Bygga liten ridbana på sandmark...

S

Stopek

har funderat på hur jag skall göra och kommit fram till:
1. Ta bort matjordslagret
2. Ta bort sand och lägga i en hög så att det räcker till 15 cm djupt lager.
3. Placerar markduk
4. 7 cm stenmjöl och packa hårt
5. Tillbaka med sanden

Sandmarken är mycket väldränerad av sig själv. Tror ni att det skulle fungera? Stod i instruktioner jag hittat på nätet att man skulle använda vägduk, är det något annat?

Hälsning Maja
 
Sv: Bygga liten ridbana på sandmark...

Tror det blir alldeles utmärkt, men skulle vara försiktig med att lägga på 15 cm sand på en gång.
Om det är ren sand du har som inte binder sig.

Jag vet en del som innan duken lägger singel för att dränera och andra som även lägger dränerning.
 
Sv: Bygga liten ridbana på sandmark...

Eller så provar du att lägga sand el stenmjöl direkt på grässvålen. Vår ridbana är superbra och anlagd på detta billiga sätt. Vi har också sandmark, väldränerad.
Genom att regelbundet släpa den och salta den på sommaren så växer det inte ogräs på den heller.
 
Sv: Bygga liten ridbana på sandmark...

Eller så provar du att lägga sand el stenmjöl direkt på grässvålen. Vår ridbana är superbra och anlagd på detta billiga sätt. Vi har också sandmark, väldränerad.
Genom att regelbundet släpa den och salta den på sommaren så växer det inte ogräs på den heller.

Just nu har hästarna hage där och har grävt en stor härlig sandgrop, precis på vad som kommer att vara spåret. Undrar just om jag fyller den gropen med stenmjöl om det kommer att bli en stenhård del av ridbanan, med ett så tjockt lager stenmjöl istället för sand, med tunt lager stenmjöl. Vad tros?

Är det fler som tror att det fungerar utmärkt att lägga stenmjöl rakt på gräset. Matjordslagret är nog inte mer än 10 cm, sedan kommer sanden. Det kommer inte att bli en vältrafikerad ridbana. Jag har bra tre boxar och inga grannar direkt som kommer vilja rida där.

Hälsning Maja
 
Sv: Bygga liten ridbana på sandmark...

Är själv nyfiken på det då tyvärr ekonomi just nu inte tillåter att bygga ridbana efter alla konstens regler, så billigare förslag mottages tacksant. :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 488
Senast: warg
·
Anläggning Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand. Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden...
Svar
2
· Visningar
1 461
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 764
Senast: mackan
·
Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: Fjordhast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp