Om inga betalsystem fungerar hur länge klarar du dig utan digitala betalningsmedel och utan att kunna ta ut kontanter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst en månad, kanske vid en cyberattack. Du kan bara betala allt du ska köpa med kontanter hur länge klarar du dig? Växeln börjar också sina hos affärer, apotek o.s.v. och du kan inte beställa något via nätet då du inte kan betala för dina varor där. Möjligtvis mot faktura men säg att inga kreditupplysningar kan göras så företagen är rätt motsträviga till att låta folk betala mot faktura. Dessutom är det ingen som vet när de faktiskt kan få betalt för en faktura.

Den här frågan har jag gått och funderat på .Jag undrar hur många som har preppat med iallafall en del kontanter hemma, hur länge folk skulle klara sig. Själva har vi en summa kontanter hemma som jag skulle försöka se till att investera klokt i till exempel mycket billiga konserver om det blir långvarigt och dessutom försöka spara så mycket som möjligt och satsa på billiga matvaror som går att förvara i frysen. Sen börjar vi ju inte heller från noll såklart men vi har inga möjligheter att på något vis fixa vår egen mat på så sätt som odla eller liknande. Men efter en månad tror jag det blir börjar bli kärvt särskilt om vi måste göra ett större inköp av mediciner under den här perioden. Då vi båda är kroniska sjuka med livsviktiga mediciner.
 
Inte alls. Har ca 500 kr i € liggande. Det är möjligt att jag kanske kunde få handla för dom.

Har tänkt länge att jag skulle ta ut lite kontanter men det har inte blivit av.
 
Tror knappast kontantbetalning skulle fungera speciellt länge vid större IT-attacker mot betalsystement heller tyvärr eftersom det inte går att omsätta pengarna för affärsägarna. Tyvärr. Tycker idén med att man ska kunna fortsätta använda kontanter är bra men för en större kris som omfattar betalsystem gör man nog bäst i att ha såpass mycket saker och råvaror hemma att man inte behöver handla på ett bra tag.

Så för att svara på frågan så har jag inte speciellt mycket kontanter hemma men tillräckligt för att kunna köpa lite mjölk, kött och ägg av grannbönderna om det skulle behövas.
 
Beror på när det händer. I början på månaden längre än i slutet, på vintern kortare period än på sommaren, ett tag efter honungsskörd betydligt längre än övrig tid på året.
 
Eftersom hela samhället drabbats så antar jag att det snabbt kommer att uppstå byteshandel.
Människor är uppfinningsrika. :)

Det stora krånglet för mig är att få ut mediciner. Om IT ligger nere har apoteken svårt att beställa.

Jag skulle klara mig ett tag. Har mjölkkor, köttdjur och potatisodlare i min närhet. Svårare med tjänster. Och sjukvård?
 
Butikernas system funkar inte om banker och internet ligger nere, så dom skulle inte kunna registrera försäljningen.

Enstaka individuella affärer skulle kanske bestämma sig för att ta emot kontanter och handskriva kvitton...

Men förmodligen så är kontanter lika värdelösa som korten om systemen lägger av.

Jag hoppas och tror på att mindre orter i Sverige kommer ägna sig åt byteshandel. I större städer blir det nog mycket högre risk för looting.

Jag har en påse tandborstar, tandkräm och tvål i källaren utifall att totalkallops uppstår. Håller förevigt och något som folk kommer börja sakna ganska kvickt 😛.
 
Inte så länge, har väl en hundring i mynt i nån sparbössa gissar jag.

Vad gäller mat skulle jag nog klara mig en månad så länge jag har el eftersom frys, kyl och skåp har mat.

Jag har ju sett hela serien The Walking Dead, och även om jag inte gillar zombifilmer eller zombiserier och allt sådant så gillar jag överlevnadsbiten som just den serien lyckades fånga. Vad gör man när samhället slutar fungera?
 
Jag tror jag har mat hemma för en månad, kanske halva tiden då om frysen/elen skulle haverera. Har medicin hemma för ca 2 månader. Den är inte livsnödvändig men gör livet markant mycket lättare. Dotterns medicin skulle bli svårare men är inte heller livsavgörande.
I princip inga kontanter hemma förutom några hundralappar som ena barnet fått i julklapp... Halv tank i bilen men kan jag inte tanka så fick vi väl cykla. Vi har ved, kamin och eget vatten med handpump så jag tror det skulle gå ett tag om vi var så illa tvungna.
 
Jag tror att många affärer har gamla kassaapparater som ligger med kvittorullar så att ta betalt från kunderna kommer de alltid kunna göra. Sen kanske det inte blir helt korrekt i bokföringen och lagerhållningen innan de fått in rutinen i det gamla, men det är inget problem.

Jag kommer dock inte kunna handla så länge. Har lite kontanter på mig men det räcker för mat i kanske en vecka eller två. Tack och lov har jag egen mark och grannar med egen mark, plus att jag har hönor och vapen så jag kan jaga vilt, så mat kommer jag att ha om det är under odlingssäsong även om jag får lägga om min kosthållning lite grann. Ena bonden är spannmålsodlare och så länge han har bränsle kommer vi kunna ha spannmål. Vete är väl mest åtråvärt i mitt hem. Han har också hönor och en fru som älskar att odla så jag har nog inte så mycket att komma med i byteshandel, möjligtvis tid och arbetskraft i så fall. Jag har dessutom en jättebra källa med vatten på mina marker, så möjligt att de behöver hämta vatten hos mig ifall någonting händer med det kommunala vattnet. Jag har inte kommunalt vatten.
 
Vi hade en cyklon över oss i januari och strömavbrott på hela ön torsdag 16.30 till söndag 16.00 och telefon service out till måndag 17.00.

1 av 2 supermarkets pp ön var öppen under detta, för de har en stor diesel-elkraftverk, men cash only eftersom det inte hade internet.
Jag jobbar på bensinstation och vi har också ett diesel-elkraftverk i back-up, var de enda som hade eftpost möjlighet och kunde göra cash-out med eftersom vi har satellit-internet (elon musk starlink).

Cash is king!

Dessutom är det så j-a träligt att vänta på allas telefon-transaktioner att blippa terminalen när de inte har 100% internet här på ön.

Min mobil är 7 år gammal och stödjer inte längre några appar men tack och lov har jag bankkort och atm/cash out fortfarande möjlighet
 
Rent krasst skulle vi klara oss på det vi har hemma en månad. Grannen 1,5 km bort har mjölkkor och kan nog tänka sig att byta bort någon liter mjölk mot hjälp med mjölkning.
Vi har två stora jordkällare, rök och salt hemma så mycket av köttet i frysen skulle vi röka och spara. Vi har vedspis och kakelugn så vi kan laga all mat och hålla värmen i huset. Vi kan hinka upp vatten och har jaktvapen och kan alltså få ta på färskt kött också. :) Ägg är det enda jag har funderat över men skulle det dra sig ihop mot konflikt skulle det vara mitt första inköp. :)
Närmsta grannen är spannmålsodlare och dessutom en av våra närmsta vänner. Vi har kvarn för att mala vid behov.
Så även om vi har kontanter hemma så är det inte det som kommer avgöra för oss.
 
Det är lite för lätt att säga att x och x inte kommer att fungera ändå. Medvetenheten har ju ökat i samhället både hos privatpersoner som tar sitt ansvar och har förberett sig men även hos företag som har insett att ”ingen kommer och hjälper” utan de får göra sina b-planer om tex elen slås ut, mobilnät ligger nere etc.
I Ukraina ser man att det finns prioriterade verksamheter som de alltid försöker hålla upp, tex elnät, mobilnät och finansiella tjänster. El av självklara skäl, mobilnät för kommunikation både inom och ut från landet samt betalningstjänster då kontanter etc innebär större rån-risk.

Tar man sitt ansvar som en del av samhället så hjälper man till så mycket man kan, och ett sätt kan vara att ha kontanter hemma.
 
Kontanter verkar tyvärr inte alltid hjälpa. Mina föräldrar skulle äta lunch ute för ett tag sedan, men restaurang hade fel på kassan. Inga problem sa föräldrarna, vi har kontanter. Men dom fick ändå vända i dörren, restaurang vågade inte sälja någon mat när dom inte kunde registrera och ge ett kvitto.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp