Om inga betalsystem fungerar hur länge klarar du dig utan digitala betalningsmedel och utan att kunna ta ut kontanter?

Fast jag har läst om många här på forumet bara som påstår att de inte får hämta ut förrän medicinen i princip är slut hemma.
Men eller hur?!
Min mamma skulle åka till Spanien i december och vara borta i 4 veckor. Hon fick verkligen argumentera för att få med sig sina mediciner. Jag förstår inte vad de tror att folk ska göra? Flyga hem från en resa för att hämta ut medicinerna? Så djävla svårt ska det väl inte vara i ett civiliserat land kan man tycka.
 
Fast jag har läst om många här på forumet bara som påstår att de inte får hämta ut förrän medicinen i princip är slut hemma.

Finns säkert mediciner med snäv förskrivning som standard och lika säkert finns det en del patienter som får snäv förskrivning.
 
Frågeställning är intressant men svaren gör mig smått förbryllad.

Samhällsviktiga funktioner har kontinuitetshanteringsplaner för liknande händelser, vilket innebär att det kan bli avbrott men att det finns resurser och kompetenser för att antingen återupprätta funktionerna eller upprätta tillfälliga alternativ vid långvariga störningar och avbrott. Betalsystem anses självklart vara en samhällsviktig funktion.

Självklart kan det fortfarande vara så att Sverige angrips och samhällsviktiga funktioner slås ut, men har man som privatperson beredskap för att klara sig 1-2 veckor så kommer alternativ att ha etablerats eller nödresurser satts in. När folk börjar prata om att odla och ha mat för månader så antar jag att ni utgår från en total samhällskollaps och då har vi nog betydligt större problem än att kassan på ICA inte fungerar som den ska...
 
Har lite pengar hemma och om jag tänker efter kring vad jag har i mat/hygien/medicinväg och vad jag skulle kunna köpa med de kontanterna jag har skulle jag lätt kunna leva vidare som att inget hänt i en månad.
Hade jag snålat mer med maten och hur jag äter hade jag klarat mig längre... 2-3 månader, kanske mer?
 
Frågeställning är intressant men svaren gör mig smått förbryllad.

Samhällsviktiga funktioner har kontinuitetshanteringsplaner för liknande händelser, vilket innebär att det kan bli avbrott men att det finns resurser och kompetenser för att antingen återupprätta funktionerna eller upprätta tillfälliga alternativ vid långvariga störningar och avbrott. Betalsystem anses självklart vara en samhällsviktig funktion.

Självklart kan det fortfarande vara så att Sverige angrips och samhällsviktiga funktioner slås ut, men har man som privatperson beredskap för att klara sig 1-2 veckor så kommer alternativ att ha etablerats eller nödresurser satts in. När folk börjar prata om att odla och ha mat för månader så antar jag att ni utgår från en total samhällskollaps och då har vi nog betydligt större problem än att kassan på ICA inte fungerar som den ska...

Tänk kriget i Ukraina. Hur många veckor skulle Sverige klara av att återställa betalsystemen och ordna folkets matförsöjning om vi vore under ständig fysisk och digital attack?

Sverige har ett känsligt samhälle, vilket även MSB har konstaterat. Och ett långt land. Och inga matberedskapslager.

Och jag som norrlänning har det i generna så att säga, gång på gång blir vi häruppe åsidosatta/dåligt hjälpta/stjälpta under kriser. Mina förfäder överlevde storsvagåren, det är därför jag står här idag.

Många "infödingar" jag känner häruppe som har kvar/tillgång till mark har satt igång med bla potatisodling på ett sätt som inte synts sen 90-talskrisen... Tuffa tider, bäst att förbereda sig på att klara sig själv.
 
De enda pengar jag har hemma är nog norska och euro som blivit över från resor. Kanske kan ligga lite småmynt och en tjuga någonstans också om jag letar. Cash är verkligen inte king hos mig.
Däremot har vi mat hemma så vi klarar oss troligen i en smärre evighet, även om det skulle bli lite tradigt tillslut utan att kunna köpa mer typ grädde och cf eller så. Men kött, pasta och ris finns det gott av. Hundarnas mat räcker i typ 6 månader tror jag. Katterna har nog inte lika länge, men de får väl fixa sin egen mat!
 
Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst en månad, kanske vid en cyberattack. Du kan bara betala allt du ska köpa med kontanter hur länge klarar du dig? Växeln börjar också sina hos affärer, apotek o.s.v. och du kan inte beställa något via nätet då du inte kan betala för dina varor där. Möjligtvis mot faktura men säg att inga kreditupplysningar kan göras så företagen är rätt motsträviga till att låta folk betala mot faktura. Dessutom är det ingen som vet när de faktiskt kan få betalt för en faktura.

Den här frågan har jag gått och funderat på .Jag undrar hur många som har preppat med iallafall en del kontanter hemma, hur länge folk skulle klara sig. Själva har vi en summa kontanter hemma som jag skulle försöka se till att investera klokt i till exempel mycket billiga konserver om det blir långvarigt och dessutom försöka spara så mycket som möjligt och satsa på billiga matvaror som går att förvara i frysen. Sen börjar vi ju inte heller från noll såklart men vi har inga möjligheter att på något vis fixa vår egen mat på så sätt som odla eller liknande. Men efter en månad tror jag det blir börjar bli kärvt särskilt om vi måste göra ett större inköp av mediciner under den här perioden. Då vi båda är kroniska sjuka med livsviktiga mediciner.
0,5 dagar. Men jag tänker att jag vet inte om jag vill ha 15 000 liggandes i en byrålåda heller direkt och hade jag det skulle jag bara kunnat betala hyran. Men jo ett par tusen hade kanske varit bra.
 
Numera så rekommenderar socialstyrelsen en månads beredskap gällande läkemedel. Dvs en månad som allra lägst - när man har en månads förbrukning kvar så hämtar man ut mer.
Det går att åstadkomma i de flesta fall, även om man omfattas av högkostnadsskydd. Jag föredrar att ha mer lager hemma, men har heller inte restriktioner gällande när jag kan hämta ut läkemedel (även om apotekspersonalen tittade lite snett när jag höjde beredskapen ett snäpp härom året 😆).
Vissa mediciner kan man inte hämta ut mer än en viss mängd i taget av och inte hämta mer om man redan har hemma.
 
Frågeställning är intressant men svaren gör mig smått förbryllad.

Samhällsviktiga funktioner har kontinuitetshanteringsplaner för liknande händelser, vilket innebär att det kan bli avbrott men att det finns resurser och kompetenser för att antingen återupprätta funktionerna eller upprätta tillfälliga alternativ vid långvariga störningar och avbrott. Betalsystem anses självklart vara en samhällsviktig funktion.

Självklart kan det fortfarande vara så att Sverige angrips och samhällsviktiga funktioner slås ut, men har man som privatperson beredskap för att klara sig 1-2 veckor så kommer alternativ att ha etablerats eller nödresurser satts in. När folk börjar prata om att odla och ha mat för månader så antar jag att ni utgår från en total samhällskollaps och då har vi nog betydligt större problem än att kassan på ICA inte fungerar som den ska...
Precis. Närmare bestämt att det spelar ingen roll om jag har kontanter att handla för på ICA, för butiken får ändå inga leveranser längre så de har inga varor. Och växelkassan är inte heller ett problem, för beväpnade banditer har redan varit där och stulit allt som inte var fastskruvat.

Alltså, om hela samhället kollapsar i en månads tid, så har det ju en orsak. Rimligen att samhället brutit samman, och vi är i krig och/eller anarki. Typ att staten har fallit, bebyggelsen är i ruiner, och befolkningen har till största delen flytt och/eller är död.
 
Jag bor mitt i Oregon's jordbruks distrikt. Det finns stora gardar med gardsbutiker och smabonder som saljer pa "farmer's market" i vanliga fall, dit kan man ta sig med cyckel eller att ga. Det ar inte mer an ett par kilometer till de narmaste.
Jag har just nu inte tillrackligt med kontanter, men skulle kunna skrapa ihop 6000-8000 kronor om jag lansade myntburken och gravde fram alla sedlar vi har hemma.
 
Tänk kriget i Ukraina. Hur många veckor skulle Sverige klara av att återställa betalsystemen och ordna folkets matförsöjning om vi vore under ständig fysisk och digital attack?

Sverige har ett känsligt samhälle, vilket även MSB har konstaterat. Och ett långt land. Och inga matberedskapslager.

Och jag som norrlänning har det i generna så att säga, gång på gång blir vi häruppe åsidosatta/dåligt hjälpta/stjälpta under kriser. Mina förfäder överlevde storsvagåren, det är därför jag står här idag.

Många "infödingar" jag känner häruppe som har kvar/tillgång till mark har satt igång med bla potatisodling på ett sätt som inte synts sen 90-talskrisen... Tuffa tider, bäst att förbereda sig på att klara sig själv.

Klart vi är sårbara, men det är ett oerhört fokus på säkerhetsarbetet i Sverige och det ställs höga krav på myndigheter och samhällsviktiga funktioner både nationellt och inom EU att skärpa säkerheten och arbeta med krishantering och kontinuitetshantering.

Skulle vi bli militärt angripna så har vi försvarsplaner. Eftersom betalningsförmågan är oerhört viktig för att upprätthålla ett samhälle så finns säkerhetsåtgärder vidtagna för att upprätthålla detta, och skulle angreppen vara i sådan omfattning att det inte går så kommer de ansvariga samhällsfunktionerna (riksbanken, banker m.fl.) ställa om till en ökad kontanthantering.

Bara för att något ser ut som det gör idag så innebär det inte att det måste se likadant ut om Sverige hamnar i krig. Det finns faktiskt en hel del människor vars arbetsuppgifter är att säkerställa att Sverige kan fortsätta verka och försvara vårt land i händelse av kris och krig. Vi har inte ett samhälle där det är den enskildes ansvar att säkerställa basala samhällsfunktioner i flera månader. Och hamnar vi där så kan vi nog utgå från att Sverige som nation inte existerar längre.
 
Klart vi är sårbara, men det är ett oerhört fokus på säkerhetsarbetet i Sverige och det ställs höga krav på myndigheter och samhällsviktiga funktioner både nationellt och inom EU att skärpa säkerheten och arbeta med krishantering och kontinuitetshantering.

Skulle vi bli militärt angripna så har vi försvarsplaner. Eftersom betalningsförmågan är oerhört viktig för att upprätthålla ett samhälle så finns säkerhetsåtgärder vidtagna för att upprätthålla detta, och skulle angreppen vara i sådan omfattning att det inte går så kommer de ansvariga samhällsfunktionerna (riksbanken, banker m.fl.) ställa om till en ökad kontanthantering.

Bara för att något ser ut som det gör idag så innebär det inte att det måste se likadant ut om Sverige hamnar i krig. Det finns faktiskt en hel del människor vars arbetsuppgifter är att säkerställa att Sverige kan fortsätta verka och försvara vårt land i händelse av kris och krig. Vi har inte ett samhälle där det är den enskildes ansvar att säkerställa basala samhällsfunktioner i flera månader. Och hamnar vi där så kan vi nog utgå från att Sverige som nation inte existerar längre.

Vilket inte är en omöjlighet. Vad händer vid en större kärnvapenattack i Europa, tillexempel? Eller en farligare pandemi än covid? Risken är såklart liten, men inte obefintlig.

En del av oss tycker det känns bra att jobba mot självförsörjning och mer långtida prepping.
 
Vilket inte är en omöjlighet. Vad händer vid en större kärnvapenattack i Europa, tillexempel? Eller en farligare pandemi än covid? Risken är såklart liten, men inte obefintlig.

En del av oss tycker det känns bra att jobba mot självförsörjning och mer långtida prepping.

Och det är väl inget fel med det. Men det finns ju en poäng i att göra skillnad på längre avbrott som kräver en stor samhällsinsats och viss beredskap hos befolkningen, men där samhällsviktiga funktioner arbetar med krishantering och kontinuitetshantering, och samhällskollaps och prepping. Krig, pandemier, cyberattacker m.m. kommer vi att hantera med mer eller mindre längre avbrott och alternativa metoder.

Men pratar vi storskaligt kärnvapenkrig och atomvinter, eller en pandemi som slår ut 90 % av befolkningen, så har vi inget samhälle kvar. Nationer är ett minne och det är upp till individer/grupper att klara sig själva. och det är väl där prepping hör hemma, men då behöver man nog inse att en bunt kontanter inte kommer vara tillräckligt utan som du är inne på självförsörjning, sjukvårdskunskaper, mediciner, överlevnadskunskaper osv. Flyktplaner är ju inte så dumt att fundera över heller utifrån de mest "sannolika" scenarierna för total samhällskollaps. Beroende på samhällskollaps så kanske inte Sverige är det lämpligaste stället att vara på längre.
 
Jag jobbar i lantbruket med matproduktion. Visst, kraftfoderleveranserna skulle väl utebli förr eller senare, men korna mjölkar även om de bara får gräs. På gården finns generator som driver allt oavsett hur elnätet ser ut, vi odlar grönsaker, potatis, säd, gräs och frukt samt producerar mjölk, nötkött och lammkött. Ett stenkast härifrån odlar de fisk för rakfisktillverkning, det är matproduktion på nästan varje liten gård här och alla känner alla så det kommer vara noll problem att driva byteshandel ett bra tag.
 
Jag har lite kontanter men ska försöka lägga undan mer att ha hemma. Visst att affärerna kanske inte kommer kunna ta emot (alla affärer) , men blir det en mer långtgående krissituation i samhället så tror jag att iv kommer behöva sälja till varandra. Kan man då köpa av grannen mot cash är det inte fel.
 
Jag har lite kontanter men ska försöka lägga undan mer att ha hemma. Visst att affärerna kanske inte kommer kunna ta emot (alla affärer) , men blir det en mer långtgående krissituation i samhället så tror jag att iv kommer behöva sälja till varandra. Kan man då köpa av grannen mot cash är det inte fel.

Frågan är om grannen är så intresserad av cash i det läget om det blir svårt att betala med cash i affärer...
 
Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst en månad, kanske vid en cyberattack. Du kan bara betala allt du ska köpa med kontanter hur länge klarar du dig? Växeln börjar också sina hos affärer, apotek o.s.v. och du kan inte beställa något via nätet då du inte kan betala för dina varor där. Möjligtvis mot faktura men säg att inga kreditupplysningar kan göras så företagen är rätt motsträviga till att låta folk betala mot faktura. Dessutom är det ingen som vet när de faktiskt kan få betalt för en faktura.

Den här frågan har jag gått och funderat på .Jag undrar hur många som har preppat med iallafall en del kontanter hemma, hur länge folk skulle klara sig. Själva har vi en summa kontanter hemma som jag skulle försöka se till att investera klokt i till exempel mycket billiga konserver om det blir långvarigt och dessutom försöka spara så mycket som möjligt och satsa på billiga matvaror som går att förvara i frysen. Sen börjar vi ju inte heller från noll såklart men vi har inga möjligheter att på något vis fixa vår egen mat på så sätt som odla eller liknande. Men efter en månad tror jag det blir börjar bli kärvt särskilt om vi måste göra ett större inköp av mediciner under den här perioden. Då vi båda är kroniska sjuka med livsviktiga mediciner.
För att svara på ursprungsfrågan så klarar vi oss t.ex matmässigt i några månader, om vi verkligen måste, och kan köpa exakt noll i affären. Målet är att bli mer självförsörjande än så och klara från skördesäsong till nästa. Nu kanske vi skulle göra det, men med en ganska köttbaserad diet alternativt kan ägna oss åt byteshandel. Efter detta odlingsår hoppas jag uppnå kalorimålet i egen produktion utan så mycket darr på ribban.
 
Bara för att något ser ut som det gör idag så innebär det inte att det måste se likadant ut om Sverige hamnar i krig. Det finns faktiskt en hel del människor vars arbetsuppgifter är att säkerställa att Sverige kan fortsätta verka och försvara vårt land i händelse av kris och krig.
Visst är det så. Men i verkligheten jobbar en del av dessa i motvind och uppförsbacke inom sina egna organisationer. Motkrafterna handlar, ur mitt perspektiv, om dogmatisk digitalisering av verksamheter - med minimalt riskmedvetande. De människor som driver den utvecklingen har ofta lättare att få sina röster hörda.
(Jag utgår från att styrkeförhållandena ser olika ut i olika [samhällsviktiga] organisationer, jag refererar främst till den jag själv ingår i.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp