Bukefalos 28 år!

Om katten blir för varm

Mirre

Trådstartare
Hur märker man om katten blir för varm?
Det är ju bra varmt nu och även katter borde ju kunna få värmeslag, men hur ser man det?
 
Hittade lite grejer genom en googling (tyckte också själv att det vore bra/intressant att veta)

Värmeslag
En katt kan dö av värmeslag. De första tecknen på värmeslag är att katten blir orolig och stressad. Om katten dessutom flämtar och dreglar måste du agera snabbt. Använd en vattenspruta med kallt vatten för att kyla katten eller täck den med våta handdukar. När katten börjar återhämta sig ska du se till att den får vila upp sig helt på en torr, sval plats.
(källa: Agria)

Symtom på värmeslag är att katten flämtar, är slö, snubblar och svettas genom trampdynorna. I ett senare skede får katten en verkligt hög temperatur, upp till +43° C, faller i koma och dör slutligen.
(källa: katter.nu)

Undvika värmeslag

När det är extremt varmt så kan du hjälpa din katt att undvika värmeslag genom att hålla den inomhus i ett svalt rum. Det kan också hjälpa att klappa katten med en fuktig handduk och även att sänka ned kattens tassar i en balja med kallt vatten och "slå om" en kall kompress under hakan på den. För kyla vid liggplatsen kan du prova att slå in en påse med till exempel frysta ärtor i en handduk och lägga paketet i kattens bädd. Ärtorna följer kattens kropp och blir till ett litet mini-spa när katten behöver kyla ned sig.

Om du misstänker att din katt har fått värmeslag, håll utkik efter dessa tidiga symtom då katten:
  • Flåsar
  • Är orolig, vilket den kan visa genom att gå planlöst fram och tillbaka
  • Har en ökat hjärtrytm
  • Har andningssvårigheter eller hyperventilerar(raser med platt nos kan visa detta symtom tidigare på grund av trängre luftvägar)
  • Har mörkröda slemhinnor
  • Är viljelös
  • Har en ökad kroppstemperatur (din katts normala kroppstemperatur ligger mellan 38-39 grader och över 40 grader mår den definitivt riktigt dåligt)
Om din katt visar något av ovanstående tecken, kyl ned den så fort som möjligt genom att sänka ned den i svalt vatten och sedan svepa in den i blöta handdukar. Efter det är det av yttersta vikt att du tar katten direkt till din veterinär eftersom, i extrema fall, värmeslag kan vara dödligt.
(källa: hillspet.se)

Tänk också på att blötmat fort blir förstörd i värmen eller flugor lägger ägg i den. Låt den bara stå framme så länge katten äter, ställ den sedan svalt och ta fram igen när katten är hungrig.

Skapa skugga så mycket som går – dra för persienner eller gardiner, fäll ut markiser – och ordna maximal ventilation. Om din katt vill se ut, lämna utkiksplats i ett rum men ha fördraget i de andra! En normalhändig snickare kan göra ett stadigt och säkert stålnätfönster som är kattsäkert på beställning, och det kan kompletteras med ett tunt tyg eller myggnät, så har du själv också glädje av det! Går det inte att ha fönstren öppna, skaffa en rums-AC eller åtminstone en fläkt!

Trivs din katt i badrummet? Fyll en decimeter iskallt vatten i badkaret innan du går till jobbet och lämna dörren på glänt. (Ett tips: Ställ en 2-liters gammal glassburk full med vatten i frysen på kvällen. Nästa dag har du en rejäl isbit – lägg den också i badkaret.) Vattnet kommer att kyla rummet en aning och ger också katten en svalare liggplats intill karet. Tvättstället brukar också vara ett populärt liggställe, så se till att det är tomt.

En del katter uppskattar att få tassarna doppade i svalt vatten, eller att få pälsen fuktad med en våt handduk. Prova vad din katt trivs med, och hjälp den att må bra i sommarvärmen.

Skapa en svalkande bädd åt din katt med kylklampar i korgen också om du måste ut och resa med misse i värmen! Tänk på att skuggor flyttar sig och att ett fordon snabbt blir en stekhet bastu. Lämna ALDRIG din katt utan tillsyn i en bil i solen – ALDRIG!
(källa: metrobloggen.se/wikipedia)

Jag tog med lite tips också hur man kan hålla katten sval då jag tyckte det lät som intressanta och bra tips! Det där med en påse kalla ärtor i korgen ska jag kanske prova :D Men tackolov verkar Alice lite vettig då hon lägger sig i skuggan och på den svalaste platsen om hon är ute, hon är inte så förtjust i att sola (inte ens inomhus), annars går hon in och här inne är det svalare skönt nog :)
jumpcat.gif
 
Stod mycket bra där, även om Kira håller sig där det är svalt så är det ju bra och veta :)
Hon lägger sig i buskarna ute och på nedervåningen inne.
Vi har svalt nere men varmt uppe, tror jag ska sova på soffan i natt faktiskt. Ställde ut vattenskålar där hon brukar ligga ute, sedan vet jag inte om hon dricker något ur dem men bra att de finns. Men hon är inte jättetörstig när hon kommer in så kanske hon är där och dricker ändå.
 
Provade faktiskt idag (då det var även varmt inomhus under dagen idag - puuh) att linda in kylklampar i en handduk och lägga den i Alices korg. Det är nog dock bättre med en påse kalla ärtor om man har det, kylklampar är lite väl hårda och knasiga att ligga på. Men jag förde ut två mot sidorna och då låg hon mellan dem liten stund i korgen iallafall, så hon tyckte inte att det var obehagligt - snarare skönt med lite kallt gissar jag :up: Så det var ett bra tips, prova gärna det!
 
@Mirre Samma här, Alice är ganska duktig på att hålla sig där det är svalt och dricka vatten men jag tänker som du - det skadar inte att ha koll :) Alice tycker också att buskarnas skuggor är det bästa utomhus på dagen, men på kvällen/senare eftermiddag älskar hon att få ligga på en av våra stolar :D
 
Jag försökte lägga en blöt handduk på Kira, inte så populärt hehe :D
Men hon känns ändå sval i pälsen när hon kommer in och hon är pigg och glad.
Inne ligger hon lite överallt, hon har en korg som aldrig är i dock. Men hon ligger gärna i ungarnas fotölj så där skulle man kanske kunna kyla lite.
 
Hähä, kan tänka mig det :D
Typiskt katter, de ligger överallt juuust förutom den där korgen man har köpt med katten i tankarna :cool: Och glöm inte att varna ungarna om du provar det så de inte studsar upp med ett tjut när de sätter sig på något kallt :angel::D
 
Haha ja :D
Hon har en sådan där kattgrotta med rätt tjock dyna i, så den blir nog rätt varm. På vintern ligger hon gärna där.
Haha ja, det är mest Kira som använder den dock :p
 
Har innekatter, och så jävla varmt inomhus.. Har börjat duscha av katterna (och hunden). Framförallt när jag ska öppna ett fönster, de är för upptagna med att se efter pälsen att de inte bryr sig om fönstret.
 
Hur märker man om katten blir för varm?
Det är ju bra varmt nu och även katter borde ju kunna få värmeslag, men hur ser man det?

Katter är små och letar sig till den svalaste platsen själva. Kan vara under en soffa eller så. Visst kan man hjälpa dom genom att ge dom något kallt i bädden men dom lider inte lika mycket av värmen som hundarna. För länge sedan hände det att Såfins dotter Tissel hoppade in i duetten utan att mitt ex märkte det. Sedan åkte vi bort och det var sommar och sol. Kattvakten sa att hon inte sett henne, men vi tyckte inte det var så konstigt för katterna fick gå in och ut som dom ville genom kattluckan. Då vi kom hem på kvällen dagen därpå så stod hon på stolsryggen i bilen och ville ut! Det hade varit stekande sommarsol och jag vi var rädda att hon skulle ha blivit uttorkad och tagit skada. Gav henne vatten först men hon drack bara litegrann. Då rörde jag ut favoritmaten i vatten så att hon fick soppa. Hon mådde "som vanligt", verkade oberörd cch fick inga men. Vi tänkte att nu hade hon väl lärt sig att inte hoppa in i bilar - men nej, hon fortsatte med det. Av alla katter jag haft så är det bara Såfin som aldrig hoppade in i någon bil.
 
Jag har ett litet tips angående hur blötmaten håller sig längre i värmen. Jag brukar helt sonika ställa matskålen på en kylklamp (inlindad i plastpåse så slipper jag diska klamparna mellan varven). Funkar väldigt bra tycker jag och det håller nästan en hel dag/natt. :)
 
Många bra tips och nyttig info.

min Lycko lider ingenting av värmen, tvärt om kan han lägga sig och sola där solen skiner in eller i solen ute. (och jag hoppas och antar han har vett att känna om han blir för varm, har ju koll på honom och inga tecken på värmeslag) Men Lysa däremot märkte jag redan förra sommaren att hon for lite illa av värme (slöare och drog sig undan o låg på svalaste stället under dagen). Min lägenhet i stan blir varm så köpt en fläkt att ha där och den ligger hon gärna framför. (en liten billig bordsfläkt från öb gör en hel del)
brukar även lägga fram fuktig handduk och kylklamp i handduk som hon kan ligga på om hon vill. vi försöker bo på landet så mycket som möjligt nu när det är varmt, svalare här. och har en stor golvfläkt här också.

Läste även att man kan lägga isbitar i deras vattenskålar, stimulerar till att leka lite med vattnet med tassarna och håller vattnet kallt. och båda verkar gilla det. ställt fram flera vattenskålar och vattenglas.

Själv njuter jag av värmen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
383
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
555
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 322
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp