Ja, jag tänker något i stil med att en bra och intressant - gärna kreativ - relation är väldigt mycket intressantare än mängden känslostormar.
Får jag fråga vad du menar med en kreativ relation?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag tänker något i stil med att en bra och intressant - gärna kreativ - relation är väldigt mycket intressantare än mängden känslostormar.
Att man liksom kan göra saker med och i relationen. Att man inte låser varandra i roller. Att man ännu mindre låser varandra i roller som bygger på hur det var när man träffades (vilket ju kan vara för 50 år sedan). Att man står ganska fri i relation till varandra vad gäller krav och förväntningar av olika slag och därför pratar kontinuerligt om saker och ting.Får jag fråga vad du menar med en kreativ relation?![]()
Precis...Fast....
"Den stora kärleken" behöver ju inte per automatik innebära "Förtärande passion".
Att man liksom kan göra saker med och i relationen. Att man inte låser varandra i roller. Att man ännu mindre låser varandra i roller som bygger på hur det var när man träffades (vilket ju kan vara för 50 år sedan). Att man står ganska fri i relation till varandra vad gäller krav och förväntningar av olika slag och därför pratar kontinuerligt om saker och ting.
Den sortens saker.
När man använder uttryck som "sitt livs stora kärlek", får jag snarast bilden av något motsatt i huvudet.
Ja det är definitivt en stor resa och något som har många aspekter.Bara för att man KAN få barn innebär det inte att det är lämpligt. På flera plan. Jag anser att barn som självförverkligande oavsettt ålder alltid är fel, och i synnerhet i den åldern och uppåt.
Jisses, om TS är 41 nu och innan processen är nådd till att man har ett barn i sin famn ganska lång. Jag förstår inte hur det ens kan vara ett rimligt alternativ att rekommendera.
Jag tycker det känns lite tragiskt om det vore så att man har "en stor kärlek". Vad händer om denna person dör tidigt i relationen? Ska man vara ensam och sörja resten av livet då?
Kärlek är inget man har i begränsad mängd.
Jag har funderat många vändor på det här med "sitt livs kärlek", mycket på grund av att jag har varit i vad som kändes som den sortens förhållande men också varit den som avslutat relationen i fråga.
Fortfarande, trots att jag sedan länge bearbetat känslorna, kan jag känna att det var en sorts kärlek jag inte kommer att få uppleva igen. Där fanns en personkemi som nog inte kan återskapas och ett band jag inte utvecklat med någon annan. Det var en sorg för mig att inse att det inte var en relation som fungerade ett helt liv, jag kan fortfarande känna så utan att för den sakens skull vilja tillbaka.
Däremot så tror jag inte heller att det för den sakens skull innebär att all kärlek måste se ut som just den där kärleken gjorde, utan att det finns ohyggligt många sätt som någon kan förändra ens liv och känslor på. Ibland är det människor som stannar länge i ens liv, ibland bara för en stund. Men om man låser fast sig vid att det måste kännas eller vara på ett visst sätt så blir det svårt att komma vidare.
Personkemi är lurigt. Bara för att man har en enormt bra kemi betyder det ju inte att det automatiskt är en bra grund för ett förhållande.
Precis! Dessutom tror jag att det är farligt att tro att känslor såväl som människor är statiska. Vi växer och förändras på alla håll och kanter, lite i taget, varje dag. Ibland åt samma håll, ibland helt i motsatt riktning. Något som fungerar i ens relation just nu kanske är helt fel om ett år, eller femton.
Nej kanske inte, jag förstår som sagt inte konceptet alls. Vad innebär "den stora kärleken"?Fast....
"Den stora kärleken" behöver ju inte per automatik innebära "Förtärande passion".
Exakt. Plus att jag tror att det dessutom är lätt att förväxla stark lust med kärlek, speciellt när man är yngre (jag vet att jag gjort det!). Det är skillnad på romantisk och romankåtisk som särbon brukar säga![]()
![]()
Öppna dina ögon och se dig omkring. Se framåt och fimpa det förflutna..... ska man nöja sig med någon man tycker halvdant mycket om eller ska man leva ensam, vad tycker ni? Har detta problem sedan länge. Lever nu ensam, men tror att jag vill ha barn och det går ju inte utan input, så att säga. Har en som tycker om mig och vill ha barn med mig, men som jag bara tycker om som vän. Jag är 41 år, så tiden håller på att rinna ut för barn. Vad tycker ni att jag ska göra? Tacksam för tankar!
Du satte nog ord på mina tankar. Sitt livs kärlek är något jag direkt kopplar till sagor. Hemsk ensamhet i början och sen dyker personen med det rosa molnet upp och lyckliga i alla sina dagar osv.Ja, jag tänker något i stil med att en bra och intressant - gärna kreativ - relation är väldigt mycket intressantare än mängden känslostormar.
Den bästa partnern är väl den jag kan ha den bästa relationen med. För att det ska vara möjligt behöver man nog tycka väldigt mycket om varandra och vara attraherade av varandra i alla fall emellanåt, men relationens kvalitet och känslornas intensitet har som jag förstår det inte så där väldigt mycket med varandra att göra ändå.
Hellre en bra relation och måttligt med känslosvall, än intensivt känslosvall och en jobbig relation. Tror jag.
Det där med "sitt livs kärlek" låter som att alltsammans ligger i ödets händer och att relationen inte är något man kan påverka överhuvudtaget.