Om man inte har snösulor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anci_87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 807
A

anci_87

Kanske fel plats att lägga den här frågan, men iaf.. Har inga snösulor, nån som vet nåt bra man kan ha under hovarna som stöter bort snön? Hört talas om tjära, nån som vet om de funkar o ska man smeta de på hela sulan då lr?

Sv: Om man inte har snösulor?

har hört att barnolja ska vara bra att smeta ut under hoven har dock aldrig provat

Ok de låter vänligare än tjära så jag testar de. Tack så mkt :)

Hovtjära är inte något farligt. men om det funkar mot snö vet jag inte.

Hovfett, men att kleta saker under hoven brukar inte hjälpa direkt, försökte väl med det mesta innan snösulorna kom :bow:

Har blivit tipsad om att man kan ta ett stearinljus och gnugga mot sulan. Stearinlagret ska stöta bort snön tydligen. Prova och tala om för mig om det funkar sen !

Japp, lär bli flera testdagar framöver.. :mad: Nog för att snö e underbart, men utan snösulor e de inte de roligaste.

nej jag vet att de inte e farligt, men hästen har redan problem me torra hovar, vill inte späda på de problemet..

jag har snösulor men har hört att all typ av fett ska fungera. Hov/mat olja tex. tjära tror jag inte fungerar i de sammanhangen, men vem vet? testa på du!

Offra en plasthink, klipp till ovaler som är lite större än skons innerkant. Peta in plastbiten under skokanten, håll sen tummarna att det sitter kvar när du rider ;)

Jag har faktiskt gjort sådana där "nöd"snösulor några gånger och är man lite omsorgsfull när man mäter och klipper till samt pillar dit dem noga kan de sitta riktigt bra ett tag. Men man får inte rida alltför häftigt.

Annars finns ju Polarpad som man kan skruva fast under brodden, förutsatt att man har broddhål i tån på skorna.

Man kan ha matolja under har jag hört, men vet inte om det funkar.

Stearin e bra, nödsuletricket är oxå bra.
Tjära använder man för att skydda hoven mot väta och dessutom är den bakteriedödande och mycket bra mot bärrandsröta. Utblandad med 2/3 delar matolja är den inte uttorkande för hovarna.
Du ka ju oxå testa sprayvalla men det är vicktigt att du tar till rätt temperatur o snötyp annars kan det bli sämre..

Det är bara snösulor som funkar, allt annat är värdelöst och helt bortkastat.... :smirk:

Nej säg inte det, att klippa egna av plastlock fungerar faktiskt! Vi brukar alltid få ha någon vecka med sådana varje vinter då hovslagarens besökstid alltid misstajmas med snön av nån anledning... :smirk:

Jag rekommenderar iaf det, det är den bästa varianten om man inte kan få till riktiga.

Jag skulle använda trätjära (riktig tjära som man har på tex båtar) om jag ska ha nåt. Barnolja vet jag inte, men det finns sulor som man kan skruva på skorna själv med broddarna. Vet en tjej som använde sånna och var riktigt nöjd. Själv skulle jag inte ha det på min häst, då han redan har tendens till strålröta ;)!

Min häst står på torv och står han inne före ridturen så låter jag bli att kratsa ur hovarna. Snön klampar inte så mycket mot torven. (men det förutsätter ju att hovarna är fulla av torv och att man är säker på att det finns stenar eller annat otyg i dom)
Annars så är ju snösulor det bästa, men det är som sagt svårt att tajma skoningarna...

Fett/margarin som man kladdar fast under hovarna funkar iallafall INTE.
Jag har testat :smirk: :cool:

Vad är det man brukar sätta under tassarna på hundar då som ska göra så snön inte fastnar mellan trampdynorna...kanske det funkar?

Mitrolle skrev:
Nej säg inte det, att klippa egna av plastlock fungerar faktiskt! Vi brukar alltid få ha någon vecka med sådana varje vinter då hovslagarens besökstid alltid misstajmas med snön av nån anledning... :smirk:

Jag rekommenderar iaf det, det är den bästa varianten om man inte kan få till riktiga.

Håller med! Jag var själv skeptisk till detta tills jag fick en häst som inte kan ha snösulor permanent då han haft problem med tappskor etc. Glasslock fungerar KANON. Jag har ALDRIG tappat dem under ridtur, och då har jag ridit LÅNGA och i friskt tempo skogsturer i djupsnö etc etc. Funkat kanon för oss! Tjära, stearin etc funkar INTE.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Bullen22
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka