Bukefalos 28 år!

Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

TinyWiny

Trådstartare
Om en hanhund inte får komma/para sig två gånger per år så ska de kastreras.
Detta för att annars blir hunden sexuellt frustrerad och ohanterbar och börjar jucka på allt och alla.

Jag trodde inte mina öron, jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så och ändå har jag bara haft hanhundar.

Så passa på att halshugg mej nu för min okunskap.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

de enda hundar jag har sett jucka har varit hundar av mindre modell. Vi har bara haft hundar av modell större,endast hanhundar och de har aldrig parat,och inte heller juckat på allt och alla...

nja, jag röstar på myt!
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

kl

nemen? det tror inte jag på, Har en okasterad hanhund på 6år han har aldrig haft konstigt beteende eller juckat på något under alla 6år. Min tik löpte nu och han bodde hos min mor o far så länge då, Men nu när hon slutat så är han lika lugn som vanligt. Han är en Drever/tax.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Ja totalt ohanterliga.... De rymmer hemifrån och står och juckar mot telefonstolpar, busskurer, tantben - ja allt! :angel: När man är ute och går får man ha med sig fyspray för att alls kunna wärja sig mot dessa aw testosteron skogstokiga karl-hundar...






Bullshit!! :p
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

de enda hundar jag har sett jucka har varit hundar av mindre modell. Vi har bara haft hundar av modell större,endast hanhundar och de har aldrig parat,och inte heller juckat på allt och alla...

nja, jag röstar på myt!

Nja, har nog sett både stora och små hundar jucka på allt och alla. Jag som bor i ett "tikbälte" får besök av alla möjliga sorter under löp. Taxar, schäfer, golden och senast en dalmatiner:) Och jag har även fått ändra uppfattning efter att ha haft hanar med "normal" drift (lite okoncentrerade vid löp och matvägran) till att som nu ha min första kastrerade hane som innan ha varit en galning vid löp. (Blev kastrering när det slutade med att han hoppade genom ett STÄNGT fönster för att komma till). Som tur var inga större skärskador men det övertygade mig om att vissa hanar är bättre kasterade...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Näe, det stänmmer knappast.
Jag skulle säga att det snarare är tvärtom, hanar som någongång har fått para har också fått upp ögonen för det - inte att de blir ohanterbara och juckande utan att de är mer intresserade och på.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Tack alla för era svar:bow:

Jag såg ut så här:eek: när personen kläckte ur sig detta och menade att jag kunde ju inte veta om min gammelman som blev 12,5 år var sexuellt frustrerad fast han var harmonin själv och att min lille absolut var sexuellt frustrerad (detta eftersom han blev stressad när han träffade hennes son första gången, barnet ställde sig och viftade med armarna och skrek och min lille som blev hårt ansatt av barn innan jag köpte honom blev ju jätterädd)

Att min lille gjorde juckande rörelser mot gammelmannen när han försökte klättra i rang när den gammle började tackla av var absolut inget tecken på att han försökte ta över utan bara ett solklart exempel på att han var sexuellt frustrerad och behövde para sig två gånger om året.

Hon skulle därför skaffa sig en tik...
Jag frågade då om inte tiken också borde bli sexuellt frustrerad om hon inte fick para sig men det skulle hennes få göra så det skulle hon inte behöva bli:angel:

Behöver jag säga att det är hennes första hund?
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Hon skulle därför skaffa sig en tik...
Jag frågade då om inte tiken också borde bli sexuellt frustrerad om hon inte fick para sig men det skulle hennes få göra så det skulle hon inte behöva bli:angel:

Ska hon para den stackars tiken två gånger om året för att den inte ska bli sexuellt frustrerad? Ja då är hon ju en redig och rättvis hundvän med tanke på alla valpar hon ger liv åt som ska ha bra och fina hem :crazy:
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Det juckande som hanhundar håller på med har ingenting med sexuell frustration att göra utan är ett dominansbeteende som hos vissa individer kan upplevas som jobbigt. Det är vanligt att unga hundar av båda könen "juckar" emot allt och alla. När hundar juckar på varandra visar de alltså vem som är högst i rang. Att para en hanhund gör att han kommer att stiga i rang och bli mer dominant. Det behöver ju inte betyda problem men det kan göra då det finns en viss risk att han blir mer aggresiv emot andra hanar. En hund som inte parar lider inte alls, i vilt tillstånd skulle bara den starkaste hanen (alfahanen) i flocken få para iallafall.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Ska hon para den stackars tiken två gånger om året för att den inte ska bli sexuellt frustrerad? Ja då är hon ju en redig och rättvis hundvän med tanke på alla valpar hon ger liv åt som ska ha bra och fina hem :crazy:

Nja, hon försökte ju prata bort det först eftersom det ju egentligen enligt henne bara gällde hanhundar medans jag då var så :devil: elak att jag menade att en tik borde väl bli lika frustrerad hon som en hane skulle bli och det var då hon sa att hon skulle låta tiken para sig.
I ärlighetens namn så tror jag inte hon har tänkt riktigt utan blandat ihop att tiken löper två gånger per år med att hanen behöver para sig två gånger per år eftersom det annars spänner på den stackars hanen:D

Det låter som killen i tonåren som måste ha sex för at inte bli sjuk:rofl: alltså att en kille som får stånd men inte får komma skulle bli sjuk var en ständigt gående skröna som alla killar ville att man skulle tro på när jag var i tonåren:angel:

Det är helt underbart med människor som kan allt eller hur och just sådana här saker klämmer hon ur sig med jämna mellanrum, helst om sådant hon inte har en aning om.
Men alla har ju rätt till sin åsikt.
Enligt mej har en hund som juckar på allt och alla fått en dålig uppfostran, den har inte fått lära sig hur den ska bete sig.

Det lustiga var att när jag sa att jag kan ta överallt på min lille och även på ädlare delar när jag badar honom utan att han börjar jucka så svarar hon att , -ja men du är ju en människa, hm ja jo men du sa ju tidigare att han skulle börja jucka på allt och alla eftersom han är sexuellt frustrerad:confused:

Nåväl, lite kul var det ju iallafall såhär på lördags kvällen;)

Men jag är faktiskt lite orolig för hur det ska gå med hennes framtida hund:crazy:, jag hoppas att hon tänker om och lämnar återbud.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Det juckande som hanhundar håller på med har ingenting med sexuell frustration att göra utan är ett dominansbeteende som hos vissa individer kan upplevas som jobbigt. Det är vanligt att unga hundar av båda könen "juckar" emot allt och alla. När hundar juckar på varandra visar de alltså vem som är högst i rang. Att para en hanhund gör att han kommer att stiga i rang och bli mer dominant. Det behöver ju inte betyda problem men det kan göra då det finns en viss risk att han blir mer aggresiv emot andra hanar. En hund som inte parar lider inte alls, i vilt tillstånd skulle bara den starkaste hanen (alfahanen) i flocken få para iallafall.

Just det här försökte jag förklara för henne.
Dels att det finns en orsak till att tiken ofta blir skendräktig, för att hon ska kunna ta hand om valparna om alfahonan dör, och dels att det bara är alfahonan och alfahanen som får para sig.
Hon menade att de andra hundarna parar sig i smyg:D annars menade hon att flocken skulle dö ut när alfahannen dog.
Jag försökte förklara att när alfahannen börjar tackla av så stöts han bort från sin plats i flocken och att en ny alfahanne tar över, precis som min lille försökte göra när min gammelman började tackla av.
Men så var det inte alls för i naturen ger sig djuret iväg...jag sa att ja, när de är redo att dö, men det är långt tidigare som deras maktposition tas ifrån dem.
Hon menade att det var ett onormalt beteende av min lille hund att försöka ta över när den gammle blev sjuk eftersom det inte är så det går till i naturen, för hon menade att i naturen tar de hand om de sjuka och gamla...

Då bytte jag samtalsämne innan jag sa något dumt.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Din kompis är med all sannolikhet en Cesar Millan fan.....han påstår nämligen att hanar ska para sig två ggr per år, annars ska de kastreras.

Precis som de flesta av er som skrivit i tråden anser jag att det är skitsnack!
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Din kompis är med all sannolikhet en Cesar Millan fan.....han påstår nämligen att hanar ska para sig två ggr per år, annars ska de kastreras.

Precis som de flesta av er som skrivit i tråden anser jag att det är skitsnack!

Det hoppas jag verkligen att hon inte är för hennes, eller iallafall snart hennes hunds skull:(

Jag hoppas verkligen att hon insåg hur dumt hon resonerade när vi pratade om det och att hon inte tror på vad han säger:crazy: för då tycker jag verkligen synd om den lilla valpen.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Var och en blir salig på sin tro - är det inte så man säger ?
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Förmodligen är det samma typ av människor som påstår något sådant som annonserar efter flick-/pojkvänner till sina hundar på Blocket :crazy:.
 
Sv: Om en han hund inte får para sig blir den knäpp???

Enligt mej har en hund som juckar på allt och alla fått en dålig uppfostran, den har inte fått lära sig hur den ska bete sig.

Precis. Det kan vara så att hunden självbelönar sig, är stressad, frustrerad eller som du sa, inte har fått lära sig att man inte gör vad som helst hur som helst, och därmed juckar den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 590
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 467
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 051
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp