Öm i hovarna

Oxxx

Trådstartare
Hovis var ute igår, och vi bestämmde att skorna skulle tas av, så hovis bara verkade. Det var på morgonen. Senare på kvällen åkte jag ut igen och då var hästen jätteöm i hovarna. Det kan jag förstå, men jag undrar, hur länge ska jag vänta med att ringa hovslagaren om hästen fortsätter ömma?
Hästen har tidigare gått med skor på alla fyra i ca 2 år (om man bortser från tappskor). Hade i feb. fått en remiss till en vet. klinik (scint)för att det var något fel med ryggen, hästen hade då skor på alla fyra. Ska om några veckor vidare till Strömsholm och kolla upp det (fast då mer hur hästen rör sej osv), kan det göra någon skillnad om han går barfota då, eller kan det bli olika resultat för att hästen gick med skor då och inte nu (lite snurrigt hoppas att ni fattar)?

:bow: :bow:

Sv: Öm i hovarna

Hästen kan komma att vara ömfotad i flera veckor om det vill sig till. Ömfothet får du räkna med..

Ja, du kan få ett missvisande resultat på Sholm eftersom hästen kan vara ömfotad då och verka oren pga det.

JAG skulle slå på skorna igen NU, och inte sko av förrän hästen är färdigutredd.

Min unghäst fick skorna dragna efter en skoperiod (observera, en enda skoperiod) i vintras. Hon var mitt i en pågående hältutredning. på ÅB fick vi dock konstatera att det inte gick att bedömma hur mycket som var hovömhet och hur mycket som var hälta, och om den nya reaktionen som dykt upp i kotan VF var från skoavtagningen eller ej, och då föll det att bedömma den gamla hältan på HB var det som var 'kvar' av den efter behandling, eller om det var för att hon var halt VF.

Så det hela slutade med en (svindyr) påslagning av skor fram på kliniken, och hem och vänta och se.

En gång drog vi skorna på valacken inför ett klinikbesök eftersom de med största sannolikhet skulle vilja röntga hoven och då skulle de iaf dra skon. DET slutade med att hovis expressutryckte samma morgon jag skulle till klinik och slog på skor innan jag åkte, eftersom han var hovöm och det hade omöjliggjort en rättvis klinikbedömning.

Så i ditt fall, med en pågående klinikutredning är MITT råd att - på med skorna NU!

Och som sagt, min unghäst fick en kotledsreaktion när hon skoddes av..

Mitt sto blev av med skorna för tre veckor sen och första veckan var hon rejält hovöm på hårt underlag och lite även på mjukt. Efter en vecka till är det bara efter längre tid på hårt underlag som hon reagerar och jag har därför bedömt det som att hon kommer att gå att ha barfota, iaf över sommaren.

MEN!... hon har varit barfota större delen av sitt liv och hon är sju år i år. När vi drog av skorna hade hon bara varit skodd två skoperioder och har ingen hälteproblematik inblandad heller, så det KAN ju inverka det också?

/JES

Tack alla för hjälpen, hovslagaren kommer redan på måndag och slår på skorna igen.
Kan säga att hans ömhet bara har blivit värre, så barfota är nog ingenting för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 286
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 411
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden