Om inga betalsystem fungerar hur länge klarar du dig utan digitala betalningsmedel och utan att kunna ta ut kontanter?

Man kan dessvärre inte ha ett lager av mediciner hemma. Man kan inte hämta ut nya mediciner innan burken man har är typ slut. Annars hade jag väldigt gärna haft det.
Jag har receptbelagda mediciner som jag behöver i goda lager. Begränsningen i uttag uppstår om man t.ex har högkostnadsskydd. Jag har billiga läkemedel så det är inte aktuellt med något högkostnadsskydd för min del. Även med högkostnadsskydd så kan ju oftast välja att inte räkna med ett extra uttag i högskostnadsskyddet utan att betala det själv - om man ekonomiskt har den möjligheten. Då kan man ta ut medicinen tidigare. Man kan ju se det som en beredskapsinvestering.
Sen kan det finnas andra orsaker till intervall mellan uttag, det kan man ju ta med förskrivande läkare.
 
Senast ändrad:
Beror ju helt på vilken uttagsintervall läkaren satt på receptet.
<snip>

och hallbarheten pa medicinen. Mina mediciner kommer hem med posten ("mail-order apotek") och alla utom mina sprutor som behover forvaras kallt har jag 3 manader i taget (men blir jag strandsatt precis fore pafyllning hjalper ju inte det).
Sprutorna skickas packade i is ... och jag far en manads behov at gangen, vilket tydligen ar att stracka ut det enligt apoteket som tyckte att tva veckor i taget rackte 🙄.
 
Jag har receptbelagda mediciner som jag behöver i goda lager. Begränsningen i uttag uppstår om man t.ex har högkostnadsskydd. Jag har billiga läkemedel så det är inte aktuellt med något högkostnadsskydd för min del. Även med högkostnadsskydd så kan ju oftast välja att inte räkna med ett extra uttag i högskostnadsskyddet utan att betala det själv - om man ekonomiskt har den möjligheten. Då kan man ta ut medicinen tidigare. Man kan ju se det som en beredskapsinvestering.
Sen kan det finnas andra orsaker till intervall mellan uttag, det kan man ju ta med förskrivande läkare.
Fast allt går inte att ta ut så heller. Adhd medicin dom dottern börjat med misstänker jag är så.
 
Beror ju helt på vilken uttagsintervall läkaren satt på receptet.

Själv har jag ett flera månaders lager av alla aktuella mediciner.

Nja. Under pandemin satte apoteken egna gränser också, just för att förhindra att folk bunkrade. Så även om läkarens intervall medgav uttag, gjorde inte alltid apotekets det.
 
Fast allt går inte att ta ut så heller. Adhd medicin dom dottern börjat med misstänker jag är så.
Nej, som jag skrev kan intervall mellan uttag och mängder bero på andra saker också, utöver högkostnadsskydd. I sådana fall så skulle jag prova att prata med den förskrivande läkaren och se om något kan justeras, med tanke på just beredskap. Om det inte går så är det ju bara att acceptera läget tyvärr. För vissa mediciner, och vissa andra fall, så finns det anledningar till att vara restriktiv med mängderna som förskrivs och hämtas ut.
 
Nja. Under pandemin satte apoteken egna gränser också, just för att förhindra att folk bunkrade. Så även om läkarens intervall medgav uttag, gjorde inte alltid apotekets det.

Möjligt att det lokalt varit så, men här (för mig och de mediciner jag har) fanns noll och inga apoteksrestriktioner.
 
Kontanter har jag inga, men ett stadigt förråd av mat och vatten och mediciner samt hygienprodukter. Detta är mitt normaltillstånd, har inte preppat men är alltid rädd för att bli utan.
 
Enligt Apoteket, var det deras regler. Inte lokala regler.

Jaha?

Det var fortfarande inte några problem för mig att plocka ut mina mediciner enligt läkarens satta intervall under pandemin, även fast föregående uttag var långt från slut.

Finns ju fler apotekskedjor än "Apoteket" liksom och gissningsvis hade kanske inte alla samma "regel"...
 
Enligt Apoteket, var det deras regler. Inte lokala regler.
Nej det var inga lokala regler, det var regler överallt. Vet inte om reglerna är kvar dock.

Här har jag så pass bra att jag hämtar ut medicin så det räcker ett par månader och kan hämta ut ganska långt innan det är slut. Gör så också eftersom jag vill använda så mycket som möjligt på mitt högkostnadskort så jag slipper betala. Medicin är dyrt. Det är då epilepsimedicinen speciellt, har inte samma mängder på andra mediciner, men där har det ju inte heller krånglat och är inte heller lika viktigt att ständigt ha hemma.
 

Uppmana att hjälpa till är väl inte direkt att tolkas som en tvingande regel och hade man 1/3 -del kvar var det oavsett inga problem att hämta ut = gick att bygga upp ett lager även under pandemin.

Bunkra/hamstra och bygga upp ett lager som gör att man har medicin för någon/några månader är ju inte riktigt samma sak.

Beslutet innebär också att två tredjedelar av läkemedelsuttaget ska ha förbrukats innan ett ytterligare uttag får lämnas ut.
Läkemedelsverket uppmanade den 19 mars alla apotek och försäljningsställen att hjälpa till att motverka hamstring
 
Numera så rekommenderar socialstyrelsen en månads beredskap gällande läkemedel. Dvs en månad som allra lägst - när man har en månads förbrukning kvar så hämtar man ut mer.
Det går att åstadkomma i de flesta fall, även om man omfattas av högkostnadsskydd. Jag föredrar att ha mer lager hemma, men har heller inte restriktioner gällande när jag kan hämta ut läkemedel (även om apotekspersonalen tittade lite snett när jag höjde beredskapen ett snäpp härom året 😆).
 
Uppmana att hjälpa till är väl inte direkt att tolkas som en tvingande regel och hade man 1/3 -del kvar var det oavsett inga problem att hämta ut = gick att bygga upp ett lager även under pandemin.

Bunkra/hamstra och bygga upp ett lager som gör att man har medicin för någon/några månader är ju inte riktigt samma sak.

Okej. Så vi är 2 som har fel och du har rätt. Det låter ju logiskt, såklart.
 
Numera så rekommenderar socialstyrelsen en månads beredskap gällande läkemedel. Dvs en månad som allra lägst - när man har en månads förbrukning kvar så hämtar man ut mer.
Det går att åstadkomma i de flesta fall, även om man omfattas av högkostnadsskydd. Jag föredrar att ha mer lager hemma, men har heller inte restriktioner gällande när jag kan hämta ut läkemedel (även om apotekspersonalen tittade lite snett när jag höjde beredskapen ett snäpp härom året 😆).

Jag pratade inte om högkostnadsskyddet, dock. Apoteket vägrade låta mig hämta ut mer. Trots att läkarens intervall medgav det.
 
Om man beställer receptbelagt via apotea finns det en tidsgräns, tror det är en månad innan förra är slut. Beställer man tidigare omfattas beställningen inte längre av (det höjda) högkostnadsskyddet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp