Omelaserad betfiber...

Sv: Omelaserad betfiber...

Jag kan ju svara för mig (även om jag varken ger betfor eller andra betfiberprodukter).

Jag tror det är mycket tradition, man kan använda betfor för att få i hästen mer vätska och att blanda mineraler i.
Betfiber sägs vara en bra energikälla (?) för häst, bättre än tex havre.

Själv använder jag mycket uppblött lucernpellets för att få i hästen "extra vatten" och mineraler.

Hon är högdräktig och har skaffat sig en "grann" fettnacke samt en depå framme på bringan.
Silaget är inte analyserat med avseende på socker men jag misstänker att det är mycket socker i det så jag försöker få henne att äta lite mindre av det (givetvis urvattnat) genom att ge betfiber som också fungerar som grovfoder i magen.
Varför problemet uppstått är oklart för hon är inte fet utan bara lagom dräktighetshull = känner revbenen när man trycker lite med fingrarna.

Att man ger betfor förstår jag men inte varför man envisas med att ge det om man måste hålla på och skölja av den.

Om jag får bort melassen från betfor så finns det i rincip inget socker alls i den. Om jag lakar silaget så får jag bort delar av sockret men inte allt. Eftersom jag vill ha i henne så lite socker som möjligt så blir det mindre socker om hon äter väl urvattnad betfor jämfört med samma TS urvattnat silage.
Visst skulle jag hellre låta bli jobbet men jag tar det gärna om det kan förhindra att min häst får fång. Fettnacken känns redan efter 3 dygns blaskande mjukare :laugh: så jag hoppas att den är det och det inte bara är önsketänkande.

Jag måste uttrycka mig dåligt. Varför ge betfor över huvud taget, vad är det i betforn du vill att hästen ska ha? Verkar enklare att inte ge betfor alls.

Jag vill att hästen ska ha "grovfoder" men jag ororar mig för att silaget inte kommer ner tillräckligt i socker och då ser jag betforen som ett bra sockerfritt alternativ iom att den fungerar som grovfoder i magen.

Jag fattar inte. Vad menar du med "silaget inte kommer ner tillräckligt i socker". Betfor är väl det minst sockerfria alternativ som finns, det är ju sockerbetor.

Betfibern är det som blir kvar när man pressat ur sockret. Betfor är ett produktnamn, där man hällt tillbaka melassen på betfibrerna.

Betfiber utan melass är något av det minst söta man kan fodra med. Sockret försvinner när man tar ur sockret i sockerframställningen. Restprodukten betfiber innehåller extremt låga halter socker och är därför bra till hästar med IR. När man tillverkar betfor så häller man tillbaka delar av sockret, i form av melass, på betfibern. Om jag lägger silaget i vatten så sänker jag halten socker i det men jag tar inte bort allt socker eftersom jag inte har den effektiva process som sockerföretagen har= silaget innehåller mer socker än den rena betfibern.

Jag ger betfor för att det är bra för min hästs mage samt att det inte innehåller några tillsatser (förutom då melassen). Hon får havre, betfor och olja. Jag vill ha så rena foder som möjligt utan massa lustiga ämnen.

Jag har för mig att jag har sett undersökningar på blötläggning av betfor och att man måste göra det länge med mkt vatten/vattenbyten så som du beskriver. Jag har inte tid just nu att leta upp dem. Jag häller bara av blötvattnet till min fånghäst men hon har inte varit i riskzonen för ett anfall (hoppas jag) och inte heller fått så mkt.

Jag förstår att du vill skölja den noga med ett högdräktigt sto med fettnacke. Jag förstår också att du vill ge betfor. Det inehåller lättsmälta fibrer som gynnar an bra bakterieflora vilket i sin tur förhoppningsvis kan hjälpa till att hålla fånganfallet borta. Jag vet att det finns utan melass men inte var.

om du använder varmt vatten så går det snabbt. att hålla på i 2 dygn låter ju helt sjukt.

jag har på kokande vatten, låter det stå 2-3 timmar, och byter vatten och häller på nytt tills vattnet är helt klart.

min fånghäst åt 3kg betfor sköljd på detta sätt utan problem.

http://www.brogaardenisweden.com/forsaljare.html här kan du kolla om du har nån ÅF i din närhet,alla här kan ta hem kvickbeet.

Förra ponnyn åt kvickbeeten med god aptit och mådde kanon på det. Nyvarande får enorma gaser av den men fungerar kanon på sköljd betfor istället.

Jag gör som en del andra antingen hett vatten och så sköljningar eller låter det stå över natten och sedan sköljningar tills vattnet är klart. Det behövs inte två dygn, min är hyperkänslig mot melass så skulle något finnas kvar så skulle han reagera på den tid jag bearbetar maten.

Fibrerna! Mycket bra för tarmarna.:)
Delvis KL
En fundering. Andra betor innehåller en hel del stärkelse. Hur ser det ut med sockerbetan?

Jag ger betfor men tycker nog att linfrökaka innehåller mer av det jag vill ha.

Fibrerna i den lilla betforgivan står inte i proportion till allt fiber i ströfodret.

Jag har under sommaren bara det till att få i hästarna mineralerna.

Det sas att Briar fick 3 kg betfor för ett antal år sedan. för att sockret ger en högpresterande häst o hingst snabba kalorier- energi o mindre mjölksyrautveckling än spannmål.

Enligt NordicSugar (tillverkar Betfor) innehåller deras produkt ingen stärkelse.

Delvis KL
En fundering. Andra betor innehåller en hel del stärkelse. Hur ser det ut med sockerbetan?

Jag ger betfor men tycker nog att linfrökaka innehåller mer av det jag vill ha.

Fibrerna i den lilla betforgivan står inte i proportion till allt fiber i ströfodret.

Jag har under sommaren bara det till att få i hästarna mineralerna.

Det sas att Briar fick 3 kg betfor för ett antal år sedan. för att sockret ger en högpresterande häst o hingst snabba kalorier- energi o mindre mjölksyrautveckling än spannmål.

Restprodukten betfibrer har ett lågt GI värde vilket måste betyda att det inte innehåller stärkelse. Jag antar att sockerbetan lagrar energin som sukros i stället för stärkelse. det är ju det vi utnyttjar när vi odlar den.

Det är klart att det är en mindre del fibrer jfr med hela foderstaten men det är fibrer som är nyttiga för mikroorganinsmerna. Det finns olika sorters fibrer, en del lättsmälta och andra betydligt mer svårsmälta. Det gäller att hålla sig vän med balansen i mage- och tarmflora eftersom den påverkar resten av hästens välmående.

Briar fick säkert betforen med melassen kvar. Det får nog de flesta hästar. Då innehåller det en del socker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Snurrfia
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31