Om tunga år och motivation

Ämelie

Trådstartare
Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och blev överlycklig ifall jag fick ta in och borsta och pyssla med någon av hästarna efteråt, trots att jag fick använda pall för att nå upp på hästryggen. Ifall jag fick skritta av en häst efter ett ridpass så gick jag med ett stort leende på läpparna resten av dagen. Tillslut fick jag börja på ridskola och inte långt därefter så fick jag en ponny på foder, ett besult som mina föräldrar ångrade många gånger då jag aldrig fick nog. Alla kvällar och helger spenderades i stallet.

Jag saknar tävlandet, tränandet, gemenskapen och framför allt att utvecklas tillsammans med hästen. Att få den där kicken av att styra mot det där höga hindret som nästan känns omöjligt att ta sig över, men man flyger bara över som ingenting :love:

Direkt efter gymnasiet tog jag transport och häst och begav mig lång hemifrån för att jobba i ett stall, en dröm som lät för bra för att vara sann. Men jag blev ett offer för en alkolist till chef och jobb 7dagar i veckan utan något socialt liv öht. Och såklart väldigt dålig lön. Jag var ung och naiv och blev utnyttjad. Redan här började känslan att komma att det inte var lika roligt med häst, att börja ta hand om sin egen häst kl 22 på kvällarna var inte så roligt längre.

Fick nyligen ta bort min förra häst. Hon har varit skadad till i alla år som jag haft henne (4,5år) Tanken var att hon skulle bli min nya tävlingshäst, men hon höll inte och hade många andra problem som gjorde att jag besultade mig för att bara rida och hålla på hemma. Men med alla skador, dyra veterinärräkningar och all tid jag la på rehabilitering så tappade jag intresset helt och hållet. Jag ville inte ens rida andras hästar längre, jag ville bort från stallet. Jag fortsatte behålla hästen då hon inte gick att sälja. Gjorde det bästa av situationen och stod ut i några år extra. Nu i sommar blev jag tvungen att ta bort henne pga en akut skada. Ungefär såhär har mina hästår varit sedan jag var 15år. Jag hade ett bra år med tävlingar med ett äldre halvblod som jag köpte, annars har jag inte haft någon flyt alls med mina egna hästar. Och jag har verkligen älskat dom här hästarna av hela mitt hjärta så det har varit väldigt tungt när man inser att det inte är värt att kämpa längre...

Jag har nu börjat rida några halvblod som jag rider 3 dagar i veckan, det är kul och utvecklande. Men jag saknar det där med att åka iväg på träning och tävling. Att ha en egen häst att bestämma över, att ha ansvar över och utvecklas med. Istället för att utbilda andras hästar så vill jag ha en egen att jobba med. Jag vill bli bättre, duktigare och tävla dom där klasserna jag en gång var på väg mot. Jag vill bli ambitiös igen.

Men det kostar att ha häst och jag är rädd att min otur ska fortsätta förfölja mig. Då jag mest har fått se baksidan med hästägandet är jag rädd att det ska bli så igen. Jag vill inte leva på havregryns gröt pga dyra veterinärräkningar. Jag är rädd att min motivation inte kommer att hålla. Att jag står där med en häst igen som jag inte kan göra mig av med och inte vill behålla. Jag vill sluta kämpa och känna en liten gnutta framgång igen.

Men jag vet inte om jag är redo, eller om jag någonsin kommer att bli det igen... När vet jag om jag har motivationen, orken och lusten till att kanske bli hästägare igen?
 
Sv: Om tunga år och motivation

Jag känner igen mig i en hel del av det du skriver. Själv valde jag att leva hästlös i några år och ägna mig åt helt andra saker. Red inte, träffade inga hästar alls...
Så länge du själv ställer dig frågan om motivationen är tillräcklig så betyder det ju att du känner dig osäker. Kankse kommer dagen då du inte har något frågetecken efter, och då vet du att det är dags att satsa igen. Nytt hästköp har - i alla fall hos mig - framkallat en viss oro, för man vet ju aldrig hur det blir. Men om lusten är strörre är oron, då vill man ju. Och då har man också förhoppningvis styrka att ta tag i de eventuella problemen. Sen blir det altid lite extra ångestfyllt när man haft problem med hästarna innan. Tröskeln att komma över blir högre....Sen beror det ju i hög grad på hur ens liv i övrigt ser ut, har man familj? Jobb som kräver mycket? annat som man vill och behöver lägga energi på...
Hursom helst tror jag inte man kan enbart logiskt fundera sig fram till ett sånt här beslut. Det är bra att väga för- och nackdelar, men till syvende och sist måste magkänslan vara rätt. ..
 
Sv: Om tunga år och motivation

Rent spontant känns det som att du är redo, åtminstone känslomässigt. Men det kan bara du avgöra, bara du känner ditt hjärta.

Jag tolkar det som att du känner dig osäker pga du är rädd att bli tvungen att lägga allt på hästen, kanske för att ekonomin ska krackelera om/när hästen blir skadad. Om jag var du, skulle jag sätta mig ner och räkna. Kolla upp ungefär vad stallhyrorna ligger på, med den service du önskar ha, i det område där du bor (t.ex. genom att kika på annonser). Kolla upp så gott det går vad försäkring, hovslagare etc kostar. Och räkna på en buffert; hur mycket behöver du ha på ett reservkonto för att känna dig trygg med att äga en häst.
Om och när du köper en ny häst, var noggrann med veterinärbesiktning och att hästen är frisk, utan reservationer i försäkringen. Det går sällan att skydda sig helt, hästar är stora djur som kan göra sig själva och varandra illa, men det går att göra så gott man kan genom att inte köpa problem som redan finns.
 
Sv: Om tunga år och motivation

Testa!
Det låter ju som att du vill, har lust och ork!:laugh: Det är roligare och man blir mer motiverad med sin egna. I alla fall jag. Jag tror inte att oturen förföljer dig, även dom det har verkat så. Hittar du en bra häst som du tror att du skulle trivas med, köp den. Det går ju faktist att sälja den igen, om det inte funkar. Även om det är hemskt att sälja så går det ju!
 
Sv: Om tunga år och motivation

Jag vill först och främst säga att du inte är ensam om att känna så. Jag var också en sån där unge som i princip växte upp i olika privatstall i närheten och slet som ett as med andras hästar för att kanske få rida en gång i veckan, max. Fast att hästarna var stora och jag var två skitar hög, typ. Sen fick jag min första egna när jag var elva, ponny nummer två kom när jag var tretton, och jag hade de där båda och livet var enkelt fram tills jag var nitton.

Min första ponny var ständigt otursförföljd. Han hade fång tre gånger, den ena gången så illa att vi nästan fick ta bort honom. Han skadade ögat som femtonåring och fick alltså operera bort det. Slutligen fick han cancer. Och den spreds och spreds och spreds, och till slut gick det inte längre. Han dog ifrån mig. Och med honom dog all min motivation.

Jag hade ju en ponny till kvar, men jag var som sagt nitton år och kunde inte tävla henne. Hon var 21, och även om hon var (är, peppar peppar ta i trä) pigg, så var det ingen möjlighet att fortsätta träna och tävla. Har under de senaste tre åren testat inte mindre än fyra olika hästar, men ingen har det riktigt klaffat med. Det i kombination med att jag blev mobbad i stallet gjorde att ingenting med hästarna var roligt till slut.

Men sen hände två saker som faktiskt knuffade det hela i rätt riktning igen. Först och främst att jag flyttade hästarna till ett annat stall och slapp ifrån mobbarna i det gamla stallet. Sen att jag genom min nya stallägare fick tag på en riktig kanonponny som jag kunde ha på foder. Hon är fantastisk, och nu är det roligt att åka och rida igen. Jag stirrade mig så blind på att jag måste ha en stor häst bara för att jag fyllt 18, men jag är inte större än en tolvåring i kroppen och en ponny räcker gott och väl åt mig.

Vart jag vill komma? Det vänder, förr eller senare. Och det låter som om du är känslomässigt redo för att skaffa häst igen. Testa. Ta en på foder till att börja med? Det är ju inte lika definitivt som att köpa en egen.
 
Sv: Om tunga år och motivation

Känner igen mig i mycket av det du skriver, jag hade själv 2 hästar för flera år sen som hade långa konvalecenter och när jag sen fick ta bort båda två pga helt olika grejor inom loppet av 6 månader fick jag nog!:crazy: Jag tog 2 år ledigt från hästarna och satte inte min fot i ett stall. Efter 2 år började längtan komma tillbaka. Jag blev medryttare på en häst i stallet i närheten. Jag var medryttare på flera hästar under ca 3 års tid och tvekade på om jag verkligen ville ha egen häst igen men sen kom dagen då jag kände att nu är det dax! och det är snart 2 år sen då jag köpte min underbara häst :love:och i våras blev det en till:D:love:
Kan i dag vid småkrämpor min ena haft i form av ren otur, en spark och några dagars vila eller liknande att min motivation sjunker men jag tror det mest är rädslan för att hamna i samma konvelacentkarusell igen som skrämmer. Man lär sig och det lönar sig att leta hållbara hästar även om inte det heller är en garanti i dagens lägen. Ge det lite tid. Jag tror du känner själv när du är redo att skaffa egen häst igen. Lycka till!:rofl:
 
Sv: Om tunga år och motivation

Svarar Alla:

Tack för era kloka ord! :bow:
Också härligt att höra om fler som varit i likande sits och som sedan tagit steget igen och att det har gått bra :) Det känns som att jag för tillfället ska vänta ett litet tag med att köpa en egen ändå. En av hästarna jag rider nu är rikigt fin och han får jag hoppträna, vilket är bland det roligaste jag vet. Men han ska säljas och den dagen han säljs så kommer kanske jag tänka annorlunda. Har haft tanke på att köpa den här hästen då han har svårklasstam och hoppar väldigt bra :D Men han kommer nog bli rätt så dyr i slutändan + att jag tycker han är lite för svårriden för min smak, vill nog ha en mindre kompicerad häst som fler kan rida och som jag ev kan ha en medryttare på. Känns bättre att köpa en egen unghäst och utbilda själv så småningom. Är lite sugen på att importera och håller på att kolla upp lite mer om sånt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 458
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp