Bukefalos 28 år!

Om en häst inte tål hösilage..

Apollo

Trådstartare
..vad är det då i hösilaget den inte tål.
Varför blir de tex lösa i magen av hösilage?
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Oftast beror det helt enkelt på att hösilaget är för blött och därför blir dom dåliga i magen..Lättate sättet att avhjälpa det är att fodra med hö alt halm oxå .
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

VA!! hur kan hästen bli dålig i magen av blött foder???? då skulle den ju inte kunna äta gräs:rofl: :rofl:

Hästens bakteriflora i grovtarmen behöver lång tid på sig att ställa om till ett nytt grovfoder, minst två veckor. Inte alls ovanligt att de blir lösa i magen under denna tid.

Om de är fortsatt lösa i magen, skulla jag föreslå en hygienisk koll av fodret, svampar, bakterier, mögel...
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

anniequarters skrev:
VA!! hur kan hästen bli dålig i magen av blött foder???? då skulle den ju inte kunna äta gräs:rofl: :rofl:

När man släpper ut hästarna på bete på våren så blir dom också lösa i magen.... men som du skriver här nedan så behöver dom tid att väna sig..

Hästens bakteriflora i grovtarmen behöver lång tid på sig att ställa om till ett nytt grovfoder, minst två veckor. Inte alls ovanligt att de blir lösa i magen under denna tid.

Om de är fortsatt lösa i magen, skulla jag föreslå en hygienisk koll av fodret, svampar, bakterier, mögel...
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

en del hästar "tål" det inte då dom lägger på sig en massa vätska och blir "tunga" i kroppen ....har haft såna
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

JEA78: Ja. även bete behöver tillvänjning!

Martha: va, menar du att de inte tål bete, stackars dom!!! har jag aldrig hört, men det är klart att det finns undantag! Har de fått gå i liten rasthage med hö hela sommaren då :cry:
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Nej...men inte gått på bete...en tävlingshäst som blir o se ut som en michelingubbe är inte kul...när dom blir så "tunga" att dom flåsar av minsta lilla.....
Uppbetad gräshage med HÖ istället för ensilage har ingen dött av.
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Har du kunnat få besked vad det beror på? Problem med matsmältningen i övrigt?? Nyfiken...

En kompis släppte sin häst på bete, och den hade inte fått jättemycket grovfoder tidigare:crazy: och den blev supertjock första veckan, sen blev det bättre när han faktiskt insåg att maten skulle räcka läääääääänge och han inte behövda proppa sig full. Och magen anpassade sig till fodret
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Jäsningsprocessen i hösilage gör att fodret blir "surt" vilket kan påverka känsliga hästar. Jämför med att en del människor inte kan dricka kaffe eller äta gröna äpplen eller äta för hårt stekt mat osv utan att få ont i magen.
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Såna problem är det inte, bara hösilaget. När vi började med hö istället formade sig kroppen som den skulle ( anlyserat båda delar så det hade inte med protein/energi värden att göra)
Det kan ju bara vara så enkelt...även människor tål olika saker olika bra....
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

*kl och utan vettig tillförsel*

Min quarterkorsning är jättebra i magen på sommaren när han äter gräs men tål absolut inte att äta ensilage, då rinner det ur honom i andra änden, trots lång tillvänjnngsperiod och kompleterande hö..
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

kan ju vara nåt i konserveringsprocessen som den inte tål. Jag är inte så haj på vad som händer under den perioden
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Cecilia Mûller, Ensilage till hästar, 2001:
Utfodring med ensilage innebar i
flera fall problem med lös mage. När
detta samband studerades närmare
visade det sig att problemet i de flesta
fall uppstått i samband med för
hastiga foderbyten eller för liten
ensilagegiva.

Ja, jag förstår att det finns enstaka hästar vars mage inte funkar. Men det som är intressant är: varför?
Har fortfarande svårt att se att detta skulle bero på vattenhalten. Att fodret skulle vara surt för hästens mage förstår jag inte heller. PH i magsäcken är 2,5-5 (Hästens biologi, utfodring och avel), pH i ensilage 4-5 (sva) Är det för surt för grovtarmen?

Vad kan det då bero på, att ensilage är skördat för tidigt (för litet fiberinnehåll) eller att inte är hygieniskt?

Någon som VET?
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Min häst var lös i magen nästan hela förra året, då var hösilaget väldigt blött, och urusla värden
Vi gjorde allt, han stog blandat hö-hösilage, han stog på bara hö, han åt mag-tarmbalans, vi tog bort betforen, inte allt på samma gång och under långa perioder. Halm äter han inte.

Under betet så har han varit hyfsat fin i magen och han har haft en låååång invänjningstid på hösilage. Jag har lååång invänjning på allt jag ger nytt.
I år är hösilaget väldigt torrt 64 %, och kanon bra värden

Så jag lutar åt att det inte är att fodret är "blött".
Det är tredje året han äter hösilage första året så märktes ingenting.

Nu ska vi lämna in ett vattenprov och påbörja en utredning för att lokalisera problemet.
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Hoppas att det ordnar sig!!
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

det är ju ganska ointressant...om 2% av alla hästar inte tål det av en eller annan anledning så får man väl vara nöjd så...säkert är det av olika anledningar även där....
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

japp, om det nu är så att 2% av hästarna inte tål det, men plötsligt har det blivit en "sanning" att ensilage eller hösilage kan man inte ge hästar för det är för blött?? fast det förmodligen oftast är ett bättre foder ur närings- och hygiensynpunkt.
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

En gissning är att det kan bero på variationer mellan balarna. Ska man vara noga är ju faktiskt varje ensilagebal ett nytt "parti" foder trots att det har samma näringsvärde. Det skiljer oftast lite mellan två balar från samma fält, pressat samma dag, när det gäller hur de har fermenterats. För hästar med extremt känsliga magar skulle detta kunna vara tillräckligt för att de inte ska klara den omställning det blir mellan balarna. Det är dock ingen som VET med säkerhet vad det kan bero på utan det är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

David
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

bra, då är jag nöjd, ingen som vet.
dessa extremt känsliga hästarna, är de många? Och kan man få dem mindre känsliga, t ex med betfiber eller så?
Eller det vet ingen heller???
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

VA!! hur kan hästen bli dålig i magen av blött foder???? då skulle den ju inte kunna äta gräs
Blött gräs är inte samma sak som väldigt blött hösilage. precis som någon annan skrev i tråden så har det med jäsningsprocesen att göra .Och ordningen kan återställas genom att ge annat strå foder att kompletera med.

Ger man ett blött hösilage kan hästen oxå känna sig mätt utan att den ätit tillräckligt vilket resulterar i att den inte få i sig nog med stråfoder .
vilket i sin tur ger mag och tarm problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
494
Senast: Lejd
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
570
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp