Om fjordingar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare TCJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 208

TCJ

Trådstartare
Hur stora brukar de vara?
Klarar de en ryttare på 177cm och ca 70-75kg utan problem?

Jag har ridit en fjording i hela mitt liv å han var 135cm, finns de större? :D

// Johanna som är van vid Nordisar och Haflingers men älskar alla kallblod :D :love:

Fjordingar klarar lätt en vuxen karl (dvs. runt 80kg) Om jag är helt ute och cyklar så kan ni rätta mig :)

Men 70kg är absolut inga problem.

Dom kan bli upp till 150cm.

jag hade ju en fjord på delfoder innan jag flyttade.
över 3 år hade jag honom och det var aldrig några problem med längd o vikt.

hästen är ca 145, o jag är ca 175 o har som mest vägt en hel del kg mer än 70-75. :crazy:

enda som var jobbigt när när man red barbacka i skogen o behövde dra upp benen för att inte fötterna skulle fastna i stubbar o snår! :D

jag tror mer på att din längd kan bli till problem.
ett kallblod på ca 1,50 passar nog bättre :)

Jag är också 177 cm och rider en fjording på 143 cm.
Det går utmärkt. De är ju lite bredare över ryggen.
Vikten är inget problem.

Det kan jag tänka mej! :eek: :love:

Jag tycker de är så fruktansvärt fina hästar.
Spec med långa manar! :love:

En fjording är viktbärande och kan bära tyngre människor. Normal strl på en fjording är mellan 135-145 ibland uppåt 150-155 t o m.

Jag har själv ett fjordsto på ca 140 cm, och hon har då burit människor över 100 kg flera gånger utan problem.
Dom är starka å tåliga dessa underbara fjordingar :love:

jag red "lizans" fjörd innan jag flyttade och jag e till och med nåra cm längre än henne..
men eftersom fjörden är en grov häst så finns d plats för våra långa ben så vi inte ser långa ut... ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 202
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 496
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka