Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag döpte min unge till Fredrika i andra namn, efter Bremer och för jag ville har ett namn förknippat med stark kvinnorörelse på min dotter.För att ära äldre släktingar eller andra?
Själv heter jag Fredrika i andra namn efter Bremer som min feministiska mamma beundrar.
Fast i svesnk tradition och historia har vi inga mellannamn, bara andranamn (tredje, fjärde etc) och efternamn?När jag jobbade med att översätta kyrkböcker (mest 1600 tal) så va det generellt så att ju fler mellannamn ju mer pengar hade man.
Fast jo? Jag har ju mitt tilltalsnamn och två namn till, sedan ett mellannamn som är som min pappas efternamn men som jag enligt skatteverket inte behöver använda när jag skriver min namnteckning osv och så har jag mitt efternamn som måste användas. När mina barn skulle få namn så fick de inte ärva det jag har som mellannamn, just eftersom det räknas som ett mellannamn och det kan inte gå i arv. Fram till förra året eller förra året innan det kunde man inte ha två efternamn utan ett var betecknat som mellannamn.Fast i svesnk tradition och historia har vi inga mellannamn, bara andranamn (tredje, fjärde etc) och efternamn?
Hm, ja, jo - men nu måste vi nog definiera vad som är vad. Tilltalsnamn, andra(tredje,fjärde etc) hör till kategorin förnamn, medan ett taget/ingift efternamn blir mellannamn och sen ditt eget efternamn? Jag har ingen energi att googla just nu jag bara utgår efter vad jag tror. TS pratar om det namn vi vardagligt kallar "mellannamn" som vi firar med namnsdagar, men enligt vad jag lst mig till i släktforskningstermer, så är dessa namn inte mellannamn. Det du pratar om däremot är mellannamn, ett "dubbel (efter)namn". Men vad jag försökte säga är att våra "förnamn" inte är mellannamn. Äsch, jag blir helt snurrig, hoppas du förstår vad jag menar ändå...Fast jo? Jag har ju mitt tilltalsnamn och två namn till, sedan ett mellannamn som är som min pappas efternamn men som jag enligt skatteverket inte behöver använda när jag skriver min namnteckning osv och så har jag mitt efternamn som måste användas. När mina barn skulle få namn så fick de inte ärva det jag har som mellannamn, just eftersom det räknas som ett mellannamn och det kan inte gå i arv. Fram till förra året eller förra året innan det kunde man inte ha två efternamn utan ett var betecknat som mellannamn.
Jag fattar, du kunde ju skrivit att förnamn inte är mellannamn så hade jag inte klampat in här!Hm, ja, jo - men nu måste vi nog definiera vad som är vad. Tilltalsnamn, andra(tredje,fjärde etc) hör till kategorin förnamn, medan ett taget/ingift efternamn blir mellannamn och sen ditt eget efternamn? Jag har ingen energi att googla just nu jag bara utgår efter vad jag tror. TS pratar om det namn vi vardagligt kallar "mellannamn" som vi firar med namnsdagar, men enligt vad jag lst mig till i släktforskningstermer, så är dessa namn inte mellannamn. Det du pratar om däremot är mellannamn, ett "dubbel (efter)namn". Men vad jag försökte säga är att våra "förnamn" inte är mellannamn. Äsch, jag blir helt snurrig, hoppas du förstår vad jag menar ändå...
Vi brukar fira med ett "grattis på namnsdagen", om vi kommer ihåg. Men det är bara tilltalsnamn som räknas! En evig diskussion här hemmaFörresten, firar namnsdagar? Är jag den enda som inte gör det? Jag har tre namn och ingen av dem har fått någon dag.Vi har inte för vana från släkten heller att fira namnsdagar tyvärr.
![]()
Förresten, firar namnsdagar? Är jag den enda som inte gör det? Jag har tre namn och ingen av dem har fått någon dag.Vi har inte för vana från släkten heller att fira namnsdagar tyvärr.
![]()