Om hörapparater i glasögonen - någon som har?

Bukefalos 30 år!

Rie

Trådstartare
Svärmor har ett elände med sina hörapparater. Hon tappar dem ofta då hon inte känner av dem så bra. Det är ett förfärligt letande, vilket försvåras eftersom hon ser dåligt. Hon bor 25 mil bort så vi kan inte hjälpa henne att leta.
Någon föreslog för mig att hon skulle skaffa glasögon med hörapparater.
Någon som har sådant eller vet någon som har och hur det går?

Svärmor har ett elände med sina hörapparater. Hon tappar dem ofta då hon inte känner av dem så bra. Det är ett förfärligt letande, vilket försvåras eftersom hon ser dåligt. Hon bor 25 mil bort så vi kan inte hjälpa henne att leta.
Någon föreslog för mig att hon skulle skaffa glasögon med hörapparater.
Någon som har sådant eller vet någon som har och hur det går?
Jag jobbar som audionom och har kanske lite annan synvinkel än en användare.
Dom är inte hörapparater utan en förstärkare. Dom ställs inte in efter ett riktigt audiogram.
Hör man dåligt kommer dom inte räcka till utan fungerar bäst för någon med mindre besvär med hörseln.
Man måste också tänka på att mikrofonerna sitter frampå så man måste ha ljudkälla framför sig annars hjälper dom inte, eller vrida sig om någon pratar på sidan om eller bakom en.

Man ska också väga in att om dom går sönder blir man av med både syn och hörselhjälpmedlet.
Och dom är dyra! Bågarna kostar ca 12000kr och så tillkommer ju glasen.

Jag jobbar som audionom och har kanske lite annan synvinkel än en användare.
Dom är inte hörapparater utan en förstärkare. Dom ställs inte in efter ett riktigt audiogram.
Hör man dåligt kommer dom inte räcka till utan fungerar bäst för någon med mindre besvär med hörseln.
Man måste också tänka på att mikrofonerna sitter frampå så man måste ha ljudkälla framför sig annars hjälper dom inte, eller vrida sig om någon pratar på sidan om eller bakom en.

Man ska också väga in att om dom går sönder blir man av med både syn och hörselhjälpmedlet.
Och dom är dyra! Bågarna kostar ca 12000kr och så tillkommer ju glasen.
Tack så mycket för för info. Då hjälper de inte min 88åriga svärmor. Hon får fortsätta att leta sina hörapparater.

Har dålig koll på hörapparater, men de har väl blivit rätt små numera. Kan det gå att få en större "gammaldags" modell? Som kanske känns mer att den sitter på och som är lättare att se när man letar efter den.

Tack så mycket för för info. Då hjälper de inte min 88åriga svärmor. Hon får fortsätta att leta sina hörapparater.
Hon vägrar hemtjänst, fastän hon skulle behöva det i städning. Hon är helt slut efter att ha städat.
Hjälper kanske inte heller när hörapparaten är borttappad annanstans än i hemmet.

Skulle det gå att fästa något tunt snöre i dem så att de bara hänger runt halsen om de tappas? Vet inte om man kan trä ett igenom någonstans eller kanske använda en liten mängd superlim.

Dagens hörapparater ska inte synas och det verkar vara högsta prioritet. Att de inte fungerar för användaren verkar kvitta. Jag har haft hörapparater sedan stenåldern och ratar helt dessa fullkomligt värdelösa domer som alla ska ha nu. Jag har fortfarande hela gjutna insatser precis som jag alltid har haft. Problemet med tappade hörapparater minskar såklart radikalt om de inte ramlar ur så snart man rör sig. Så mitt råd är att hon ska kräva av sin audionom att hon får ordentliga insatser gjutna efter hennes öron. Då slipper hon tappa dem och dessutom kommer hon att höra bättre. Domer är djävulens påfund. Jag kan verkligen inte förstå hur en yrkeskår som är så viktig och så duktiga går med på att ge sina patienter sådant skräp.

• Gilla
Reactions: Rie
Dagens hörapparater ska inte synas och det verkar vara högsta prioritet. Att de inte fungerar för användaren verkar kvitta. Jag har haft hörapparater sedan stenåldern och ratar helt dessa fullkomligt värdelösa domer som alla ska ha nu. Jag har fortfarande hela gjutna insatser precis som jag alltid har haft. Problemet med tappade hörapparater minskar såklart radikalt om de inte ramlar ur så snart man rör sig. Så mitt råd är att hon ska kräva av sin audionom att hon får ordentliga insatser gjutna efter hennes öron. Då slipper hon tappa dem och dessutom kommer hon att höra bättre. Domer är djävulens påfund. Jag kan verkligen inte förstå hur en yrkeskår som är så viktig och så duktiga går med på att ge sina patienter sådant skräp.
Hon är dessutom darrhänt så att hålla på med dem är lite pillrigt.
Hörapparaten har i alla fall hittats nu, så nu har hon till båda öronen. Ett tag i alla fall.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur