Om släpet är för tungt?

A

anjo_73

Det släp jag brukar hyra då jag kör min häst är trasigt för tillfället. Alternativet var att hyra ett annat, där jag inte vet exakt vad det väger. Det innebär isåfall att jag får köra utan att veta om jag kör för tungt (jag misstänker iofs det, eftersom det andra släpet är en boogie), samt att jag inte har med släpets registreringsbevis då jag kör.

Är det någon som vet vad som egentligen händer OM man skulle bli stoppad? Jag skulle aldrig köra så i längden, utan det handlar bara om ett tillfälle. Dock är det frågan om en längre transport.

Min bil får dra 1250 kg med B-kort och 1800 med BE-kort om jag inte minns fel. Tyvärr har jag ju bara B-kort.

Vad händer om man inte har registreringsbeviset för släpet om man blir stoppad? Får man inte fortsätta köra då?

Kan ju tillägga att jag inte skulle överväga den här lösningen om det inte var lite kris. Det är nämligen inte så lätt att hitta någon som öht vill låna/hyra ut sitt släp.
 
Om du kör ett ekipage som väger över 3500 kg och inte har BE-körkort så KAN du bli av med körkortet. Har du tur så får du bara en muntlig varning...

Ja, man är skyldig att ha med reg.bevis både för bil och släp, men jag vet inte om man får böter för det eller hur det är. Att du inte får fortsätta köra pga av att du inte har pappren med dig har jag svårt att tro! (Däremot får du nog inte fortsätta pga överlast...) Hur det än är så har ju poliserna tillgång till bilregistret och kan kolla allt via datorn, reg.numret står ju på släpet...
 
Detta här har jag hört direkt från en polisbekant.

Kör ALDRIG med för tungt släp, det kallas för olovlig körning och anses som ett ganska allvarligt trafikbrott. Det är ajabaja!

Däremot är det inte lika allvarligt att köra med överlast så länge släpet är lovligt, det blir åtminstone "bara" böter.
Nu rekommenderar jag ingen att köra med överlast men det är ändock en viss skillnad mellan det ena och det andra.

Frid Kokopelli Mana
 
Om du kör med ett ekipage som är BE klassat och endast har B-kort är risken stor att du blir av med körkortet. Det är olovligt körning! Garanterat får du böter

Du behöver inte ha med registreringsbevis! Enda handling som du MÅSTE ha med är körkort. Nya regler.
 
Tack för svaren! Jag misstänkte att jag lade in inlägget på fel ställe, men nu vet jag var det skulle ha varit :)

Jag har haft jättetur och lyckats få tag i ett släp med lägre vikt. Hann bli ruskigt nervös, eftersom de flesta släp jag kände till var bokade i helgen redan. Det blev ju lite kort om tid när jag började leta igår.
 
Du behöver inte ha med registreringsbevis! Enda handling som du MÅSTE ha med är körkort. Nya regler.
Man måste fortfarande ha med sig registreringsbevisen om det blir Tungt Ekipage. Och då på både bilen och släpet. Men det gäller ju bara när man har BE-körkort och kör ett ekipage som går över 3'500kg.
 
Nej, det behöver du inte. Tog BE kort våren 03 och då var reglerna så. Det stod t om fel i de böcker vi hade. Vår trafiklärare påpekade att det var feltryck! Fick även fel på det när vi skrev teoriproven på trafikskolan.
 
Om du blir stoppad med ett för tungt släp så får du inte köra en meter till.

Min kompis mamma blev stoppad och efter mycket tjatande lyckades hon övertala en av poliserna att köra hästen dit de skulle och hon fick åka med polisbilen. :crazy: hon blev inte av med körkortet men det blev böter.
 
Ojdå.. då har jag haft tur.. *hoho* jag har bara B-kort, och kört släp som vägde 1400 kg, och bilen jag hade var en jeep grand cherokee.. kanske lite olagligt.. tur att man bor upp i de norrlänska skogarna med få poliser.. *hoho*
Funderar på att ta ett BE-kort. men vad kostar det???
 
Ja, men jag gick teori 2003 så jag vet inte när dom ändrade reglerna!
Sen gör det inget att man tar med sig registreringsbevisen ändå men du måste inte.
 
Vad ett BE kort kostar är olika. Mitt gick löst på
5 000 kr trots rabatt. Sen stod bilskolan för ekipaget när vi (jag och sambon) skulle köra upp. Det fick ju vi självklart betala och det var inte billigt :mad:.
Allt beror på hur mycket du är van och köra och backa med släp. Kan du sedan sen skaka fram ett BE ekipage vid uppkörningen så blir det betydligt billigare. Vi tog ju lektioner på skolan också, glad att jag inte behöver ta vanligt körkort idag med de priser som är nu. Hua...
Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 919
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 208
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp