Sv: Om ni fick välja utebox eller nått annat
Jag skulle nog om jag fick drömma vill säga... ha ett stall med uteboxar och en stallgång, sadel/selkammare, fikarum och i vart fall ett par boxar inne i värmen...
Jag har ju för närvarande turen att stå inhyrd på ett ställe där min häst får stå i kallstall (tämligen oisolerat och alltså i princip samma temp som ute, några grader varmare kanske) vilket jag tror är bra för hästen. Det blir inte så stora temperaturväxlingar mellan ute och inne på det sättet. Är det svinkallt får han ha täcke på sig bara och så står han på bädd så det är ju värme under också.
Men vi har också ett "innestall" det vill säga ett skapligt isolerat stall med stallgång och sadel och selkammare samt foderrum. Så jag står inne och pysslar med hästen och vet/hovslagare får också jobba inomhus. Dessutom med så pass bred stallgång att man kan sela ut inne om man ska köra ensam vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Och min häst får stå i innestallet några timmar efter ridning eller körning om han blivit svettig eller har badat eller så.
Optimalt enligt mig...men det är förstås en smaksak i mångt och mycket. Eller snarare en sak som beror på vad man tror är bra för hästen.