Bukefalos 28 år!

Om man inte orkar...

F

Fellow04

Ni som känt att ni inte klarat av att rida under graviditeten hur har ni gjort? lånat ut på foder eller skaffat medryttare?

jag är i vecka 22+4 idag och kan bara rida ut lite då och då. Träningen för mig och fellow blir lidande och jag är rädd att jag inte kommer att orka eller hinna när bebis väl har kommit. Samtidigt känner jag att jag vill att han ska utvecklas och komma ut på lite tävlingar osv. det är så mycket tankar som far runt i huvudet på mig och det är upp till mig att ta beslutet om hur jag ska göra...men det kan vara intressant att höra hur ni har gjort!?
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag tävlade sista gången i v 23, därefter gick det snabbt utför med ridningen, tyckte att det blev obekvämt och skumpigt. Så jag slutade inte pga av några krämpor el liknande, utan av bekvämlighetsskäl.
Mamma håller nu igång min häst (som mår väldigt dåligt av total vila) ca 3 dagar i veckan och 1-2 dagar skrittar jag eller tömkör.
Det fungerar bra för mig, räknar med att kunna rida som vanligt igen efter 1-2 månader. Men hur det blir då får man ju se, vet ju inte hur jag kommer må och orka med.
Har tänkt tävla i september - bebisen kommer i augusti.. Önsketänkande kanske...
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag lät helt enkelt 4 åringen få ett låååångt sommarlov på lösdrift. Vi har ingen brådska med tävlingar och tjohejsan och tyckte inte det spelade så stor roll. Det var jätteskönt att slippa tänka på att rida, mocka och ta hand om hästen.
 
Sv: Om man inte orkar...

ja det är sant såsett att det skulle vara skönt att låta honom få ett långt sommarlov. han har vilat i en månad nu :) jag är ju beräknad till oktober så det blir ett tag. Man kan ju iofs longera och tömköra under tiden och göra andra övningar som inte kräver att jag sitter på. Gå lite små promenader och så...det löser sig ju alltid :) kände att jag måste skriva av mig lite haha :D
 
Sv: Om man inte orkar...

Ja och det är ju faktiskt så att om du inte är stressad att komma ut i treårstest eller nåt sånt, så spelar det ingen större roll för hästens skull om den vilar. Jag var förvånad över hur snabbt vi kom tillbaka i kondition och jag red sista gången i augusti nångång och sen igen i mars. På tre månader är vi i full kondition och på väg ut till vår första tävling! :) (om jag kan hitta blåbärshoppning nånstans ;))
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag slutade i v 10 pga hemska foglossningar ... tjejen fick gå på lösdrift, och helt enkelt vila. Hon hade 12 ha att röra sig på och 8 kompisar, så hon verkade glad och lycklig ändå. Elina är 10 veckor nu och jag har fortfarande inte kunnat rida pga fogarna (plus att bebisen tar TID ) men har planer att testa igen vilken dag som helst. Jag hobbyrider bara, och att sätta igång henne igen skall bli jättekul. Så, som sagt, jag gav min häst ett viloår. Typ. Och jag tror vi snart skall vara tillbaka på banan :bump:
 
Sv: Om man inte orkar...

Skaffade 2 medryttare som höll igång hästen men hon tappade allt jag byggt upp. När sonen var 2 månader lånade jag ut henne på foder och hämta hem henne när han var 6½ månad.

Nu är hon ute för försäljning, otroligt tråkigt men hon kommer inte kunna göra det jag vill så det blir bäst för oss båda.
Jag köper mig en ny häst sen.
 
Sv: Om man inte orkar...

MIn häst är 7 år och behöver verkligen tränas och aktiveras. JAg red fram till v29 typ ovh tränade fram till v26. Hon är nu utlånad på obestämd tid.
 
Sv: Om man inte orkar...

Våra hästar har fått stå 7-8 månader, ingenting dom dör av och vi har stor hage med lösdrift. Hade kunnat låna ut dom på foder, men det kändes för bängligt att få tag på en duktig ryttare så man inte får hem en felriden häst. Då är det bättre att dom får långvila..
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag red fullt ut tills slutet på Jan & fick i Mars, slutet på April satt jag i sadeln igen.
Hade medryttare sedan tidigare som red honom 3 dagar i veckan.
Nu rider jag fullt ut igen sen en månad tilbaka.
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag lånade ut min på foder ganska tidigt, hade kanske gått 3 månader, men jag skulle flytta också så det blev för mycket.
När bebisen kom fanns det ingen tid till något alls eller pengar, så jag sålde honom billigt till tjejen som hade honom, för jag ville att han skulle få vara kvar där, han "valde" sina ryttare och var inte så lätt att sälja och trivdes jätte bra där. Det var jobbigt att sälja och jag ångrade mig flera gånger, hade hon bara haft honom på foder hade jag ju kunnat ta hem honom när tid kom, men jag har forfarande ingen tid (2 år senare) och i julas dog han....:cry:
 
Sv: Om man inte orkar...

Förra graviditeten red jag regebundet tills samma vecka som Emil föddes. :D Sedan fick hästarna vila ca 1 månad under hösten i samband med att han var nyfödd, efter det hade jag väldig abstinens och var redo att sätta igång hästarna igen.

Nu är jag gravid i v.25 och rider fortfarande. Nu har jag turen att alla mina 3 hästar osså är inkörda, så om det kommer & bli så att jag inte kan rida, så kommer jag att köra dom regelbundet. Planen är lika nu som vid förra graviditeten. Att låta dom vila minst 1 månad i samband med att bebben kommer & sedan sätta igång dom igen. Ev kommer jag att annonsera efter en medryttare i samband med att dom ska sättas igång. Känns som det kan bli "lite" tufft att hålla igång 3 hästar och ha 2 småbarn, en nyfödd och en på 1 år. ;)

Nu är det visserligen en pensionerad häst på 26 år som jag bara promenadrider/kör ett par ggr/vecka och sedan två 4 åringar. Dom motioneras nu ca 3 dgr/vecka. Men jag vill ju att dom ska få gå 4-5 ggr/vecka framöver och det kommer jag nog inte att hinna/orka med själv. Framförallt inte när det är vinter,snö, mörkt och kallt ute...

Hade jag varit i din sits och inte kunnat hålla igång hästen så hade jag absolut annonserat efter medryttare. Bättre att ha en sådann som håller igång hästen under tiden, så den slipper vila ½ år eller vad det nu kan tänkas bli. Då skulle jag bara gå & ha dåligt samvete...:( Har du medryttare så hålls hästen igång och du behöver bara köra igång som vanligt då du känner att du är redo igen efter förlossningen. ;)
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag låter min stå. Jag är visserligen i bara i v14 men jag har så jäkla jobbig järnbrist så efter arbetsdagen så kommer jag bara hem och orkar mocka, sen stupar jag i sängen. Men åhh, vad jag längtar efter att rida så jag hoppas jag ska kunna få komma igång igen innan jag blir för stor om magen.
Min häst får stå, jag vill inte kludda med några medryttare utan hon får stimulans av sina hagkompisar och lite kel från mig. Hon brukar vara så lätt att sätta igång efter uppehåll och även om detta blir längre än vanligt, så tror jag att det blir det bästa för oss.
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag skaffade en skötare redan ett år innan Nikki blev till, för att hon skulle kunna "inskolas" med min häst. (Det ni, det är planering ;) )

Eftersom jag fick foglossningar i v 15 så slutade jag rida då, och då fick skötaren rida/tömköra hästen. När Nikki var 5 veckor satt jag upp igen och nu rider jag så ofta jag hinner, men det blir väl ungefär 3-4 ggr i veckan. Resten av dagarna får skötaren ta över.


För mig har det kännts jättebra att ha en skötare som jag litar på och som har kunnat ta hand om Lindy, så jag har sluppit ha dåligt samvete. Ett bra alternativ för mig eftersom jag alfdrig skulle kunna sälja/låna ut på foder. Nu har jag stenkoll på allt som händer och är i stallet flera ggr per dag, men kan också slappna av och få hjälp när tiden och orken inte räcker till.
 
Sv: Om man inte orkar...

Jag är i v 27 och har precis beslutat mig att inte rida mer nu. Sista månaden har jag ändå bara kunnat skritta och trava lite, och nu börjar magen vara ivägen så det blir väldigt osmidigt att ta sig upp och ner från hästen och så:crazy:.

Men jag har en kompis som rider kallblodet 2 ggr/vecka, sen longerar jag 1-2 ggr samt tricktränar lite.

Halvblodet på 24 år tömkör jag 2-3 ggr/vecka samt tricktränar.

De går ju på bete nu och på lösdrift vintertid. Jag tror inte de dör av att ta det lite lugnare.

BF 20.9.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 517
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 684
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp