Omelaserad betfiber...

Shaggy

Trådstartare
...finns det att köpa?
Jag har hört att det ska finnas men hittar inget och undrar nu om det är värt att fortsätta leta eller om jag ska ge upp och fortsätta blaska med avvattning.

Sv: Omelaserad betfiber...

Det finns att köpa, men jag vet inte vart. Har för mig att Dodson & Horell hade någon typ för något år sedan i alla fall.

Du får helt enkelt googla på det. Det stavas omelasserad, så får du fler träffar. :)

Jag har googlat (rätt stavat) och fick inga användbara träffar på de 3 första sidorna. Tänkte därför att jag frågar här om det verklgien finns och är värt att fortsätta leta igenom överiga sidor.

Kwikbeet och Speedibeet är två fabrikat, tippar att kg priset är ca 2-3 gånger högre än betfor!

det finns här o var men det kostar mer än dubbelt så mkt som vanlig betfor. så det kanske är värt dom där 2 minuterna det tar att skölja? jag tycker iaf det.

För att få bort melassen räcker inga 2 minuter. Det är ca 2 dygns jobb och många liter med vatten innan jag ser det som tillräckligt rent. Dubbla priset låter som rena besparingen.

Jag har aldrig sett det på Granngården men å andra sidan har jag inte letat överdrivet nogrannt där.

2 dygn??? jag anser den som borta när vattnet är helt klart och inte tar det 2 dygn...

Jag köpte fel en gång i England och fick med mig det hem. Hästarna vägrade att äta det. Fick slänga hela säcken.

Min mkt matglade ratade Kwikbeeten.

Blöter, kramar ur o sköljer istället.

2 dygn... ja då har den börjat ruttna i värmen:eek: eller jäst.

Min islänning ratade Speedi Beet, ingenting jag rekommenderar... Men det kostar ju inga jättemängder att köpa en säck och prova.

Vad är det i betfor du vill åt som inte finns i något annat som inte behöver sköljas?

Om du blötlägger betforen i kokat vatten och låter det stå ett par minuter och sen sköljer så är den så gott som melassfri. Jag gör min betfor precis innan fodring varje dag, det kokade vattnet gör ju att betforn sväller mycket fortare också.

Hur gör du när du gör i ordning betforn?

Jag tror inte för mycket socker är bra för hästarna.
Min 2.5 åring blir stel och stum i musklerna om hon äter för mycket melass.

Men varför ge betför över huvud taget då? Vad är det i ni vill åt som inte finns i nåt annat foder? Enlighten me.

Min häst tycker inte så mycket om Speedi Beet, däremot D&H Kwick Beet går lätt ner. Är säkert ingen större skildnad, ja har en kräsen häst :p

Att det dessutom sväller på 15 minuter gör det väldigt lättarbetat, bra på sommaren också då det inte behöver stå särskilt länge i värmen.
Skickar dig ett PM med länk till grossist där det står ÅF.

2 dygn... ja då har den börjat ruttna i värmen:eek: eller jäst.

Eftersom jag byter vatten ofta och då häller på kallt vatten samt förvarar i kylskåp dagtid så har den varken ruttnat eller jäst. Kanske sköljer jag mer nogrannt än nödvändigt men just nu vill jag vara säker på att inte få med något socker alls från den.

Ser på din avatar att du rider distans. Då borde den kunna äta vanlig betfor utan problem:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Snurrfia
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31