Om du fick önska - ridbaneunderlag

doris

Trådstartare
Hej alla.

Vi håller på och anlägger paddock :love:, men har nu fastnat i hur vi skall gå vidare. :confused:

Vi har:

1) Grävt bort gräslagret
2) Dikat
3) Dränerat
4) Lagt markduk mellan lerjorden och 1:a lagret
5) Lagt ut 20 cm bärlager, lager 1, bestående av 0-90 kross

Hur skulle du vilja gå vidare sen? Om du fick önska fritt. Lager 2, 3 och ev 4.

Kan man lägga 10-15 cm stenmjöl direkt på 0-90 kross, eller behövs matta mellan? Bör det vara något lager makadam eller annan blandning med mindre diameter på stenen direkt på 0-90 krosset?
Som topplager, skall det vara grus/stenmjölsblandning?

Banan kommer att användas av ca 2 hästar/dag, och huvudinriktning är hoppning.

Tacksam för svar och synpunkter. :bow:
Mvh Doris
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

ingen som byggt ridbana?
Eller har önskemål om underlag?
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Tråkigt att ingen svarar!

Hur långt har du kommit? Fortfarande fast eller har du bestämt topplager än? Är Mycket nyfiken!

Ligger i precis samma läge själv, men vill lägga sand över stenmjölet också.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Hej alla.

Vi håller på och anlägger paddock :love:, men har nu fastnat i hur vi skall gå vidare. :confused:

Vi har:

1) Grävt bort gräslagret
2) Dikat
3) Dränerat
4) Lagt markduk mellan lerjorden och 1:a lagret
5) Lagt ut 20 cm bärlager, lager 1, bestående av 0-90 kross

Hur skulle du vilja gå vidare sen? Om du fick önska fritt. Lager 2, 3 och ev 4.

Kan man lägga 10-15 cm stenmjöl direkt på 0-90 kross, eller behövs matta mellan? Bör det vara något lager makadam eller annan blandning med mindre diameter på stenen direkt på 0-90 krosset?
Som topplager, skall det vara grus/stenmjölsblandning?

Banan kommer att användas av ca 2 hästar/dag, och huvudinriktning är hoppning.

Tacksam för svar och synpunkter. :bow:
Mvh Doris

Håller oxå på med paddockbygge o vill höra vad bukisarna har för erfarenheter av olika underlag ;)
Har strandsand under så ett rejält grundarbete krävs, men sen då? Topplager som helst håller över vintern :angel:
*Sand/stenmjöl
*Paddex
*Gummiflis (den nya som inte är "miljöfarlig"..)
Eller något helt annat ;)
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Paddex skulle jag satsat på. Det fryser inte på vintern och jag anser det är suveränt om man inte har barfotahästar för det sliter en del, vet förvisso inte hur sand sliter på "nakna" hovar

De banor mm som jag ridit på med paddex har varit mer än bra så länge de är gjorda bra från början
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Vi körde samma steg som ni, men valde sand som topplager. Nu måste vi byta ut topplagret och kommer välja Sjösten. Tror stenhårt på det, så vi gör en chansning och provar när vi ändå skall byta till våren. I ridhuset skulle jag välja något mer med svikt, men Sten får det bli i paddocken.

Hur har ni andra löst kanterna? Att inte stenarna eller gruset skall kana ut?
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

har slagit på plank längst ner på staketet så underlaget hålls på plats. behövs dock bara där det är väldigt branta diken.

ts; jag har paddex och är väldigt nöjd med det, går att rida på året om. men lite av grejen är ju att man kan lägga det direkt på leran och det fungerar bäst så eftersom paddex är så drenerande i sig själv.
om jag vore i din sits, att det bara fattades ett topplager, så skulle jag välja terratex. tycker det verkar väldigt bra och det är så ljust och fint.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Förhåller mig lite skeptisk till paddex, har hört att det kan bli väldigt hårt och att det kräver mycket vatten under sommaren...? Inget som ni upplevt?

Terratex vet jag inte mycket om, snälla dela med er! :bump: Någon som har en prisuppgift på det? Vanlig storlek, 20x40m.

Annars tycker jag att många av de vanliga paddockarna med sandblandning funkar bra, så länge de är ordentligt dränerade...
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Hur gammal är er paddock då? Vad är sjösten, vart får man tag på det och hur mycket kostar det/ton?

Roligt att alla tycker olika, men blir dock svårt att välja:D
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Paddocken blev ett år 1 november i år, problemet är att vi bor på skogsmark men stor sjö i närheten och vi bor på högsta punkten. Paddocken blev då byggd i en sluttning mot sjön. Vi lade ingen bärande kant runt, så vid regniga perioder blir sanden mest liggandes som en tjock välling :/ så vi skall mura upp en kant av leca block och sedan Sten istället. Däremot tycker jag grus känns så hårt.

Sjösten är finare små stenar och dessutom vita :love:
sambons bästa kompis kör Sjösten till företags anläggningar så vi fick ett otroligt bra pris.

Men har för mig vagt att han sa att det annars ligger på 2050:-/ton.
Går säkert att ordna bra pris vid någon lokal leverantör.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

nejdå det blir inte hårt och vi har aldrig behövt att vattna. det regnar på sommaren också... dessutom dammar den mindre än en sandbana!

paddex blir endast hårt om man missköter det och slutar använda banan. den behöver ridas på och sladdas med jämna mellanrum så att det översta laget håller sig "fluffigt".

terratex är tekstilfiber+specialsand. googla!
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

toppen. Jag skall kolla upp terratex.

Men jag undrar fortfarande om det skall vara duk på bärlagret som är 0-90?
(vi har ju duk mellan leran och 0-90 lagret)
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Jösses vad mycket lager!


Vi grävde ur, hittade gamla stenkistor och fick dränera lite. Sen på med paddex. KLART! :D Funkade kanon, blev lite väl torrt på sommaren, men hade å andra sidan aldrig problem med vattensjuk ridbana. :p
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

egentligen vill jag ju ha så få lager som möjligt (=billigare)
Men jag vill ju att banan skall hålla.

Går det att bara slänga ut stenmjöl på det befintliga 0-90 bärlagret och sen toppa med sand så är det toppen. Billigt och bra.

Men jag är orolig att stenmjölet försvinner ner i bärlagret, och att dräneringen inte funkar så bra..

Help
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Gjorde vår ridbana i somras. Det enda vi gjorde var att valde ut en plats efter att höskörden var klar, la på 10 lass grus (minns inte vilken sort) och sen var det klart! Verkligen toppenunderlag och även superbilligt! Jättefin svikt men ändå inte för mjukt:laugh:. Ska dit med några lass sand och sen grus nästa år igen men sen håller det och dräneringen sköter den forna växtligheten;). Superenkelt och perfekt:)
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Vi ska dra igång med vårat paddockbygge i början av nästa vecka.
Har tillsammans med entreprenören kommit fram till vad vi vill ha.
Jag vill absolut inte ha en djup, tung bana då jag tror att det sliter mycket mer på hästarnas ben än en bana som är hårdare.
Vi bygger vår bana på en del av en äng som är ganska "vattnig" med tung lerjord. För våran del blir det att schakta bort matjorden, öppna diken runt om och två dräneringar i själva banan. Sedan lägga markmatta och ca 20 cm 0-90 som bärlager. Detta ska paddas/bultas och sedan ca 10 cm 0-18 som också paddas/bultas. Ovanpå detta ett löst lager, ca 6 cm 6-12.
För att förklara vilket underlag jag önskade mig så sa jag att jag önskar mig samma svikt och bärighet som grusväg som det regnat på i tre dagar :D. Inte så lätt att förklara för icke hästfolk vad man vill ha men jag hoppas och tror att det här ska bli bra. Och som fördel ser jag att iom att jag valt rena grussorter så är det lätt att fylla på mer topplager om det skulle behövas i framtiden om jag upplever att banan skulle bli för hård.
Vi diskuterade stenmjöl men enl entreprenören så var det inget han rekommenderade öht. Enl honom packar det sig ojämnt, löst på vissa ställen och hårt på andra, regnar bort/blir regnfåror och hålor och är väl möjligtvis ett budgetalternativ om inga andra möjligheter finns men inget som han ansåg skulle hålla kvalitet i längden.
Tror också att det är bra att ha ett lager "mellangrus" mellan 0-90 och topplager så att inga bumlingar kryper upp när det är dags att sladda/harva paddocken.
Vi bygger iofs en ren hobbybana för att jag o dottern ska ha möjligthet att träna lite smått och för att ha en belyst plats att hålla igång hästarna på i vintermörkret. Men det går otroligt mycket pengar bara på markarbeten, staket och belysning så då är det väl lika bra om man har möjlighet att lägga ett något bättre underlag som håller ett tag. Fast det vi har valt är ändå ett budgetalternativ.
Har fått ett pristak på 90.000:- inkl moms för detta och då ingår alla markarbeten, markduk, grus och transport. Fruktansvärda summor :devil: men det ska bli så otroligt härligt när det står klart och ekonomiångesten har lagt sig. Har drömt om en paddock i mååååånga år.
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

TACK!!!! för ditt svar.

Det var ju ett sådant här svar jag var ute efter.

Någon som kunde hjälpa mig att resonera vidare efter själva bärlagret.
(för i mitt fall är det ju redan lagt)

Du och jag kommer att göra lika iaf fram tills 0-90 lagret är lagt.
Våran bana är nu vilande under vintern och vi kommer att padda det i vår, sen var ju frågan hur jag skulle fortsätta.

Men jag funderar liksom dig, på att lägga något 0-28 eller 0-38 lager på bärlagret och sedan ha topplagret efter det.

Jag gillar också en grusväg efter ett par dagars regnande. Eller helst på våren när tjälen släpper, snön smälter och solen skiner, det är perfekt underlag!!

Tack för dina synpunkter :bump:
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

Vi har en bana med ca 10cm 0-8mm stenmjöl direkt på leran, funkar hur bra som helst. harvar 3-5cm 1ggr per vecka. Rids ca 4-5h per dag, fyller på stenmjöl vartannat år ett par lass.;)
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

vi har paddex och jag älskar det! var MAX 10 dagar förra året den ej var ridbar, när det regnat och sen fryst på isplättar över hela. helt underbart... och nästan alltid lagom mjukt och bra, dränerear sig självt, är det hårt är det bara harva så är det klart...
 
Sv: Om du fick önska - ridbaneunderlag

vi har paddex och jag älskar det! var MAX 10 dagar förra året den ej var ridbar, när det regnat och sen fryst på isplättar över hela. helt underbart... och nästan alltid lagom mjukt och bra, dränerear sig självt, är det hårt är det bara harva så är det klart...

Trådkapning :angel:

Eftersom jag ser att du inte varit innne i min paddextråd och svarat så ställer jag frågan här. Hur gjorde ni när ni anlade banan och hur lång tid tog det innan materialet hade satt sig? Jag har nämligen en hel del problem med min bana.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 948
Senast: Unafraid
·
S
Hästmänniskan har funderat på hur jag skall göra och kommit fram till: 1. Ta bort matjordslagret 2. Ta bort sand och lägga i en hög så att det...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: search
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp