Bukefalos 28 år!

Om grannen sinar ens brunn...?

iNHALE

Trådstartare
Bakom vårt hus ligger en åker som tillhör grannbonden. Den har varit rätt blöt i mitten så nu håller de på och dränerar den. Vi har en ganska grund dricksvattenbrunn (ca 5 meter djup till bottnen, över 100 år gammal) som är vår enda källa till dricksvatten, det finns inget kommunalt vatten hit ännu. Nu tror jag det är ganska osannolikt eftersom det är ett par hundra meter mellan vårt hus och området de ska dränera, men om vi leker med tanken att de dränerar på ett sätt som gör att vår brunn sinar så vi står utan vatten permanent, vad händer då? Man får ju såklart slå en ny borra på ett annat ställe på tomten och försöka hitta vatten där, men det kostar en rejäl slant att öppna en ny brunn. Kan grannen bli betalningsskyldig på något sätt om h*n orsakar att intilliggande fastighets brunn sinar genom sitt eget dräneringsarbete?

Detta är som sagt en mer hypotetisk frågeställning. Risken att deras dräneringsarbete 200 meter ut på åkern skulle sina vår brunn är nog tämligen liten.
 
Har den funnits i 100 år så lär de har dränerat där tidigare också. Var dikerna igenväxta/små innan? Är nog mer en fråga om hur vädret utvecklar sig. Mer torka, oregelbunden nederbörd. Hur vintrarna blir.
 
Upplys grannen om er brunn och gör en inmätning innan de börjar sina arbeten och sedan några uppföljande efteråt, för att kunna ha lite koll. Men det låter som att det är väldigt liten risk att arbetena på åkern (där de ytliga jordlagren tydligen är så pass "täta" att vattnet inte rinner ned i marken av sig självt där) kommer påverka tillrinningen till er brunn.

Hade de borrat och pumpat vatten för att torrlägga hade jag varit oroligare, för det skapar en avsänkningstratt mot deras pump och drar vatten dit istället för till er brunn. Men en vanlig dränering för så ytligt vatten borde vara helt lugnt :)
 
Precis detta jag var ute efter! Tack.

Förstår att det är just såna svar du vill ha, men jag skulle inte vara så säker på att du får rätt i någon instans om vattenståndet sjunker i er brunn efter en normal dikning såpass långt från brunnen. Tvärtom, så är jag helt säker på att det blir extremt svårt för dig att bevisa att det är den dikningen och inget annat som orsakat minskat flöde till en såpass grund brunn som ligger relativt långt från dikningen.

För bevisas att det är så, är ett måste för att få någon form av ersättning. Det räcker inte med att påstå att det blivit sämre efter dikning,
 
Förstår att det är just såna svar du vill ha, men jag skulle inte vara så säker på att du får rätt i någon instans om vattenståndet sjunker i er brunn efter en normal dikning såpass långt från brunnen. Tvärtom, så är jag helt säker på att det blir extremt svårt för dig att bevisa att det är den dikningen och inget annat som orsakat minskat flöde till en såpass grund brunn som ligger relativt långt från dikningen.

För bevisas att det är så, är ett måste för att få någon form av ersättning. Det räcker inte med att påstå att det blivit sämre efter dikning,
Nä nu tror jag inte att dikningen kommer påverka oss det minsta utan det var mest en hypotetisk fråga som slog mig när jag började fundera på saken. Men vi har mätt vattennivån i brunnen en gång i veckan i ca ett års tid så vi har rätt bra koll på hur nivåerna rör sig. Förra sommaren så kollapsade en grundvattenåder och slammade igen brunnen med lera och sand så vi var tvungna att suga den med sugbil och byta alla ledningar mellan brunnen och pumpen då dom var helt igensatta. I samband med det så sinade brunnen såklart iom torkan så vi har stenkoll på den sen dess.
 
1. Kolla (hos Länsstyrelsen) vad som gäller på platsen angående markavvattning och om det grannen gör räknas som markavvattning.

Markavvattning kräver tillstånd (hos domstolen) och är även generellt förbjudet i stora delar av Sverige. Då behövs även dispens mot förbudet.

Obs jag säger inte att det grannen gör är markavvattning, alla åtgärder är inte det.

2. Kolla upp (även det hos Länsstyrelsen, finns öppen GIS-data) om området ingår i ett markavvattningsföretag/torrläggningsföretag. Då är det i så fall reglerat hur området ska avvattnas, vilka flöden som får släppas ut osv. Det ska företaget följa. Observera att ”företag” i det här fallet inte har med näringslivet att göra. En markavvattningsföretag är mer som en vägförening fast för avvattning.
 
1. Kolla (hos Länsstyrelsen) vad som gäller på platsen angående markavvattning och om det grannen gör räknas som markavvattning.

Markavvattning kräver tillstånd (hos domstolen) och är även generellt förbjudet i stora delar av Sverige. Då behövs även dispens mot förbudet.
Jag förstod det som att det åkermark som täckdikas och då behövs normalt inget tillstånd.
 
Utan att ha pratat med bonden så misstänker jag att dom helt enkelt byter ut den gamla dräneringen mot en ny. Där finns en befintlig brunn på åkern redan och troligen är väl denna igensatt och förbrukad och då väljer man att göra om jobbet. Just nu står de med en tank och suger upp ur den gamla dräneringsbunnen och det ligger bitar av gammal slang längs med diket de grävt från brunnen till åkerkanten. Vattennivån i vår brunn har sjunkit med 10 cm sen vi mätte förra veckan och tar man i beräkning att grundvattennivån fortfarande är ganska låg sedan förra sommaren och tillrinningen därmed också sämre än "normalt" i kombination med att vi både kört disk- och tvättmaskin, vattnat i trädgården och duschat lite för mycket de senaste dagarna så har deras grävande än så länge inte påverkat.
 
Ja alltså jag menade inte att jag trodde att det grannen gjorde var otillåtet. Det var menat som tips på saker @iNHALE kunde kolla upp OM det sen visar sig att brunnen sinat. Vilka möjligheter som eventuellt skulle kunna finnas.
Jag gjorde en komplettering till det du skrev. Det kan vara bra att veta att vanlig täckdikning av åkermark är undantagen från regeln om krav på tillstånd vid vattenverksamhet.
 
Nära vårt lantställe dikades det ur en torvmosse, vilket gav sådana konsekvenser. Inget vi kunnat göra något åt, fick förslag att djupborra brunn vilket ine är aktuellt.
 
Nära vårt lantställe dikades det ur en torvmosse, vilket gav sådana konsekvenser. Inget vi kunnat göra något åt, fick förslag att djupborra brunn vilket ine är aktuellt.
Men det är ett annat läge.
I TS fall är det diken som redan finns men som nu rensas. Med andra ord ytvatten.

En utdikning av en mosse är en mer genomgripande åtgärd. En våtmark som avskaffas påverkar även grundvatten. Det är därför man på en del håll i landet ser över möjligheterna att återskapa våtmarker som tidigare dikats ut.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp