

Och?

Han äter oftast mer än jag :eek: av ALLT och rör sig närmast OAVBRUTET. Kan inte gå, måste springa och hoppa.

Vad skulle hinna fastna på en sådan? Det borde inte vara onormalt att hålla sig lite smal i en sån aktiv period ;)

Viktkurvor är ju till för att fånga ett sjukdomstillstånd. En plötslig tillväxt"dipp" kan ju tex innebära en dold tarmsjukdom el. dyl.
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Welsh skrev:
tids nog blir även mina barn tunga om gumpen om man ska följa övriga familje traditioner. :smirk:

:p Det lär nog den här lilla raringen också bli, om hon ska följa mamma och pappas utseende. Men riktigt förnärmad blev jag för en månad sedan ungefär när en kvinna frågade om min (då 11 månader gamla) dotter var 4-5 månader. Det skär i en mammas hjärta ;) . Hon vägde 8,1 kg på sin ettårsdag. Speciellt lång är hon inte heller. Mammas lilla miniunge....

Men jag kan hålla med dig, man är så van med den här tunna ungen som aldrig haft något michelinfett, så när man ska lyfta grannens unge tycker man mest han är lite otäck :D
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

smulis27 skrev:
De gamla kurvorna som användes fram till slutet på 90-talet var baserade på en studie gjord på 212 personer födda i Solna 1954.



Sedan finns det de som är förtvivlade och tycker att det är ngt som inte stämmer eftersom barnet äter som bara den men inte ökar i vikt och därmed ej heller följer viktkurvan. Att bli nonchalerad under flera år trots att flera faktorer tyder på att något är fel är ju inte heller bra.

Viktkurvorna verkar inte uppfylla någon som helst funktion på flera ställen i landet (iallafall om man tar min erfarenhet av detta plus det ni andra skrivit).
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

:mad: :cry:
Nu blir jag lessen på ögat! ;)

Min "lille" pojk hör enligt er mätning då till "michelin"gänget! :love:

Som vid 7 mån vägde 10 100 g :banana:

Det som "stör" mej är alla kläder som antingen stramar som ett korvskinn men är bra i längden eller man få vika flera lager men passar i vidden! :mad:

Sen blir man lite lätt irriterad på alla som kommer med dessa "smeknamn" som michelin, buddha, stoorpojken, sumo mm.

Äcklig, tycker jag är fel ordval för en bebis som är "välväxt".
Ingen som rår för det, varken beben eller föräldrarna...
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Min dotter är 8 månader och väger strax under 11 kg. Hon var minst av alla barn i "föräldragruppen" när hon föddes, men nu är hon störst.
Det ENDA/FÖRSTA vi får höra när vi träffar de andra barnen/föräldrarna är HUR STOOOOR hon är..

Jag håller helt med dig, det är riktigt tröttsamt... :-(
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Det är lika tröttsamt åt andra hållet, min dotter kommer inte väga 11 kg förrän hon är drygt två år gammal, om hon ska fortsätta följa den här kurvan. Alltid får man höra folk fråga hur gammal hon är, och sen säga ojdå, jag trodde hon var fyra månader yngre, med en bekymrad rynka mellan ögonen och tyst fundera om ungen får någon mat övht.
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Men vad umgås ni med för folk :confused:

Mina och Vidars (drygt tre år) vänner konstaterar bara att det är full fart som alltid :D

Ingen har någonsin kommenterat hans vikt (han är smaaal och frisk, äter som en häst och det kommer dröja länge innan han klättrar över 15 kg)
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Växer barnet är det väll lungt. Trött på alla förbannade kurvor.
Jag har aldrig följt dom och ständigt fått höra det (alltid följt mönstret men några snäpp över längd kurvan och några snäpp under på viktkurvan). Nu är det systersonens tur att höra det :(

Dom verkar inte tänka långt heller, om alla i familjen är långa och smala kanske kanske kanske barnen också kommer att se ut så :idea:
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

Nja, det är inte från folk man umgås med dagligen, det är folk som "kikar ner i barnvagnen på stan". Du vet alla tanter som tycker att ungar är så söta.
 
Sv: Om BVC:s viktkurvor

smulis27 skrev:
Här är en kurva för helammade barn: Viktkurva för helammade barn
Här kan man ladda ned dagens viktkurvor: BVC:s kurvor idag
Här är en länk där WHO jämfört ammade och flaskmatade barn: WHO:s jämförelse

Har ni läst krönikan i dagens Metro? Tydligen är det ett vanligt problem med invandrare på BVC. Just viktkurvor och att de skulle vara dåliga föräldrar för att kurvorna inte följs...Vet inte var hon fått statistiken ifrån men stämmer den så är det ju hemskt att barn tas ifrån föräldrarna för att de inte är svenskt "tillväxta"...slopa kurvan!

Själv har jag inte tagit dottern till BVC sedan vi flyttade hem till Sverige men nu är hon i skolan...frisk. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp