Om ni fick välja utebox eller nått annat

cowgirl81

Trådstartare
Om du skulle bygga nytt stall, vad skulle du välja. Tex utebox så hästarna kan titta ut, kallstall eller isolerat stall. Och hur skulle du göra vid kallstall och utebox om du vill ha duschspilta och sadelkammare. Samt nånstans att stå när veterinär eller hovslagare kommer. Tacksam för svar då jag funderar på att bygga stall på blivande gården. Och jo hur stora boxar skulle du göra. Med kortaste sida. :)

Sv: Om ni fick välja utebox eller nått annat

Jag skulle nog om jag fick drömma vill säga... ha ett stall med uteboxar och en stallgång, sadel/selkammare, fikarum och i vart fall ett par boxar inne i värmen...

Jag har ju för närvarande turen att stå inhyrd på ett ställe där min häst får stå i kallstall (tämligen oisolerat och alltså i princip samma temp som ute, några grader varmare kanske) vilket jag tror är bra för hästen. Det blir inte så stora temperaturväxlingar mellan ute och inne på det sättet. Är det svinkallt får han ha täcke på sig bara och så står han på bädd så det är ju värme under också.

Men vi har också ett "innestall" det vill säga ett skapligt isolerat stall med stallgång och sadel och selkammare samt foderrum. Så jag står inne och pysslar med hästen och vet/hovslagare får också jobba inomhus. Dessutom med så pass bred stallgång att man kan sela ut inne om man ska köra ensam vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Och min häst får stå i innestallet några timmar efter ridning eller körning om han blivit svettig eller har badat eller så.

Optimalt enligt mig...men det är förstås en smaksak i mångt och mycket. Eller snarare en sak som beror på vad man tror är bra för hästen.

Jag skulle nog vilja ha uteboxar som går att stänga igen om det blir alltför blåsigt/regnigt alt kallstall där det kan stå ganska öppet. Sen ett rum med utrustning, spolspilta och kanske någon/några vanliga spiltor där hästen kan stå och torka efter träning eller sällskapa en kompis. Härlig luft för hästen och härlig värme för mig :) Boxarna skulle jag nog ha minst 3,5x3,5 m. Tror boxen hästen står i nu är de måtten och den funkar bra men ska man bygga eget kan man ju lyxa till det :D

Oj :) Mitt optimala stall är ett mellanting mellan utebox och "vanligt" stall...
Svårt att beskriva men det ska vara isolerad "stallgång" men boxarna ska fortfarande ha så man kan se in i dem från gången, man ska även kunna öppna åt "båda" håll dvs man ska kunna använda boxen som "innebox" och ha öppet in mot gången eller stänga in mot gången och då kunna öppna utåt som i en utebox.Så man bygger lixom in boxarna men med öppningar (antingen både boxdörrar åt båda håll eller så bara så man kan öppna fönster ut) . Men som sagt stallgången ska vara "stalltemp" lixom spolspilta mm...

Som sagt svårt att beskriva ;)

Jo det lutar nog åt att jag skaffar/bygger uteboxar för då kommer verkstaden bli pysselhörna när ja ska göra iordning hästen och när hovslagare och veterinär kommer ut. Kommer nog ha sadelkammare i ett hörn i verkstaden också eler nere i källaren på huset.

Om man får drömma så vill jag ha ett isolerat stall, men med goda möjligheter att reglera ventilation till typ kallstall. Jag har mina hästar och åsnor på lösdrift med ligghall och tycker det är kanon. Dock vill åsnorna stå inne vid ca -15 och kallare och vid riktigt ösregn. Som det är nu har jag ett kallstall med tre boxar och ett isolerat stall där minigrisen bor och åsnorna står när de är inne. Jag skulle vilja ha ett stort stall med plats för alla (gärna byggt så att det gick att dela av) och när det är riktigt kallt skulle jag vilja kunna justera ventilation och uppvärmning så att det blev lite varmare. Skulle kännas skönare att kunna ställa in många svettiga/genomblöta hästar och åsnor i ett varmare stall. Det som är bra med kallstall är väl att det är skydd vid regn och blåst, men vid sträng kyla tycker jag det är ganska värdelöst. Då kan de lika gärna gå på lösdrift. Vad gäller mått på boxarna tycker jag att det inte behöver vara "superstora" eftersom jag har djuren ute mest.

Håller själv på och bygger uteboxar för tillfället, hästarna får varsin 3x5m box, och jag får en 3x3m box till sadelkammare. Täcken torkar jag i pannrummet. Har slang ute på gården så ben spolas nära ett dike som vattnet kan rinna ner i. Har en liten betongplats bredvid stallet att sko på varma årstider, på vintern hoppas jag få låna nåt av grannstallen.

Corzettes alternativ hade jag nog allra helst villat ha, men pengarna skulle inte ha räckt till..

Utebox är nog det sista jag skulle välja.. Tycker bara det är konstigt att man ska ha hästarna ute men stillastående i en box.. Själv har jag vindskydd med torra underlag. 3 stycken till mina 2 hästar. Och oftast står de i samma o trycker.

Men jag vill ha ett stall oxå så jag kan ta in mina djur om vädret är riktigt skit. Stora boxar vill jag ha.. Så de kan röra sej där oxå. Minst 3 meter korta sidan. Nu är mina boxar mindre. Men detta är en tillfällig lösning då jag letar efter ett nytt hus. Stallet får gärna vara kallstall. Det blir varmt då hästarna står inne. Iaf det jag har nu får en behaglig värme ganksa snabbt av bara hästarnas värme.

Men hellst ska mina djur vara ute. Och när jag hittar ett nytt hem så ska skydden vara större. Med en något mindre ingång så jag slipper skotta ut snö o elende efter det snöat o blåst...

Ett isolerat stall med superb ventilation, stora boxar, bred stallgång och rymlig (gärna uppvärmd) sadelkammare :love:

Om man får välja utan penga beroende så skulle jag vilja ha såhär:

* Isolerat stall med bra ventilation, bra takhöjd upp till nock och där skulle jag ha fönster som går att öppna på sommaren, även vintern och få bra luft.

* Spolspilta och uppbindningsplats för hovslagare

* Sadelkammaren skall vara inne i stallet, samt tvättrum och torkrum.

* Boxarna skall vara stora och alla skall ha stora fönster som går att öppna, alt att man har en dörr i boxen så kan man gå ut den vägen oxå.

* Plats för redskap och skottkärra skall finnas.

* Foderrum och strörum skall finnas i anknytning till stallet.

Fan vad det är härligt att drömma, tur att det är gratis:D

Jag har alltid stått i oisolerade stall. Det viktiga är att ha uppvärmd sadelkammare/ omklädningsrum. Då funkar det finfint, det är bra att ha någonstans varmt att fika i :p Är det inte drag (vilket det inte bör vara!) så blir man ju varm av att mocka och rykta. Sedan bor jag så klart i Skåne, här blir ju inte jättekallt, men det är ganska rått o fuktigt.

Vad jag skulle välja beror på vart jag bor och vad jag skulle ha i stallet. Hade jag bara några hästar, tex 2 st ridhästar och 2 st fölston så skulld jag byggt något mindre mysigt stall.
Kanske någonting liknande om jag bodde i ett ok varmt klimat utan massor med snö som behövdes skottas:
stables.jpg

I Sverige hade jag byggt någonting mer behändigt, tex såhär:
stalls%2003%20copy.jpg

eller

stalls%2006%20copy.jpg

Skulle jag bygga ett större stall med plats för över 30 st så hade jag byggt ett stall som var bekvämt att jobba i, dvs värme överallt, enkelt att ta sig in och ur, ingång från stall till ridhus utan att behöva gå ut, nära till hagar etc. Men jag hade haft stallet i olika delar, så inte alla stod på rad mitt emot varandra i långa gångar. Sådana stall är väldigt praktiskta att jobba i för stallskötaren, men det är enormt opraktiskt om man har olika typer av hästar som har behov av olika typer av miljö.

Jag hade inte plats att bygga en sadelkammare i anslutning till stallet, så jag köpte en arbetsbarack på hjul. Funkar perfekt och går ju att ta med om man flyttar. Dessutom köpte jag en friggebod som fungerar som omklädnings- och fikarum och som även går att sova över i eftersom jag ställt in en våningssäng där.

Om jag skulle bygga vanligt stall så skulel jag nog välja boxar som de i mitten, :) supersnygga plus att d ekan titta ut. Ser så fängelse aktigt ut med galler ända upp.

Mitt drömstall skulle ha kanske 6 boxar. Murade såklart för att det skulle vara estetiskt snyggt. med öppen front, inget trist galler här inte. Öppet ända upp till nock för bästa ventilation. Hellre ett kallstall än ett med dålig luft! Stora boxar, minst 4x4 meter. Förstår inte vitsen med de som bygger små boxar!

Bred gång!Öppningsbara fönster i varje box. Inga vattenkoppar som kan frysa eftersom det kommer vara relativt kall torr luft i stallet, utan rejäla vattenhinkar, så har man koll på hur mycket hästarna dricker.

Skulle för människans bekvämlighet göra en separat avdelning för skötsel och spolning som ska vara uppvärmd.

Självklart stor sadelkammaren. En sadelkammare kan ALDRIG bli för stor:D Ordning och reda och separat foderrum och tvättrum med tvättmaskin och täckestorkare.

Vet precis hur mitt stall ska se ut, så väntar bara på att vi ska köpa hus med mark till så man kan börja bygga:angel:

Senast ändrad:

Ja jag är ute efter och ha 4*4 meter, ioförsig kommer jag ha islandshästar men hellre för stort än för litet.

Jag bygger nytt och bygger fyra boxar inne med vattenspilta och uppvärmd sadelkammare. Alla boxar har öppningsbara fönster så de kan titta ut. Dessutom har jag 3 uteboxar.

Inneboxarna är murade och stallet är öppet till nock m hög takhöjd.

Boxarna är 4*3,5 m plus två fölboxar som är 4,5*5 m.

Lite bilder:

Här ska boxarna bli:

ostergarden

Duschspilta:

ostergarden

Sadelkammare som har separat täckesförråd och torkrum:

ostergarden

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 632
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 229
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka