Bukefalos 28 år!

Omdiskterade Iben Andersen (film)

ronda

Trådstartare
Hittade en film på hur hon arbetar, det var ju en del kontroverser senast hon var på Island och debatt kring hennes metoder. Tänkte att det kan vara intressant att kika och bilda sig en egen uppfattning. Se hur hon arbetar, mycket är tänkvärt och samtidigt så finns det saker jag inte skulle våga mig på och vad är man själv ok med egentligen, samtidigt så verkar hon nå goda resultat. Men det är ju just det där, saker är ju sällan svarta eller vita. Hur kan vi hjälpa våra hästar på bästa sätt, få dem att trivas och växa i sin roll som ridhäst? Vad är ok, vad är inte ok?!

Själva filmen om Iben och hur hon tränar en unghäst
http://vimeo.com/42571595

Kortfattat om Ibens metoder
http://ishestnews.se/reportage/unghastkurs-med-iben-andersen

http://www.hestanet.net/svenska/?p=4083
Svensk-Isländska tränaren Sandra Marins krönika om debatten och sina upplevelser av Ibens träningsmetoder
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Jag tycker det där liknar en form av inlärd hjälplöshet.
Klart man når resultat. Själv skulle jag aldrig utsätta mina hästar för hennes metoder. Jag jobbar hellre med en längre väg, men där hästen är med på noterna.

Är inte bra på danska, men visst var det inte första gången hon la ner fuxen?
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Lite kl

Varför vill man lägga ner hästar, annat än i show-syfte?
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Det förvånar mig att folk fortfarande köper alla dessa "nya" metoder som ger "fantastiska resultat på direkten".

En duktig unghästutbildare kan åstadkomma långsiktigt resultat med betydligt humanare metoder. (En sådan vet också hur man sitter upp på en unghäst till skillnad från vad som visas i filmen.)

Varför stressa igenom inridning istället för att låta hästen få mogna och komma till klarheter i sin takt?

Jag gissar att svaret nog är att folk vill se show, och en show måste vara underhållande. Att se någon vänja en häst vid sadel under någon dag är tyvärr inget folkligt nöje. Så länge det finns ett publikunderlag som vill se show så kommer dessa framgångsrika horse breakers att finns kvar.

/V
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Jag tycker det där liknar en form av inlärd hjälplöshet.
Klart man når resultat. Själv skulle jag aldrig utsätta mina hästar för hennes metoder. Jag jobbar hellre med en längre väg, men där hästen är med på noterna.

Är inte bra på danska, men visst var det inte första gången hon la ner fuxen?

Korrekt, de hade gjort det föut.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Jag är lite ambivalent. Jag kan inte se poängen i att dominera en häst så totalt som lägga den i de allra flesta fall. Kommer det sen till problemhästar som "inget" fungerar med så kanske det är ett alternativ istället för att skicka efter slaktbilen. Det som skedde var knappast misshandel eller så, men jag gillar inte konceptet, inte om man kan undvika det. Förutom nedläggningen såg det lungt och trevligt ut, jag gillar idén att lära hästen att utrustningen inte är farlig och kan låta och rycka lite istället för att vara hyperförsiktig.

De hade arbetar med hästen 5*30 minuter inklusive filmen vad jag förstod. Då samma tid, men uppdelat i kortare pass och med en del vilodagar kommer många tränare på ett ungefär lika lång skulle jag tro.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Är det inte förbjudet att binda upp benet så där? Kanske inte i Danmark. Sen undrar jag vad det är för glädje med att sitta och trycka ner sin för stora rumpa rakt ner i länden på en liten ungponny som man är minst en halvmeter för lång för...? Och vilka hästägare är det som vill utsätta sina unga djur för sådan behandling och troligtvis t o m betalar för det?

Och, ja, den här rasen är oftast i C-ponnystorlek så att jag kallar den för ponny är ju liksom inte så mycket att diskutera öht...

Fy vad irriterad jag blir. Inte konstigt att djurrättsaktivister ifrågasätter oss som håller på med hästar...
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Skulle aldrig lämna min häst till henne, tycker hon verkar kall och sakna känsla. Allt verkar liksom forcerat och mekaniskt, inridning på minsta möjliga tid känns det som, och hästen ser avstängd och kuvad ut, ingen glädje i de ögonen.
Jag får dåliga vibbar av henne.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Är det inte förbjudet att binda upp benet så där? Kanske inte i Danmark. Sen undrar jag vad det är för glädje med att sitta och trycka ner sin för stora rumpa rakt ner i länden på en liten ungponny som man är minst en halvmeter för lång för...? Och vilka hästägare är det som vill utsätta sina unga djur för sådan behandling och troligtvis t o m betalar för det?

Och, ja, den här rasen är oftast i C-ponnystorlek så att jag kallar den för ponny är ju liksom inte så mycket att diskutera öht...

Fy vad irriterad jag blir. Inte konstigt att djurrättsaktivister ifrågasätter oss som håller på med hästar...

Kul att du respekterar vår ras så mycket :banghead:
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Håller med om metoderna- blir riktigt illa berörd faktiskt. Otrevligt!

Men storleken på ryttare håller jag inte alls med om. Visst är hon lång, men att hon "sitter och trycker ner sin stora rumpa i länden" på en "ponny hon är en halvmeter för lång för" är ju bara ett fånigt uttalande.
Och väldigt onyanserat.

Hur stor häst tycker du är lagom då?
Själv tycker jag nämligen det ser rätt fånigt ut med pyttesmå tjejer som envisas med att rida på jättehästar på 1.75 också. Men det brukar jag inte gå in på hopp- eller dressyrforumet och upplysa om ;)
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Jo, jag respekterar alla hästar och ponnier, det är därför jag ogillar hur "utbildningen" utförs på filmen. Ogillandet gäller både människans själva beteende och storleken på densamma i förhållande till riddjurets storlek (har inget med rasen att göra, skulle bli lika irriterad om någon som är alldeles för stor skulle rida runt på en shettis t ex, så jag förstår inte vad du menar?).

Till Lobelia: Vad är det jag har noll koll på, hur stora islandshästarna är eller? Nä, det har jag bra koll på faktiskt. Hur hade du tänkt resonera mot en så uppenbar sak som mankhöjd, det är fakta att de är C-D-ponnystorlek? Eller har jag dålig koll på om man får binda upp benen eller inte? Ja, där har jag dålig koll på lagstiftningen, men jag har aldrig kommit på tanken att göra så så därför har jag inte tagit reda på om man får. Men du kanske brukar hålla på så och därför har koll på var den juridiska gränsen för djurplågeri är när det gäller sådant här. Grattis till dig i så fall. Beklagar de hästar du i så fall håller på med.

Till Muninn: Lagom är när ryttaren har fotsulorna i jämnhöjd med undersidan av hästens mage med normallånga dressyrläder, eller att skänklarna är lite kortare än så. När ryttarens fötter är framåtsträckta så att de når förbi hästens armbåge alternativt att skänklarna hamnar nästan bak vid flanken så är ryttaren för lång. Eller t ex om skänklarna hänger ner ungefär i höjd mellan hästens armbåge och carpus så är ryttaren bra mycket för lång... Om ryttarens överkropp är längre än vad hästens rygg och rumpa sticker ut bakom sadeln på hästen så ser det också illa ut tycker jag, det påverkar balansen och var på hästens ryggrad som ryttarens tyngd hamnar. Detta är ganska oberoende av ras. Om det enligt dig ser löjligt ut när hästen är för stor må det vara så, en häst lider inte av att ha en för liten ryttare, men är ryttaren för stor så kan det ge negativa effekter för hästen av uppenbara skäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Hästen lär vara C eller D ponny och du skrev uttryckligen att man bör vara max Ibens längd minus 0,5 meter. Är hon osedvanligt lång som tjej så menar du på att man som C-D ponnyryttare max ska vara 1.20 till 1.30. Då frågar jag mig om du är direkt okunnig eller mest ute efter att fördöma till varje pris. Varför inte lägga fokus på att diskutera hanteringen/ridningen istället och lämna diskussionen om hur lång man bör få vara för att rida Islandhäst till andra trådar? Det blir mer givande så, som någon annan uttryckte det, inte sjutton går islandshäst folket in på Tävla dressyr och orerar om att pygmeer på 160 ser löjliga ut på hästar på 175.

Var diskussion har sin plats och längden på ryttaren är irrelevant för diskussionen och tar fokus från frågeställningen här om denna typ av hantering är önskvärd.

Det du beskriver som lagom handlar om estetik inte om ridning och vad hästar klarar.Vill du diskutera det så starta en egen tråd istället för att kapa denna.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Håller med om metoderna- blir riktigt illa berörd faktiskt. Otrevligt!

Jag blir illa berörd av nedläggningen och attityden till hästen, att den ska ge sig osv. Däremot så tycker jag det ser okej ut i vad Iben gör fram tills hon börjar använda repen på benen, binda ihop, dra upp och så vidare.

Metoden lär vara olaglig i Sverige, man får inte binda ihop hästars ben.

Det lite mer burdusa och ryck och slit i utrustningen ser jag som positivt, hästen slipper att få panik om det går lite snett vid uppsittning eller under vidare inridning, fast så mycket ryck och slit känns lite överdrivet men knappast skadligt.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Fast en hel del av det burdusa ser jag också som onödigt- varför ska det gå så fort? Det känns som ett väldigt ålderdomligt sätt att vänja hästen. Desensitisera den genom att skrämma den om och om igen tills den vänjer sig. För min del hade det varit bättre om inridningen fick ta några dagar och den fick vänja sig i lite mer lugn och ro.
Jag börjar inte rycka i sadeln förrän hästen känner sig OK med att öht ha sadeln på ryggen.

Vad gäller nedläggning och uppbindning är vi helt på samma spår! Jag mår lite illa t.o.m.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Det var en intressant definition av vad som är för stort.
Jag tycker det är vettigare att gå på vikt jag. Man kan väga för mycket även om man är kort ;)

Din definition grundar sig på estetik. Det gör min definition av vad som är en för stor häst för en för liten ryttare också. Helt irrelevant alltså.
 
Sv: Omdiskterade Iben Andersen (film)

Nu upplevde jag inte som hon skrämde hästen på den här filmen direkt, viss han reagerade men inga stora grejer, men googlade och såg en del annat som verkligen var att skrämma hästen som var direkt osmakligt och hästen hade utsatts för detta tidigare. Det var mer konceptet att man inte ska gå som katten kring het gröt och undvika allt skrämmande utan förbereda hästen väl så att den tar en klumpig uppsittning och utrustning som rör sig och låter som helt naturligt. Jag hade dock önskat mer känsla och mindre robot mentalitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp