Om ni skulle få en hund...

deathworship

Trådstartare
Ja, som rubriken. Om ni skulle bli erbjudna en valp, gratis. Den är snart åtta veckor. Hur skulle ni försäkra den då?
För mig känns det ganska viktigt med en ordentlig veterinärvårdsförs men eftersom hunden inte kostar något i inköp skulle ni då ändå teckna en livförsäkring?

Tillägger oxå att det ahndlar om en renrasig, reggad hund. Alla papper iordning.

Sv: Om ni skulle få en hund...

Jag skulle försäkrat den för rasen ett normalt valppris, som man brukar göra.
Dvs 8000-10 000 för min ras :)

9000 kr i liv och 50 000 i vet.vård skulle jag ha försäkrat den till, som vilken annan valp som helst.

Varför skulle man INTE livförsäkra valpen menar du?

Jag vet inte? Är inte så inne på hundförsäkringar men däremot vet jag flera med hästar där de tagit bort livförsäkringen.
B la en jag känner som fick ett halvblod gratis och valde att inte ha en livförsäkring.

Var inte något speciellt, bara en undran lixom. Min nuvarande hund försäkrades givetvis enligt konstens alla regler, var bara nyfiken om det var någon som valt att inte ha en livförsäkring och om det var möjligt!

Nu vet jag juh inte valppris på just denna ras, har sett att den varierat ordentligt. Men ska ta och ringa förs. bolagen och höra runt lite!
Handlar alltså om en chihuahua.

Nu fick inte jag en hund utan en katt, men det är ju lite samma sak. Och jag har givetvis livförsäkrat henne i det värde en kattunge av den rasen kostar.

får man livförsäkra en gratis valp? då hade man *hemska tanke* kunnat få en massa gratis valpar, livförsäkra dem, slå ihjäl dem och tjäna pengar på det. jag har för mig att valpen ska försäkras för inköpspriset, inte för vad den kan vara värd.

får man livförsäkra en gratis valp? då hade man *hemska tanke* kunnat få en massa gratis valpar, livförsäkra dem, slå ihjäl dem och tjäna pengar på det. jag har för mig att valpen ska försäkras för inköpspriset, inte för vad den kan vara värd.
Det stämmer till viss del. Men vem kontrollerar?

Och hur blir det med delfodervärd etc? Oftast är ju inga pengar utbytta, utan det handlar om gentjänster.

Jag flyttade till Sverige med mina hundar och försäkrade de för inköpspriset, men det var ingen som frågade så jag hade lätt kunnat försäkra dem för mer eller mindre.

Det är inga som helst fel på hunden.
Orsaken vill jag helst inte gå in på här. Utan det är personligt mellan mig och uppfödaren som även är en mkt god vän till mig.

Nu är juh inte detta aktuellt då jag ej har tid med valp just nu.
Kom bara att tänka på detta iom som jag skrivit ovanför att det faktiskt är relativt många som är utan livförsäkring på sina hästar så undrade lite om det var samma på hund.

Tack för svar!

Dom kollar ju aldrig sånt.

Och hur ska du försvara att dina valpar blir ihjälslagna ;) Mer än så kollar nog försäkringsbolaget upp.

"den blev överkörd", "den åt något giftigt", "den ramlade ner i brunnen" osv. speciellt chihuahua är ju värda ganska mycket pengar och försäkringsbolagen brukar ju vara ganska duktiga på att täta sådana kryphål i andra försäkringar.

jag hade för mig att de ville ha kopia på köpekvittot när jag försäkrade, men det var ju hundra år sedan och jag valde att inte livförsäkra för de har så lågt livvärde (blandraser).

Mig veterligen så ska ju ett intyg utfärdat av vet. in till f-bolaget om man ska ha ut livvärdet.

Nu har jag ju haft friska och långlivade hundar så jag utnyttjar i princip aldrig mina försäkringar, men det logiska tänkandet säger ju att f-bolagen knappast bara tar ägarens ord på att hunden dött och hur den dött..

jag menar bara att det inte är så svårt att ha ihjäl en valp och få det att se ut som en olycka. en vet kan ju inte se om hunden själv har ramlat ner i en brunn eller om någon har kastat ner det t ex.

men jag antar då att de går på något sorts normalpris för rasen? en dvärghund kan ju lätt kosta tre gånger så mycket som en jakthund. hur gör de med hundar som har ett högre värde, t ex utbildade tjänstehundar som har ett värde på över 100 000? kräver de kvitto där?

Ingen aning, men för att höja upp på meriter behöver man ju inte skicka in något, då jag antar att de enkelt kan kolla att de meriter man som ägare uppger är korrekta och jag är helt övertygad om att om olyckan skulle vara framme och hunden dör så vill de nog ha ett intyg på varför hunden dött och tar knappast ägarens ord för det.

Höjer man/tecknar en försäkring på 20' så krävs ett veterinärbesiktningsintyg dessutom. Iaf hos agria.

Senast ändrad:

Livförsäkring har jag på mina djur för att ha möjligheten att skaffa en ny (hur kallt det än låter) om något händer med den första. Det har, för mig, inte så mycket med själva djuret att göra. Då ligger beloppet på summa motsvarande inköpspris för en valp av samma ras.

jag menar bara att det inte är så svårt att ha ihjäl en valp och få det att se ut som en olycka. en vet kan ju inte se om hunden själv har ramlat ner i en brunn eller om någon har kastat ner det t ex.

men jag antar då att de går på något sorts normalpris för rasen? en dvärghund kan ju lätt kosta tre gånger så mycket som en jakthund. hur gör de med hundar som har ett högre värde, t ex utbildade tjänstehundar som har ett värde på över 100 000? kräver de kvitto där?

Jag vet en som fick sin hund överkörd och föraren smet. Försäkringsbolaget ville ha kort på hunden som död, den ville man skulle göra polisanmälan osv.

Killen sa att det blivit för mycket fusk, så nu kollade de upp ordentligt.

"den blev överkörd", "den åt något giftigt", "den ramlade ner i brunnen" osv.
Det är klart att man hade kunnat göra så med en hund. Det är ju inga konstigheter egentligen. Men tjänar du så mycket pengar på det då?

Självrisken ligger ju på ett par tusen i alla fall. Och så kommer omhändertagande av kroppen och veterinärs utlåtande för försäkringsbolaget. Du kanske har 5000:- kvar när allting annat är betalt. Var det verkligen värt det då?

Hade du slagit ihjäl 1000 st valpar om året hade jag förstått lönsamheten i det hela och att det kanske skulle varit värt det, men så länge är ju knappast försäkringsbolaget med och betalar. De tar dig nog efter andra eller tredje valpen. Så max kan du tjäna kanske 10.000-15.000:-. Det känns inte som att det är värt det. Att åka dit för försäkringsbedrägeri är dessutom dyrt, så man vill ju att vinsten ska överträffa risken...

Det finns ju ingen självrisk på livförsäkringen?

Å andra sidan, håller det 3 valpar á 10000 kr har du ju tjänat en slant. Förutsatt att du inte åker dit då.

(men ja, diskussionen är ju så sjuk så det finns inte i sig)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 680
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 554
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 338
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 586
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka